صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / کشف آسیب پذیری جدید در سیستم عامل اندروید
کشف آسیب پذیری جدید در سیستم عامل اندروید

سرقت اطلاعات هویتی گوشی

کشف آسیب پذیری جدید در سیستم عامل اندروید

کسب و کار نیوز- معاونت بررسی مرکز افتا از کشف آسیب پذیری امنیتی در سیستم عامل اندروید خبر داد که به برنامه های مخرب امکان سرقت اطلاعات کاربران را می دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز، به تازگی یک آسیب‌پذیری امنیتی حیاتی در سیستم‌عامل اندروید با نام StrandHogg ۲,۰ فاش شده است که به برنامه‌های مخرب امکان مخفی شدن در قالب قانونی‌ترین برنامه‌ها و سرقت اطلاعات حساس از طرف کاربران اندرویدی را فراهم کند. طبق گفته پژوهشگران امنیتی، آسیب‌پذیری StrandHogg ۲,۰ روی تمامی دستگاه‌های دارای نسخه ۹ و پایین‌تر اندروید تأثیر می‌گذارد و می‌تواند توسط مهاجمان بدون دسترسی روت مورد سوءاستفاده قرار گیرد؛ بعد از سوءاستفاده از این آسیب‌پذیری حساس، که با شناسه CVE-۲۰۲۰-۰۰۹۶ ردیابی می‌شود، یک عامل مخرب می‌تواند با سوءاستفاده از مجوزهای برنامه به راحتی اطلاعات هویت کاربران گوشی موبایل را سرقت کند. با بهره‌برداری از نقص StrandHogg ۲,۰، مهاجمان می‌توانند طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مخرب شامل موارد زیر را انجام دهند:

گوش دادن به کاربر از طریق میکروفون دستگاه

عکس گرفتن توسط دوربین دستگاه

خواندن و ارسال پیامک‌ها

انجام یا ضبط مکالمات تلفنی

فیشینگ اطلاعات احراز هویت

دسترسی به تمامی عکس‌ها و فایل‌ها

دسترسی به اطلاعات موقعیت مکانی GPS

دسترسی به لیست مخاطبین

دسترسی به لاگ‌های گوشی

برنامه‌های مخربی که از این آسیب‌پذیری سوءاستفاده می‌کنند می‌توانند به راحتی کاربران را با تعویض رابط گرافیکی برنامه‌های معتبر فریب دهند و به طور کامل مخفی بمانند. در یک سناریو حمله، اگر قربانی اطلاعات احرازهویت خود را درون این رابط وارد کند، مشخصات بلافاصله برای مهاجم ارسال می‌شود.

اصلاحیه امنیتی مربوط به این آسیب‌پذیری برای نسخه‌های ۸,۰، ۸.۱ و ۹ اندروید در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ منتشر شده است.

به گفته پژوهشگران امنیتی، کاربران اندروید باید در اسرع وقت دستگاه‌های خود را به آخرین سیستم عامل به‌روزرسانی کنند تا در مقابل حملات با استفاده از StrandHogg ۲,۰ محافظت شوند. خوشبختانه تاکنون هیچ بدافزاری که به طور فعال از این آسیب‌پذیری بهره برداری کند مشاهده نشده است.

آسیب‌پذیری StrandHogg ۲,۰ مشابه نسخه قبلی آن است که در زمان انتشار نسخه قبلی توسط تروجان بانکی BankBot مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پژوهشگران امنیتی معتقدند که StrandHogg ۲,۰ نسبت به نسخه قبلی خود طیف وسیع‌تری از کاربران را می‌تواند هدف قرار دهد و همچنین شناسایی آن به مراتب مشکل‌تر است. آن‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که مهاجمین از هر دو نسخه این آسیب‌پذیری بهره‌برداری خواهند کرد تا گستره هدف خود را تا حد امکان افزایش دهند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.