صفحه اصلی / اسلایدر / بازارها در تسخیر نقدینگی
بازارها در تسخیر نقدینگی

سکه و دلار به سقف کانال رسیدند

بازارها در تسخیر نقدینگی

کسب و کار نیوز - رشد شدید نقدینگی از ابتدای امسال بازارها را در امان نگذاشته؛ سیل پول‌های پرقدرت از یک طرف به رشد شدید شاخص بورس منجر شده و از طرف دیگر زمینه رشد قیمت‌ها را در بازار خودرو و حتی کالاهای واسطه‌ای مانند فولاد فراهم کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از همشهری، شاید مشهود‌ترین اثر رشد نقدینگی را بتوان در بازار سهام مشاهده کرد. از ابتدای امسال بورس ۱۰۰درصد رشد کرده است. شدت ورود پول به بازار سهام، فعالان بازار را شوکه کرده است.

نگرانی اقتصاددانان از آن است که این موج نقدینگی به رشد افسارگسیخته نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی منجر شود که تأثیر مضاعفی بر روند نرخ تورم دارد.

حجم تقاضا در بازار طلا به‌شدت افزایش یافته که نشان می‌دهد بخشی از نقدینگی در حال سرازیر شدن به سمت طلا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازار‌های سرمایه‌گذاری در ایران است.

 

آوار نقدینگی به روایت آمار

پیش از این همشهری بارها نسبت به جابه‌جایی سریع پول‌ها در بازارها هشدار داده بود و حالا موج مکزیکی نقدینگی یکی یکی بازارها را درمی‌نوردد. صاحبان نقدینگی نگران کم شدن ارزش پولشان هستند و تا زمانی که از تثبیت روند نرخ تورم مطمئن نشوند به‌دنبال انتظارات تورمی حرکت خواهند کرد. در این صورت سؤال چه بخریم؟ را هم زیاد خواهیم شنید.
طبق آموزه‌های علم اقتصاد، رشد نقدینگی از عوامل بارز رشد تورم است؛ تورمی که هم‌اکنون در دامنه ۳۰ تا ۴۰درصد در نوسان است، اما گمان می‌رود که امسال باز هم بیشتر رشد کند. آمارها از وضعیت شاخص‌های پولی نشان می‌دهد حجم  نقدینگی در اسفندماه سال گذشته با رشدی ۳۱٫۳درصدی نسبت به اسفند سال قبل به مرز ۲۵۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است؛ آن هم در شرایطی که بانک مرکزی نرخ تورم در پایان سال گذشته را بالای ۴۱درصد برآورد کرده است. پایه پولی در بهمن سال گذشته رشدی ۳۰درصدی داشته و انتظار می‌رود با بسته پولی انبساطی بانک مرکزی برای کمک به دولت با هدف کم کردن آثار تخریب ویروس کرونا، نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی افزایش یابد. گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد آهنگ رشد نقدینگی به ۲۸درصد رسیده، آخرین بار در آبان‌ماه۹۵ آهنگ رشد نقدینگی به چنین سطحی رسیده بود. تفاوت روند فعلی رشد نقدینگی با رشد سال۹۵ در این است که سهم پول در این رشد پررنگ‌تر است. در این دوره حجم پول ۴۸.۶درصد و حجم شبه‌پول ۲۴.۹درصد افزایش یافته است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.