صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / شروط پیشتازی آنلاین ها از سنتی ها در پسا کرونا
شروط پیشتازی آنلاین ها از سنتی ها در پسا کرونا

1/5 درصد فروش‌های خرده‌فروشی در ایران به صورت آنلاین و 98/5 درصد به صورت آفلاین است

شروط پیشتازی آنلاین ها از سنتی ها در پسا کرونا

کسب و کار نیوز - هرچند با شیوع کرونا همه کسب و کارها آسیب دیدند و از گزند کرونا در امان نبودند؛ اما کسب و کارهای دانش‌بنیان، اینترنتی بر روی فضای مجازی تنها کسب و کارهایی بودند که تا میزان زیادی موفق شدند در این وانفسای کرونا در امان بمانند و حتی برخی از آنها سرمایه گذار جذب کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، این نوع کسب و کار در عین حال که بودجه بسیار کمی برای شروع می‌خواهد به نظر می‌رسد آینده بسیار خوبی دارد و در این راستا رابطه کرونا و کسب و کار قابل بررسی است و با کمی تفکر کسب و کارهایی که بیشترین صدمه از این بحران دیده‌اند را می‌توان با کسب و کارهایی که کمترین صدمه از ویروس کرونا و شیوع آن دیده‌اند را تحلیل و بررسی کرد.
کسب و کارهای آنلاین حتی قبل از شیوع جهانی کرونا مورد استقبال استارتاپ‌ها، و صاحبان جوان قرار گرفته بوده است و تجارت الکترونیک و کسب و کارهای آنلاین در حوزه‌های مختلف بارها ازسوی متخصصان و مشاوران مطرح دنیا توصیه شده بوده و پدیده جدیدی نیست.

دوران کرونایی، آزمونی مهم برای کسب و کارهای الکترونیک

درخصوص وضعیت کسب و کارهای اینترنتی با توجه به شیوع ویروس کرونا در جامعه، رشد بعضی از کسب و کارهای اینترنتی کاهش جدی داشته و تعداد کمی از کسب و کارهای فضای مجازی از جمله فروشگاه‌هایی که به فروش کالاهای سوپرمارکتی اقدام میکنند، فروش آنها افزایش پیدا کرده است. با توجه به اخلال در سیستم آموزشی موجود در کشور به سبب شیوع ویروس کرونا در جامعه سرویس‌های آموزش آنلاین با حجم بالایی از کاربران رو به رو شده‌اند به همین سبب در وضعیت فعلی اگر این روند ادامه داشته باشد می‌تواند در صورتی که کسب‌وکارهای آنلاین خدمات خوبی ارائه دهند این شرایط به صورت پایدار باقی بماند به عبارتی اگر مردم در شرایط ویژه و حاد سرویس خوب بگیرند پس از بحران هم از این خدمات استفاده می‌کنند.
استفاده از خدمات کسب‌وکارهای اینترنتی گزینه بسیار خوب و استراتژیکی برای این مواقع است و مردم نیز به جای ترددهای غیرضروری از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند که علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها می‌توانند در زمان مخاطراتی مثل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و سایر بیماری‌ها از این خدمات استفاده کنند.
در زمان بحران تعدادی از کسب و کارهای اینترنتی رونق پیدا می‌کنند به طوری که در چین این کار کمک شایانی به تجارت کرد و آن را نگه داشت، اکنون کسب و کارهای آنلاین در ایران در خرده‌فروشی خیلی اوضاع خوبی ندارند و در نهایت تا ۱.۵ درصد فروش‌های خرده‌فروشی در ایران به صورت آنلاین و تقریبا ۹۹ درصد به صورت آفلاین است.
این اتفاقات در جامعه سبب می‌شود تا حجم بازار کسب و کارهای مجازی افزایش یابد بنابراین مردم باید این روزها از این خدمات استفاده کنند و دولت هم باید زیرساخت‌های لازم از جمله سرعت بالای اینترنت برای خرید راحت مردم را فراهم کند و با توجه به اینکه احتمال روند این بیماری در ایام عید و تعطیل وجود دارد شرایطی را برای فعالیت این کسب و کارها در این ایام فراهم کند، برای گذر از این بحران مردم نیز باید همکاری داشته باشند. به دنبال حضور مؤثر کسب و کارهای الکترونیکی در روزهای شیوع ویروس کرونا، شاهد رونق گرفتن فروشگاه‌های اینترنتی در این روزها هستیم.
با این حال باید دید در این ایام و پس از شکست بیماری کرونا کسب و کارهای اینترنتی و الکترونیک به چه میزان در جلب رضایت مردم و افزایش مشتری موفق بوده‌اند و سوال مهم‌تر اینکه آیا در دوران پساکرونا شاهد رونق بیش از پیش این نوع کسب و کارها در جامعه خواهیم بود؟
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، لزوم روی آوردن به اقتصاد دیجیتال را بررسی می کند.

رشد ۴۰ درصدی تجارت الکترونیک در روسیه ۴۰ با کرونا

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه
با شیوع کرونا در کشور ما، مرزها با کشورهای همسایه بسته شد؛ ولی مرزهای ما به طرف روسیه باز بود؛ هم ریلی و هم زمینی از طریق آذربایجان و هم دریایی. خوشبختانه ما در بحث کرونا با کشور روسیه افزایش صادرات داشتیم؛ یعنی صادرات ما به روسیه برخلاف دیگر کشورها افزایش یافت و کاهش پیدا نکرد زیرا این مرزها هیچ گاه بسته نشد. وقتی بازارها را بررسی می کنیم در بازار روسیه خرید سنتی پیش از کرونا ۹۰ درصد بود و اینترنتی ۱۰ درصد. در عرض یک سال این قضیه برگشت و به ویژه با شیوع کرونا سهم بازار سنتی به ۶۰ درصد و اینترنتی به ۴۰ درصد رسید. خرید اینترنتی کسب و کار جدیدی است و باید ما نیز همانند روسیه به طرف تجارت الکترونیکی برویم زیرا مزایای متعددی دارد ازجمله اینکه در زمان صرفه جویی می کند و هم از هزینه ها می کاهد و همه جهان به این سمت در حال حرکت است.
حتی اکثر جلسات ما با مسئولان روسیه نیز به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار می شود. روز چهارشنبه نیز جلسه ای را با مسئولان استان سامارا روسیه داشتیم که از طرق ویدئوکنفرانس انجام و یک تفاهمنامه بین ایران و سامارا منعقد شد. از طرفی از طریق این بستر کارها نیز پیگیری شد. بنابراین تجارت الکترونیک تجارتی است که ما باید به طرف آن برویم زیرا فواید بسیاری به دنبال خواهد داشت که اکنون از آن بی بهره ایم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.