صفحه اصلی / اسلایدر / شرایط عجیب بانک ها برای افتتاح حساب
شرایط عجیب بانک ها برای افتتاح حساب

سند منزل، قبض آب و برق، سند مالکیت تلفن همراه و... الزامات برخی بانک ها برای افتتاح حساب اعلام شد

شرایط عجیب بانک ها برای افتتاح حساب

کسب و کار نیوز- با شیوع کرونا و ادامه این بحران قرار بر این شد تا رفت و آمدها به حداقل کاهش پیدا کند و مردم برای انجام امور خود کمتر از خانه خارج شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، همچنین مقرر شد دستگاه های اجرایی و دیگر سازمان ها نیز مراجعات مردم را به حداقل رسانده و کار مردم و مشتریان را بدون سخت گیری و اتلاف وقت به سرانجام برسانند. اما این روزها که مجدد با افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا مواجه هستیم بعضی از بانک‌ها برای افتتاح حساب مشتریان جدید شرایطی خاص را اعلام و تأکید کرده اند که این شرایط در راستای قوانین مبارزه با پولشویی است. سند منزل، قبض آب و برق، کپی سند مالکیت خط تلفن همراه و… الزامات برخی بانک ها برای افتتاح حساب در این روزها اعلام شده و مشتریان و متقاضیان افتتاح حساب با سردرگمی و مراجعه چندباره به شعب بانک ها روبرو هستند. این شرایط در حالی اتفاق افتاده که باید شرایط افتتاح حساب به صورت آنلاین و اینترنتی در دستور کار قرار بگیرد و مراجعات مردم به شعب کمتر شود. از طرفی دیگر از جمله شرایط عجیب بانک ها برای افتتاح حساب این است که مشتری حتماً باید از اداره پست نامه بگیرد و تحویل بانک دهد. یکی از متقاضیان افتتاح حساب جدید در این باره می گوید: ما برای افتتاح حساب به یک بانک دولتی مراجعه کردیم اما  از ما خواستند به اداره پست بریم و نامه بیاوریم.

کارمند یکی از شعب بانکی در این رابطه می گوید: روال کار به این صورت است که بانک در زمان افتتاح حساب، به مشتری می‌گوید برای اطمینان از صحت کد پستی، نامه‌ای که شامل شرایط افتتاح حساب است را به آدرس پست کرده و مشتری بعد از دریافت نامه، باید به بانک مراجعه کند. آنطور که این کارمند بانک می‌گوید ‌هزینه ارسال نامه از طریق پست، ۱۱ هزار تومان است که مشتری باید بپردازد؛ ضمن آنکه برای افتتاح حساب نیز باید ۵۰ هزار تومان از سوی مشتری پرداخت شود. ولی برخلاف این اظهارات، برخی از شعب همین بانک، نامه را به مشتری تحویل می دهند تا شخصاً به اداره پست ببرند؛ اداره پست هم تاریخ مشخصی را برای ارسال به مشتری اعلام می‌کند.

به هر ترتیب حالا در روزهایی به سر می‌بریم که بیشترین دغدغه مردم شیوع ویروسی شده که دولت تنها راه جلوگیری از آن را ماندن در خانه دانسته است. اما یکی از مسائلی که مردم مجبور هستند از خانه خود بیرون بیایند، انجام فرایندهای بانکی مانند دریافت دسته چک، امضای عقد قرارداد تسهیلاتی، افتتاح حساب، فعال‌سازی رمز دوم پویا و غیره است که نیاز به حضور آنها در شعبه دارد. انجام این فرایندها حول محور یک چیز و آن هم احراز هویتی است که باید از سوی بانک صورت گیرد. احراز هویتی که در برخی کشورهای دیگر از طریق جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک، آدرس مشتریان و ایجاد شناسه هویت دیجیتالی انجام شده است.

الکترونیکی و دیجیتالی کردن برخی خدمات بانکی

فرهاد بهمنی، معاون فناوری اطلاعات پست‌بانک

مراجعه مردم و مشتریان به شعب بانکی به دلایل متفاوتی صورت گرفته است. در ابتدا اینکه بسیاری از مشتریان توانایی و سواد استفاده از ابزارهای اینترنتی و آنلاین را ندارند و باید با مراجعه فیزیکی به شعب بانک ها امور بانکی را انجام دهند. بنابراین بسیاری از افراد باید با بانکداری الکترونیک آشنا شوند و این امر مستلزم ایجاد زیرساخت هایی است که در حال حاضر ضعیف و غیرکاربردی است. از طرفی دیگر برخی قوانین جهت عدم نیاز به حضور فیزیکی در شعبه باید حذف شود یا تغییر کنند. الکترونیکی و دیجیتالی کردن برخی خدمات بانکی مثل نظام اعتبارسنجی، افتتاح حساب و اعطای تسهیلات و غیره در این راستا باید صورت گیرد.

قرار بر این است که در این شرایط که بانک ها به عنوان یکی از پرخطرترین اماکن در مورد این بیماری شناخته شده اند مراجعات فیزیکی کمتر شود و به همین دلیل سخت گیری ها باید تا حد ممکن کاهش پپدا کند. شاید مهمترین موضوع پس از حل بحران احراز هویت، تعریف قوانین حقوقی و به رسمیت شناختن هویت و امضای دیجیتالی باشد. در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد زیرساخت احراز هویت الکترونیکی در بانک‌ها فراهم شده، اما در این خصوص باید قوانین خاصی از سوی بانک مرکزی صادر شود تا تغییرات لازم نسبت به آن قوانین هم صورت گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.