شروط رشد تجارت الکترونیک در بحران کرونا

نایب رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران در گفتگو با «کسب و کار» تشریح کرد

شروط رشد تجارت الکترونیک در بحران کرونا

کسب و کار نیوز - نایب رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران گفت: «مراودات کشور ما با کشورهای همسایه یا کشورهای دوردست اروپایی مثل آلمان پیش از این بسیار زیاد بود و زیادتر هم می شد. حجم انبوه کامیون هایی که در کشور ما موجود است یا سایر روش های حمل و نقل مثل ریل یا هواپیما تمام بار صادراتی ما را که روز به روز بیشتر می شد، جابه جا می کردند. ویروس کرونا باعث شد که هر روز مراودات ما با این کشورها افت پیدا کند. از زمان ورود کرونا تاکنون، از نظر صادرات یا درآمد ارزی یا کارکرد اجتماعی حمل و نقلی بالای 60 درصد به دلیل عدم وجود بار صادراتی متضرر شده ایم. در حال حاضر بار صادراتی زیادی موجود است؛ اما امکان تردد نداریم.»

به گزارش کسب و کار نیوز، توفیق مجدپور ادامه داد: «پیشرفت فردای کشور ما در گروی رشد تجارت الکترونیک است. می توانیم بگوییم تجارت الکترونیک در ایران به نوعی در مقایسه با جهان صفر است. برای این کار باید بسترسازی شود. همچنین زمینه ای ایجاد شود و در این زمینه به صورت فعال از ما حمایت شود تا بتوانیم در این بستر فعالیت کنیم. ما در ساده ترین ابزار تجارت الکترونیک یعنی اینترنت مشکل داریم. این در حالی است که ما برای دریافت آن هزینه زیادی به شرکت ها پرداخت می کنیم. ما پول های گزافی به سازمان مخابرات می دهیم و عاید این پرداختی هایمان یک اینترنت بسیار ضعیف و پیش پاافتاده است. در کشورهای بسیار دوری همچون کشورهای آفریقایی با اینترنت بسیار قوی وارد بستر تجارت الکترونیک می شوند.»

او در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه برای رشد تجارت الکترونیک با چه موانعی روبه رو هستیم، گفت: «ما برای حفظ امنیت کشور اینترنت مان را ضعیف یا قطع می کنیم. در نتیجه ما فاقد این ابزار اولیه هستیم. دومین مساله در این زمینه سواد الکترونیکی ماست. ۸۰ یا ۷۰ درصد افرادی که این تجارت را انجام می دهند فاقد سواد لازم هستند. اینها نه زبان خارجی شان در حد معقول است و نه ابعاد استفاده از ابزار الکترونیکی و.. را می دانند. ما بایستی این زمینه را ایجاد کنیم. اتاق بازرگانی یا سایر نهادها بایستی متولی تدریس این مسائل به ما باشند. ما در وهله اول باید سواد تجارت الکترونیکی مان را بالا ببریم، در وهله دوم ابزار لازم را بایستی در اختیار داشته باشیم. اینترنت از طریق غیر دولت هم نمی شود. ما نه تلویزیون خصوصی داریم، نه سایت خصوصی استفاده اینترنتی داریم. اینترنتی که ما استفاده می کنیم به عنوان تجارت به ما خیلی گران تمام می شود. همچنین مساله دیگر این است که اگر سواد استفاده تجارت الکترونیک را داشته باشیم و از آن طرف حمایت دولت را در ابزار تجارت الکترونیک که اینترنت ابتدایی ترین ابزار آن است را داشته باشیم قطعا خواهیم توانست از این مقوله از دنیا عقب نمانیم.»

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.