صفحه اصلی / اسلایدر / زنگ خطر اتمام مواد اولیه تولید
زنگ خطر اتمام مواد اولیه تولید

بنگاه های تولیدی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند

زنگ خطر اتمام مواد اولیه تولید

کسب و کار نیوز- تولید داخلی باکیفیت و با قیمت تمام شده مناسب می‌تواند به اقتصاد کشور هم در زمینه افزایش تولید ناخالص داخلی و هم ایجاد اشتغال کمک کند. این در حالی است که مشکلات بسیاری دست به دست هم داده اند تا مانع تولید، رونق و جهش آن شوند. مشکل مواد اولیه همچنان وجود دارد و به عنوان بزرگترین و اصلی ترین مانع تحقق تولید هنوز راه چاره ای برای تامین آن اندیشیده نشده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در بازه های زمانی مختلف مشکلات متنوعی سد راه تولید شده اند که تامین مواد اولیه تنها مشکل مشترک در این زمان ها تاکنون بوده است. با توجه به اینکه دستمزد و حقوق کارگران و نیروی متخصص در کشور نسبت به دنیا پایین است، باید از مواد اولیه تولیدی همچون بخش نفتی، گاز، پتروشیمی و صنایع معدنی که قیمت پایین‌تری دارند استفاده کرد تا هم مشکل تامین مواد اولیه حل شده و قیمت تمام شده محصولات را نیز کاهش داد. حال این روزهای اقتصاد کشور اصلا خوب نیست و این موضوع نه تنها به ادامه روند نوسانات ارزی و بروز تورم های جدید در اقتصاد بر می گردد، شیوع کرونا نیز باعث تعطیلی بسیاری از فعالیت های اقتصادی و بازار شده است. با بسته شدن مرزهای هوایی، زمینی و دریایی واردات مواد اولیه سخت تر شد و واحدهای تولیدی و بنگاه ها با کمبود و نبود مواد اولیه روبرو شده اند و نفس های آخر را برای سرپا نگه داشتن تولید می کشند.

در همین رابطه عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران از کمبود مواد اولیه برخی واحد های تولید و ذخیره یک ماهه آنها گلایه کرد و گفت: از اول خرداد استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان شروع می شود. محمد لاهوتی، در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نامگذاری سال ٩٩ به نام جهش تولید و توجه فعالان اقتصادی به این امر، اظهار داشت: فعالان اقتصادی باید بر اساس این شعار سیاست های خود را تدوین کرده و در این جهت حرکت کنند. اما متأسفانه واحدهای تولیدی این روزها با کمبود مواد اولیه روبه رو هستند. وی دلیل کمبود مواد اولیه را عدم تخصیص ارز از طرف بانک مرکزی طی دو ماه اخیر دانست و گفت: برخی واحد های تولید اعلام کرده اند که مواد اولیه آنها یک ماه آینده به پایان می رسد، بنابراین باید فکری کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران خاطر نشان کرد: بعد از کش و قوس‌های فراوان موضوع رفع تعهد صادرکنندگان با بانک مرکزی به نتیجه رسید و همچنین  دستورالعمل مالیات بر ارزش افزوده صادر شد که از اول خرداد استرداد این مالیات شروع می‌شود.  لاهوتی تصریح کرد: واردات در مقابل صادرات با مشکلاتی روبرو است این در حالی است که تولیدکنندگان حاضر هستند ارز را با نرخ بالاتر از صادرکنندگان خریداری کنند؛ اما عملا بانک مرکزی پرونده‌های مرتبط با آن را معطل می‌کند. وی در پایان از بانک مرکزی از بانک مرکزی خواست، اگر ارزی در اختیار دارد، آن را در اختیار تولید کنندگان قرار دهد؛ بعنوان نمایندگان بخش تولید و صادرات موظفیم، مشکلات این واحدها را پیگیری کنیم و اتاق تهران نیز در مورد لازم است مکاتباتی در این خصوص انجام دهد.

مشکل تولیدکنندگان در نقدینگی و سرمایه در گردش

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

تهیه و تامین مواد اولیه اساسی ترین نیاز تولید است. متاسفانه فاکتورهایی که موجب اختلال در تولید شده اند بسیار زیادند و باید برای رشد اقتصاد به حل و فصل آنها اقدام کنیم. افزایش نرخ ارز یکی از مهم ترین موانع برای واحدهای تولیدی داخلی است که نتوانسته اند به دلیل گرانی ارز مواد اولیه را وارد کنند. کرونا نیز مزید بر علت شده تا واحدهای تولیدی درکشور حال و روز مناسبی نداشته باشند. مرزها بسته شده و واردات و صادرات انجام نمی شود. اما این به عنوان بحران کرونا است و باید این بحران فروکش کند تا واردات از سر گزفته شود. در رابطه با نوسانات نرخ ارز اما نمی توان به راحتی صحبت کرد.

در سال‌های گذشته واحد‌های تولیدی به دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه خود را به صورت اعتباری تامین می‌کردند در بخش سرمایه در گردش کمتر دچار مشکل می‌شدند. از زمانی که نرخ ارز در بازار افزایش یافت، مشکل تولیدکنندگان در بخش نقدینگی و سرمایه در گردش آغاز شد.

از زمانی که خرید اعتباری تولیدکنندگان به مشکل خورد، گردش سرمایه در گردش از مهم‌ترین مشکلات واحد‌های تولیدی شد. قبل از افزایش نرخ ارز برخی تولیدکنندگان، محصولات خود را پیش فروش کرده بودند و برخی نیز تولیدات خود را در حال عرضه به بازار بودند که با گران شدن ارز هزینه کالا‌های تولید شده و به فروش رفته به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، تولیدکنندگان به مشکل برخورد کردند. با گران شدن نرخ ارز، فروشندگان مواد اولیه هزینه را به صورت نقد دریافت می‌کنند و تولیدکنندگان دیگر نمی‌توانند به صورت اعتباری خرید کنند، از طرفی تامین سرمایه در گردش از طریق بانک‌ها با توجه به سود بالای این تسهیلات نتوانست گرهی از مشکلات واحد‌های تولیدی را باز کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.