صفحه اصلی / اسلایدر / سودجویان در کمین تازه واردان بورس
سودجویان در کمین تازه واردان بورس

پلیس فتا نسبت به سواستفاده کلاهبرداران از کد بورسی و اوراق هویتی افراد هشدار داد

سودجویان در کمین تازه واردان بورس

کسب و کار نیوز- با افزایش استقبال از بورس و بازار سرمایه افراد سودجو نیز فعالیت خود را دراین بازار آغاز کرده اند. در ماهها و هفته های اخیر بورس به محلی جذاب برای سرمایه گذاری بدل شده و مردم برای خرید سهام صف می کشند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سودجویان و واسطه ها نیز با سواستفاده از این فضا و آگاهی نداشتن تازه واردها وارد عمل شده و کلاهبرداران از این افراد را آغاز کرده اند. موارد بسیاری از کلاهبرداری ها در پلیس فتا به ثبت رسیده و شاکیان بسیاری برای احقاق حق خود در دادگاهها رفت و آمد می کنند. در این میان میزان شکایت از کلاهبرداران در فضای مجازی آمار بیشتری را به خود اختصاص داده و این کلاهبرداری نیز به دیگر انواع کلاهبرداری در شبکه های مجازی و سایت های خرید و فروش اضافه شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت در این رابطه هشدار داد و گفت: استفاده از کد بورسی و اوراق هویتی دیگران برای کسب انتفاع مالی در حالی که خود آن اشخاص مطلع نباشند، تخلف است. بعضی افراد سودجو با استفاده از کدهای بورسی دیگران و حتی مدارک هویتی آنان از سرمایه گذاران کلاهبرداری می‌کنند و متاسفانه این نوع کلاهبرداری را افرادی با ظاهر فریبنده انجام می دهند.علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس حتما اقدام به کسب مهارت و دانش مربوط در این حوزه کرده و حتما از کارگزاری‌های معتبر وارد این بازار شوند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت در ادامه گفت: مردم سرمایه گذاری در بورس را از طریق کارگزاری‌های مجاز انجام دهند. سرهنگ “نعمت اله علیپور” گفت: این روزها شاهد رونق بازار مالی بورس در کشور هستیم، به صورتی که هر روز بازار سهام با رشد شاخص رکورد تازه‌ای را به ثبت می‌رساند و طبق اخبار و اطلاعات دریافتی این بازار با استقبال عمومی مردم مواجه شده است. هرگز قبل از کسب مهارت و افزایش دانش در بورس شرکت و سرمایه گذاری نکنید. رئیس پلیس امنیت اقتصادی بااشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بورس از طریق کارگزاری‌های مجاز باید صورت بگیرد، اظهار داست: سرمایه گذاری در بورس یک فعالیت اقتصادی و مورد حمایت قانون است. این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: استفاده از کد بورسی و اوراق هویتی دیگران برای کسب انتفاع مالی در حالی که خود آن اشخاص مطلع نباشند، تخلف محسوب می‌شود و با متخلف برابر با قانون برخورد خواهد شد.

وی ابراز داشت: دریافت کدهای بورسی سایر اشخاص و کسب سودهای کلان پدیده جدیدی است که در حاشیه اقتصاد کشور شکل گرفته است و بعضی افراد سودجو با استفاده از کدهای بورسی دیگران و حتی مدارک هویتی آنان از سرمایه گذاران کلاهبرداری می‌کنند. سرهنگ علیپور با این توضیح که این نوع کلاهبرداری توسط افراد شیک و با لباس‌های تمیز و اتوکشیده اتفاق می‌افتد، ادامه داد: این افراد با رفتارهای متقلبانه و با وعده‌های واهی از شهروندان با استفاده از مدارک هویتی و کدهای بورسی آنان کلاهبرداری می‌کنند. وی ادامه داد: فعالیت بورسی نیاز به دانش خاص خود را دارد و توصیه می‌کنیم که فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری خود را در جایی انجام دهند که سرمایه آن‌ها در دسترس باشد.

پلیس فتا نیز به تازه واردهای بورسی توصیه کرده سرمایه خود را در اختیار صفحات خریدوفروش نگذارید. تازه واردهای بورس حتما برای فعالیت در بورس به کارشناسان و نهادهای تخصصی مراجعه کنند.

سواستفاده از عدم آگاهی تازه واردهای بازار سرمایه

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس

موضوع کلاهبرداری در فضای مجازی تنها مختص به بورس و بازار سرمایه نمی شود. فضای مجازی بستری را برای خرید و فروش فراهم آروده اما افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که هر فعالیتی نیازمند مجوز است. همانطور که خرید و فروش در فضای فیزیکی ملزم به دریافت مجوز از نهادهای مختلف است در فضای مجازی نیز همین اصل مورد تایید بوده و حتی سختگیری های بیشتری نیز نیاز دارد. به هر ترتیب با افزایش استقبال از بورس و رونق شدید بازار سرمایه مردم تمایل به سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام در این بازار پیدا کرده اند و به طبع افرادی هم که به دنبال سودهای آنی و بادآورده هستند به سمت این بازار سرازیر شده اند.

کلیه اقدامات در بازار سرمایه نیازمند اخذ مجوز است و بسیاری از تازه واردها از این موضوع اطلاع ندارند. این همان زنگ خطری است که بارها اعلام کرده ایم. کلاهبرداران از همین عدم آگاهی خیل عظیم تازه واردها سواستفاده می کنند و با خرید و فروش های مجازی سرمایه مردم را به جیب می زنند. بنابراین انجام هرگونه فعالیت در بازار سرمایه نیازمند اخذ مجوز است و شاید یک سری افراد از این موضوع اطلاع ندارند. در نتیجه در مرحله نخست باید کانال‌ها را از این موضوع مطلع کنیم زیرا فعالیت‌هایی همچون ارائه تحلیل و مشاوره و خرید و فروش سهام نیازمند مجوز است که از سوی شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی انجام می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد صادق قنادزاده معاون ارتقا کسب و کارهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.