چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تلاطم دوباره بازار ارز
تلاطم دوباره بازار ارز

بانک مرکزی با وجود افزایش روزانه قیمت ها خبر از بازگشت آرامش به بازار طلا و ارز می دهد

تلاطم دوباره بازار ارز

کسب و کار نیوز- طی هفته های اخیر شاهد افزایش شدید قیمت ها در بازار ارز، طلا، سکه، خودرو و... بوده ایم. اما بیشترین افزایش را در روزهای اخیر در بازار ارز و سکه شاهد بوده ایم و این افزایش ها همچنان ادامه دارد. قیمت دلار از 17 هزار تومان گذشته و قیمت سکه نیز به هفت میلیون و 570 هزار تومان رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، یورو نیز در بازار بالاتر از ۱۸ هزار تومان خرید و فروش می شود. به رغم ادامه افزایش قیمت ها برخی مسئولان بر این باورند که طی روزهای آینده بازار با آرامش روبرو خواهد شد و روند صعودی قیمت ها در بازارها بخصوص بازار طلا و سکه روند نزولی به خود خواهد گرفت. به عبارتی در حالی که قیمت دلار از مرز روانی ۱۷ هزار تومان فاصله گرفته است، همتی، رییس کل بانک مرکزی تاکید دارد ثبات به بازارها باز خواهد گشت. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان “وضعیت امروز بازارها در اقتصاد کشورمان حتماً سخت‌تر از مرداد و شهریور ۹۷ نیست” ابراز اطمینان کرد ثبات به بازارها باز خواهد گشت. همتی ادامه داد: محاسبات و برآوردهای اداره بررسی‌های اقتصادی بانک بسیار کمتر از آن چیزی است که در فضای تبلیغاتی مطرح می‌شود. همان‌طور که قبلاً گفتم شرایط دشوار است، لیکن روند در حال بهبود و قابل مدیریت و ثبات نیز قابل اعاده است.

در حالی افزایش نرخ ها در بازار طلا و ارز ادامه دارد که یکی از صراف‌های فعال در تشریح وضعیت بازار ارز این‌طور گفته که در روزهای اخیر عرضۀ ارز در سامانه نیما تقویت شده است و به‌زودی آرامش در بازار برقرار خواهد شد. او قبلاً تأکید داشت که یکی از دلایل افزایش قیمت ارز، کمبود عرضه در سامانه نیما به‌خاطر مشکلات صادرات ناشی از کروناست؛ ولی امروز به خبرنگار ما گفت که برخی از پتروشیمی‌ها نیز فروش‌های عمده داشته‌اند که موجب افزایش عرضه شده است. این فعال بازار ارز همچنین با تأکید بر اینکه نیازهای عمده ارزی که در روزهای اخیر شکل گرفته بود به‌تدریج در حال رفع است، گفت: احتمالاً تا چند روز آینده از شدت نوسانات ارزی در بازار کاسته خواهد شد.

اما درخواست برای خرید ارز درحالی افزایش یافته که به ندرت بین خریداران، مصرف کننده واقعی مشاهده می شود بعبارتی اصلاً مصرف کننده ای در بازار نداریم و تقاضای موجود به دلیل کسب سود از اختلاف قیمت هاست. برخی از کارشناسان بازار ارز بر این اعتقادند که اتفاقاتی که این روزها در بازار ارز رخ داده بیشتر از آنکه ریشه اقتصادی داشته باشد به دلایل روانی است. اکثر افرادی که بار دیگر وارد بازار ارز شده اند می گویند الان بازار سهام داغ است و خیلی از مردم درحال سود هستند ماهم آمدیم با خرید ارز، ارزش پول خود را حفظ کنیم.

بسیاری از کارشناسان خبره نیز می گویند دلیل مهم افزایش قیمت ها در شرایط فعلی کاهش درآمدهای نفتی تحت تاثیرکاهش قیمت نفت از یک سو و تحریم‌ های آمریکا علیه ایران از سوی دیگر است. در عین حال شیوع کرونا سبب شده برخی کارشناسان و حتی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی احتمال کاهش درآمدهای مالیاتی را نیز مطرح کنند که انتظاری دور از ذهن نیست . هزینه های مهار بیماری کرونا از یک سو و هزینه‌های ناشی از فاصله گذاری اجتماعی از سوی دیگر نیز فشار بالایی را متوجه بخش هزینه ای اقتصاد کرده است . همتی می‌گوید: محاسبات و برآوردهای اداره بررسی‌های اقتصادی بانک بسیار کمتر از آن چیزی است که در فضای تبلیغاتی مطرح می‌شود. همانطور که قبلا گفتم شرایط دشوار است اما در حال بهبود بوده و قابل مدیریت و ثبات نیز قابل اعاده است. باید منتظر ماند و دید برگشت قیمت ها در بازار چه زمانی آغاز می شود.

سال سخت اقتصادی

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

پیش بینی هایی که طی ماههای گذشته از بازار طلا و ارز داشتیم گواه بر همین وضعیتی است که در بازارها حاکم شده است. به هر حال شرایطی بوجود آمده است که قیمت ها روزانه افزایش پیدا می کند و سال سختی را از نظر اقتصادی پیش رو خواهیم داشت. به عبارتی مشخص بود که افزایش قیمت دلار و افزایش تورم خواهیم داشت. باید در بهترین حالت توقع داشته باشیم این افزایش ها از رشد نقدینگی موجود در اقتصاد امروز فراتر نرود. در حال حاضر متناسب با رشد نقدینگی کشور، هم تورم و هم افزایش نرخ ارز را شاهد هستیم.

در سال جاری با توجه به شرایطی که ایجاد شده و بحرانی که در بازارها شاهد هستیم و تعطیلی اقتصاد به دلیل کرونا، نمی توان از دولت انتظار اصلاحات پایه و ساختاری داشت. همین که دولت بتواند امورات جاری را با کمترین هزینه ممکن پشت سر بگذارد و فشار کمتری در سال آینده به مردم وارد شود قابل قبول خواهد بود. اصلاحات پایه و ساختاری در سال جاری و در شرایط حال حاضر امکان پذیر نیست.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.