صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / کرونا به تنهایی تحول دیجیتال را کلید نمی‌زند
کرونا به تنهایی تحول دیجیتال را کلید نمی‌زند

تنها 32 درصد از کسب‌و‌کارهای اینترنتی تا پایان سال دوام می‌آورند

کرونا به تنهایی تحول دیجیتال را کلید نمی‌زند

کسب و کار نیوز - آمارهای فروش خرده فروشی های آنلاین در زمانی که اکثر صنوف تعطیل بودند، نشان داد در این کسب و کارها پتانسیلی هست که تا امروز نادیده گرفته شده است. در شرایطی که بیش از هر زمان دیگر انسان‌ها به کمک فناوری‌ نیاز دارند کسب و کارهای مجازی اهمیت خود را نشان داده و فعالان شاغل در این حوزه بدون ارتباط فیزیکی نزدیک با مردم در حال خدمت‌رسانی هستند. آمارهای منتشر شده در ایران نشان می‌دهد این دسته از کسب‌وکارها در دوران شیوع کرونا تقریبا جهش خوبی را تجربه کرده و توانسته فروش محصولات مختلف را به صورت اینترنتی افزایش دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز، شاید تصور شود که کرونا کسب و کارهای اینترنتی را وارد فاز جدیدی از حیات کرد اما این تصور اشتباه است. چرا که پیش از این نیز استارتاپ های زیادی در این بستر شکل گرفته ولی نابود شده بودند. بنابراین باید به دنبال ریشه یابی این مشکلات باشیم. به نظر می‌رسد ساختارهای دولتی ما به کل با فناوری و نوآوری بیگانه هستند! همین که در تحول دیجیتال فقط یک وزارتخانه و یک معاونت ریاست جمهوری داریم که موضوع را موضوع خودشان می‌دانند یعنی هنوز تغییر را درک نکردیم. در این میان شناسایی موانعی که بر سر راه توسعه تجارت الکترونیک است، اهمیت می یابد. «کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، این موضوع را بررسی می کند.

کرونا و فرصت طلایی توسعه تجارت الکترونیک

مهدی معصومی اصفهانی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران
از آنجا که همه چیز به هم متصل است، کرونا در همه دنیا اثر گذاشته است. بخش کشاورزی بیشتر از هر بخشی از کرونا متاثر شد زیرا تولید در بخش کشاورزی مخصوصا در صنعت دام و طیور و آبزیان تولید خطی است؛ یعنی هر روز مقدار مشخصی گوشت مرغ، تخم مرغ و شیر تولید می شود. کافی است یک روز مصرف پایین بیاید یا بالا برود. این افزایش یا کاهش، تحولات بسیار زیادی ایجاد می کند. معمولا در صنایع کشاورزی ما خاصیت انبارداری کالاها زیاد نیست و کالاهای این بخش مثل فلزات نیست که بتوانیم آنها را ذخیره کنیم. به عنوان مثال امروز جوجه تولید می شود و همین امروز باید فروش برود. اگر فروش نرود، تولید به مشکل می خورد. به همین دلیل کرونا بیشترین تاثیر را روی این نوع محصولات می گذارد. طبیعتا در مقاطعی مصرف برخی کالاها پایین آمد یا بالا رفت. آنهایی که مصرفشان افزایش یافت، قیمتشان بالا رفت و محصولاتی که مصرفشان کاهش یافت قیمتشان پایین آمد و در این میان، تولیدکنندگان لطمه خورده اند.
در این میان مصرف کالاهایی که کاهش پیدا نکند می تواند از طریق بسترهای اینترنتی به فروش رود. به همین دلیل فروش های نوین و اینترنتی می تواند در آینده کشور اثر بگذارد. این در حالی است که ما این تاثیر را در کوتاه مدت می بینیم ولی آنچه مسلم است در آینده است. بیش از اینکه بخش خصوصی از این قضیه متاثر شود باید بخش دولتی متاثر شود. دوره قرنطینه نشان داد که اگر کارمندان هم سر کار نرفتند خیلی از کارها انجام می شود. دولت که دستش در جیب مردم است بهتر است با این روش هزینه های خود را پایین تر بیاورد. دست بخش خصوصی در جیب خودش است و طبیعتا اگر ببیند راهکاری می تواند هزینه های آنها را کاهش دهد حتما بدون شک انجام خواهند داد. اما بخش دولتی که هزینه های بسیار گزافش را از جیب مردم پرداخت می کند این موقعیت برایش خوب است و می تواند بسیاری از کارها را به صورت مجازی انجام دهد و هزینه های سربار و جلسات را کم کند. امروزه می شود با روش های مدرن هزینه ها را پایین آورد. این باید رسمی برای دولت شود. چیزی که امروز برای توسعه تجارت الکترونیک بیشتر از هر چیزی لازم است، زمان است. یعنی اینکه امروز همه متوجه شدند که می شود مدارس هم آنلاین تدریس کنند، ولی تا این کار به فرهنگ تبدیل شود زمان خواهد برد. قطعا در یک سال و نیم آینده به مراتب امکانات بیشتری فراهم خواهد بود و این فرهنگ ایجاد خواهد شد. به جای اینکه شما فرزندتان را به آموزشگاه بفرستید او می تواند در فضای مجازی با هزینه، زمان و رفت و آمد کمتر این کار را انجام دهد. این مراکز روز به روز اضافه خواهند شد و توسعه خواهند یافت. نکته مهم این است که در طول زمان مشخص خواهد شد که کدامیک از این مجموعه ها می توانند توانمندتر عمل کنند. قطعا به مرور زمان تجارت الکترونیک توسعه خواهد یافت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.