صفحه اصلی / اسلایدر / تکرار «فساد فساد» علیه نمایندگان همان «بگم بگم» سابق است
تکرار «فساد فساد» علیه نمایندگان همان «بگم بگم» سابق است

لاریجانی:

تکرار «فساد فساد» علیه نمایندگان همان «بگم بگم» سابق است

کسب و کار نیوز - رئیس مجلس دهم در آخرین روز کاری مجلس گفت: سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلس به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد. این اقدام مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحه بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین نطق خود در مجلس علنی مجلس دهم، گفت: ما به آخرین جلسه مجلس دهم رسیدیم. به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست.

وی افزود: مجلس دهم در ۴ سال پیش در همین روزها تشکیل شد. آن روزها خیلی از نمایندگان با افکار هم آشنا نبودیم، در گذر این چهار سال در کنار هم در مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی و امنیتی به بحث نشستیم، گاه نتایج این بحث‌ها قانون شد، گاهی به تحلیل دقیق تری رسیدیم، گاهی به قوای دیگر مطالبی که لازم بود را گفتیم و گاه منجر به اعلام بیانیه شد.
اهم اظهارات رئیس مجلس را بخوانید؛

به هر تقدیر با این طرق به یک مفاهمه و کار کردن باهم رسیدیم و پس از این ۴ سال یک دوستی و مودتی بین همه ما شکل گرفت که این امر خیلی امر مهمی است و باید قدر آن را بدانیم.

از این رهگذر قوانین مهمی تصویب شد. ۲۰۰ قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دو سوم آن لوایح بودند. من برخی این لوایح را که جنبه پایه ای دارند و مهم بودند را ذکر می کنم.

در این مجلس قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، تصویب شد، قانون برنامه ششم توسعه با زحمت زیادی در مجلس تصویب شد، قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها که قانون مهمی بود و برای جلوگیری از مشکلات مربوط به دریاچه ارومیه تصوب شد. قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک و قانون بهره برداری از منابع ژنتیکی که قانون مهم و ضروری بود در همین مجلس تصوب شد. قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، قانون ساعات کار بانوان شاغل اداری را هم به تصویب رساندیم.

 قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور با کمک بخش خصوصی که یک حرکت وسیعی را می‌تواند به وجود آورد در مجلس تصویب شد.

مجلس بی عرضه نبود، جرات داشت

* قانون تاسیس و اداره مدارس مراکز آموزش و پرورشی غیر دولتی، قانونی بود که این مجلس جرئت تصویب آن را پیدا کرد. مجلس دهم جرئت تصویب قانون تجارت را داشت برخی در رسانه‌ها مجلس دهم را بی عرضه نام گذاری می‌کنند که این ظلمی به مجلس است. همین قانون تجارت از زمان آقای خاتمی که رئیس جمهور بود تا همین امروز در مجلس مانده بود. این مجلس بود که جرات تصویب چنین قانونی را پیدا کرد.

*قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب شد. نمایندگان در جوف این قانون مصوب کردند تا برای حاشیه‌نشینان شهرها به طور رسمی امکانات اختصاص یابد اما در فاصله زمانی ۳ ساله اجازات آن را بگیرند.

*{با اشاره به تصویب قانون هیأت منصفه برای دادگاه‌های سیاسی}: قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی نیز از جمله مصوبات مهم مجلس دهم بود. همچنین  قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری در این دوره از مجلس دائمی شد، قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های جمعی نیز در دوره دهم به تصویب رسید و همچنین قانون اصلاح قانون مبارزه با تروریسم در مجلس دهم تصویب شد.

*موافقت نامه های مهمی در این دوره از مجلس تصویب شد، از جمله ایجاد منطقه آزاد تجاری در اورآسیا، روزنه مهم مسئله تجارت در شرایط تحریمی منطقه اورآسیا است. همچنین در زمینه سرمایه گذاری های متقابل با کشورهای مختلف نیز قوانینی به تصویب رسیده است.

* کشور ما دچار بحران هایی از جمله سیل و زلزله است، قانون مدیریت بحران تصویب شد. قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان، قانون دائمی شدن شورای حل اختلاف، قانون حمایت از حقوق معلولان که از اهمیت بالایی برخوردار بودند، در این مجلس تصویب شد.

*قانون دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری نیز در این مجلس به تصویب رسید، قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی در حالی تصویب شد که نمایندگان در مراجعات مردمی با این مشکل مواجه می شدند.

* قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کارگران ایرانی براساس پیشنهاد کمیسیون ویژه اصلاح شد، قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی اهمیت بسیاری دارد و اجازه به وجود آمدن پالایشگاه های کوچک را می دهد.

*قانون اساسنامه سازمان انرژی های تجدیدناپذیر که از اهمیت بالایی برخوردار بود، تصویب شد، قانون توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مصوب شدو در این زمینه اقدامات پایه ای صورت گرفت و این قانون به صورت مبنایی موضوعاتی از جمله حاشیه نشینی را حل می کند و اجازه می دهد تا در کنار روستاها، مراکز صنعتی، تولیدی و معدنی تشکیل و از مهاجرت جلوگیری شود.

* قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تصویب شد،قانون نظام جامع آموزشکده فنی و حرفه ای و مهارتی بسیار اهمیت دارد، در کشور ما که عدم تعادل در تخصص ها و هرم حرفه ای تخصصی وجود ندارد، این قانون زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم می کند.

*اصلاح قوانین رفع موانع تولید رقابت پذیر توسط کمیسیون ویژه ارائه و پایه های جهش اقتصادی دراین مجلس گذاشته شد، قانون ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی، قانون ارزش افزوده، قانون صندوق های مکانیزه، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون بخشودگی وام های افراد و تسویه بدهی آنها که مشکلاتی را برای میلیون ها نفر ایجاد کرده بود، در این مجلس به تصویب رسید.

*قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و صنایع دستی، اصلاح قانون چک نیز در این مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، حل مشکل موسسات اعتباری چندین جلسه وقت مجلس را در جلسات علنی و غیرعلنی گرفت. مسئله مسکن جوانان نیز در چندین جلسه بررسی شد که مرکز پژوهش ها نیز در آن نقش داشت. ۲۰۰ قانون در این دوره از مجلس به تصویب رسیده است که به برخی از آنها اشاره کردم.

*در ابتدای مجلس دهم رهبری معظم در پیامشان نکته ای فرمودند که این جمله بود: مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و افزون خواهی گستاخانه استکبار قرار دهید.

 

مجلس دهم با حوادث عجیبی مواجه بود که هرکدام می توانست یک بحران ایجاد کند

*مجلس دهم در مقابل حوادث بسیار عجیب سال های اخیر که گاه هرکدام می توانست یک بحرانی در منطقه ایجاد کند با صلابت و دقت عمل کرد. با رصد حوادث بیانیه های مهمی صادر کرد که موضع ملت را مشخص می کرد چرا که به قول شهید مدرس این مجلس را به منزله تمام ایران می دانند و گاه با اقدام قانونی اراده ملی را تجلی می بخشید.

 

روزی که همه نمایندگان لباس سپاه بر تن کردند

*به عنوان مثال قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه زمانی تصویب شد که آن ها می خواستند با تروریستی اعلام کردن نیروی قدس آشفتگی در منطقه ایجاد کنند. این قانون بسیار مهم بود و همان زمان نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند به نیروی قدس غیر از بودجه سنواتی بودجه مضاعفی بدهند تا آن ها نیز متوجه شوند.

* قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی که اقدام گستاخانه آمریکا بود و نمایندگان برای اینکه اراده خودشان را نشان دهند همان روز لباس سپاه بر تن کردند تا بگویند آن ها نیز سپاهی هستند.

*قانون اصلاح اقدام متقابل ماجراجویانه آمریکا پس از ترور شهید بزرگوار سلیمانی به صورت سه فوریتی مطرح و تصویب شد و همان زمان مجددا برای بنیه دفاعی نیروی قدس تصمیماتی را اتخاذ کردیم یا قانون اخیری که در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در مجلس مصوب شد و همچنین تشکیل کنفرانس های مهم در مسئله فلسطین که توسط مجلس انجام شد.

*ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس تشکیل شد که رهبری در آن نطق کردند این موضوع زمانی بود که دشمنان می خواستند فضایی را ایجاد کنند که قدرت های بین المللی و مرتجع منطقه مسئله فلسطین را به فراموشی بسپارند و از این آشفتگی اهداف شوم اسرائیل دنبال شود.

*سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان های همکاری اسلامی در سال ۹۶ از سوی مجلس در تهران برگزار شد؛ تروریسم و دخالت آمریکا در ایجاد آشفتگی امنیتی در کشورهای اسلامی و تعرض به قدس شریف موضوع کنفرانس مذکور بود.

*دو نشست در سال ۹۶ علاوه بر این در محکومیت اقدام آمریکا و به رسمیت شناختن بین المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد. نشست فوق العاده کمیته فلسطین یکی از آن ها بود و همچنین نشست تروئیکا مجالس کشورهای عضو سازمان های همکاری اسلامی نیز با حضور نمایندگان مجالس کشورهای فلسطین، الجزایر، چاد، اندونزی، اردن، سنگال، عراق، ترکیه و مالی برگزار شد.سه کنفرانس در زمینه مبارزه با تروریسم مخصوصا تروریسم دولتی آمریکا با حضور روسای مجالس ۶ کشور ایران، پاکستان، روسیه، چین، افغانستان و ترکیه تشکیل شد که دومین کنفرانس یاد شده در تهران برگزار شد.دبیرخانه حمایت از حقوق مردم فلسطین که زیرنظر مجلس برحسب قانون وجود دارد و فعالیت می کند نشست های منظمی در جهت پیگیری حقوق ملت مظلوم فلسطین داشته و این یکی از کارهای مهم بوده است.

 

هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور کمک نکرده است

*علاوه بر این سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلس به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد. این اقدام مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحه بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک کرد.

 

بکار بردن الفاظ تحقیرآمیز علیه مجلس از سر معرفت نبود

* در بعد نظارت مجلس را دچار کاستی در نظارت معرفی و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز آن را مطرح کردند، این موضوع از سر معرفت نبود؛ مجلس ۱۰ هزار تذکر به رئیس جمهور و وزرا، ۳ هزار سوال از وزرا که ۱۸۳ سوال در مجلس مطرح کرد البته برخی سوالات منطقه ای بود و نباید طبق آیین نامه مطرح می شد. همچنین ۵ سوال از رئیس جمهور و ۶ استیضاح از وزرا در مجلس مطرح شد که دو نفر از آنها نتوانستند رأی اعتماد کسب کنند و ۶۳ بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند.

*همچنین ۵۳ جلسه غیرعلنی درباره مسائل مختلف، گرد و غبار، زلزله، مسائل امنیتی تشکیل شد که مسئولان به مجلس آمدند و نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند. به خاطر ندارم مجالس قبل یعنی هشتم و نهم از ماده ۴۰ و ۴۵ آیین نامه تا این حد استفاده کرده باشند که این نشان دهنده این است که کمیسیون ها در مسأله نظارت فعال بودند.

 

دیوان محاسبات موضوع حقوق‌های نجومی را بررسی کرد

*زمانی که همه راجع به حقوق نجومی بحث می کردند که دیوان محاسبات به آن رسیدگی کرد و با بررسی ۱۰۰ هزار فیش حقوقی، تخلفات را مشخص کرد و مازاد آن را به خزانه بازگرداند.

*مرکز پژوهش های مجلس در اکثر قریب به اتفاق موضوعات مهم کشور تحلیل روز، پیشنهاد تدوین قانون و پیشنهاد نظارتی ارائه کرد لذا کار فعال و با نشاطی انجام داد که رهبری در ملاقاتی که داشتیم از این اهتمام مرکز پژوهش ها تشکر کردند.

* یکی از مشکلات کشور در بحث روان سازی سرمایه گذاری بود، این موضوع نیاز به تنقیح قوانین داشت که قانون آن در مجالس قبل تصویب شده بود اما تحقق آن در مجلس فعلی بود. معاونت قوانین ۷ گزارش راجع به تنقیح قوانین ارائه کرده است که در زمینه بهداشت و سلامت، انتخابات، ورزش، معدن، شوراها و شهرداری ها بود که کار سرمایه گذاری را روان کرد. رهبری معظم چند بار گفتند که مردم را سرگردان در دستگاه ها نکنید لذا باید قوانین را تنقیح می کردیم.

*حضرت آقا امسال را سال جهش  تولید نامیدند که زیربنای این امر، قانونگذاری هایی بود که در کمیسیون های تخصصی به خصوص کمیسیون ویژه انجام شد یعنی باید تلاش کرد فضای اجرای این قوانین در کشور به وجود بیاید که قانون آن را مجلس تصویب کرده است. قوانین مادر و پایداری در کشور تنظیم شد که این مجلس در این زمینه خدمت بزرگی کرد.

 

تکرار فساد فساد علیه نمایندگان چیزی جز ورژن همان بگم بگم سابق نیست

*با توجه به نظرات امام خمینی (ره) و رهبری معظم و قانون اساسی و همچنین ساختار کشور همه اهمیت مجلس شورای اسلامی را می‌دانند پس چرا مدتی است که به انحای مختلف برای تخریب وجه مجلس شورای اسلامی تلاش شده است در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد نسبت به نمایندگان چیزی جز ورژن همان بگم بگم سابق به ذهن متبادر نمی‌کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.