صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود مواد اولیه تولید دارو
کمبود  مواد  اولیه  تولید  دارو

میزان معطلی برای تامین ارز دولتی دارو در مواردی به ۶ ماه می رسد

کمبود مواد اولیه تولید دارو

کسب و کار نیوز - در حالی که کشور با بحران کرونا دست و پنجه نرم می کند، توجه به تامین دارو برای سایر بیماران ضروری به نظر می رسد.

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که گفته می شود تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه دارویی نامرتب و با تاخیر همراه شده و حتی مسئولان نسبت به کمبود دارو در آینده ای نه چندان دور هشدار داده اند.
نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در همین باره می گوید: «از نوروز امسال به بعد و به خصوص در یک ماه گذشته روند اختصاص ارز دارویی بسیار نامرتب شده، حتی تخصیص ارز نیمایی هم برای حوزه دارو با تاخیرهای بیش از یک ماهه مواجه شده؛ در حالی که کالاهای خارجی متعددی در بازار دیده می شود که به هر حال به نحوی ارز واردات آنها تامین شده است.» عباس کبریایی زاده گفت: «تخصیص ارز برای واردات از روند درستی تبعیت نمی کند، وقتی یک کارخانه داروسازی یک قطعه یا یک ماده جانبی را می خواهد وارد کند، گاهی چند ماه منتظر ارز نیمایی می ماند و این روند منصفانه نیست.»

مواد اولیه کارخانه های دارویی رو به اتمام است

وی ادامه داد: «سال ۹۸ دپوی مناسبی از مواد اولیه دارویی تامین شد اما این دپو در حال تمام شدن است. از دی ۹۸ این روند مختل شده است. آن زمان حدود ۹ ماه دپوی مواد اولیه دارویی داشتیم اما اکنون ۶ ماه از آن زمان گذشته و مواد اولیه کارخانه هایی دارویی رو به اتمام است و نگرانی جدی است.» نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی ایران افزود: «دولت باید هر چه زودتر برای تامین ارز واردات مواد اولیه دارویی فکری کند. هر چه در ۹ ماهه سال ۹۸ ( از ابتدای سال تا آخر پاییز) دولت در این زمینه خوب عمل کرد در ۶ ماه گذشته ضعیف عمل کرده است. مشکل صنعت دارو برای تامین مواد اولیه جدی است و اگر دولت همین امروز برای تامین ارز مورد نیاز اقدام کند باز هم خطر کمبود دارویی در ماه های آینده وجود دارد.»
این در حالی است که وزارت بهداشت سال گذشته سهم بیشتری از ارز دولتی را به مواد اولیه دارویی داد به طوری که ۶۰ درصد ارز دارویی به بخش تولید و ۴۰ درصد به واردات داروی ساخته شده اختصاص پیدا کرد اما از دی ۹۸ و به خصوص بعد از نوروز امسال وضعیت تامین ارز صنعت دارو دچار مشکل شده و با تاخیر انجام می شود. «کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس خطر کمبود مواد اولیه صنعت دارو را بررسی می کند.

تاخیر چند ماهه در تخصیص ارز دارویی

محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران
حدود سه، چهار ماه است که روند اختصاص ارز دارویی بسیار نامرتب و با تاخیر همراه شده است. نکته نخست این است که ارز تخصیصی در حوزه دارو برای وزارت بهداشت را امسال ۲٫۵ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی تعیین کرده اند که این عدد سال گذشته ۳٫۵ میلیارد دلار بود؛ یعنی حدود یک میلیارد دلار کم شده است. بنا بر این بود که ۲٫۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و مابقی را هم ارز نیمایی تخصیص بدهند. البته ناگفته نماند که از ابتدا با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفیم. بحث مان این است که ارز را نیمایی کنند تا این صنعت بتواند کارش را درست انجام بدهد. وقتی ارز دولتی می دهند هزار و یک نوع حرف پیرامون آن هست ازجمله در تخصیص آن و گشایش اعتباراتش، همه امورات مربوط به آن و نظارت هایی که باید انجام شود. به هر شکل قرار شده که ۲٫۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای حوزه دارو و تجهیزات اختصاص دهند که حدود ۱٫۵ میلیارد دلار آن به حوزه دارو و یک میلیارد آن به حوزه تجهیزات اختصاص پیدا می کند و بقیه ارز مورد نیاز صنعت دارو با ارز نیمایی تامین خواهد شد؛ یعنی داروهای بدون نسخه (OTC)، داروهای تحت لیسانس و برخی از داروهایی که اشتراکاتی با (OTC) و داروی اصلی دارد را روی نیما ببرند. بنابراین وزارتخانه در حال انجام این کار است؛ اما این در حالی است که ما در تامین هر دو ارز نیما و هم در ارز ۴۲۰۰ تومانی دچار مشکل هستیم؛ یعنی لیست هایی که به بانک مرکزی ازسوی سازمان غذا و دارو ارائه شده؛ چه بحث ارز نیمایی و چه ارز ۴۲۰۰ تومانی، چند ماهی است که به تاخیر افتاده و طبیعتا این تاخیر به طور قطع به یقین اثرش را روی دارو در آینده خواهد گذاشت. روز گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامه ای به آقای معاون اول رئیس جمهور نوشتند و عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی در بازه سه، چهار ماهه را هشدار دادند. اگر موجودی انبارهایمان کمتر از ۵ ماه شود قاعدتا با یک سری چالش ها در جهت تولید داروی کشور مواجه خواهیم بود. ما هم در حوزه حمل و نقل دچار مشکلاتی هستیم، هم در بحث انتقال پول و اگر مسئولان به خصوص در بانک مرکزی در جهت تخصیص ارز دارو توجه نکنند،. تخصیص ندادن ارز هم مزید بر علت خواهد شد و نهایتا آثارش را بر حوزه دارو خواهد گذاشت. این در حالی است که برای تولید مواد دارویی یک بخش مواد اولیه مورد نیاز در سال ۹۸ ارز دولتی می گرفت و برخی از مواد جانبی هم ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ ولی امسال مواد جانبی و بسته بندی ارز نیمایی دریافت خواهند کرد و فقط برای مواد اولیه اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده می شود. بنابراین بخش زیادی از داروهای انسانی با ارز نیمایی تولید خواهند شد و حتی واردات برخی از آنها نیز با ارز نیمایی صورت خواهد گرفت. در این میان باید توجه داشت که وقتی ارز نیمایی تخصیص می دهند حتما بایستی نظام قیمت گذاری آن نیز اصلاح کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.