صفحه اصلی / اسلایدر / بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز چشم به راه افزایش حقوق
بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز چشم به راه افزایش حقوق

بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز چشم به راه افزایش حقوق

کسب و کار نیوز - با گذشت ۲ ماه از سال ۹۹، بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز حقوق سال ۹۸ را دریافت می کنند. عدم تکمیل پرونده مزدی ۹۹، باعث شده است که دولت دستمزد این قشر را به دستمزد کارگران گره زده و هنوز حقوقشان افزایش نیافته است.

 نکته مهمی که اکثر کارشناسان بازار کار به آن اشاره می کنند این است که حقوق بازنشستگان یا همان مستمری بگیران از حق بیمه ای پرداخت می شود که در طول خدمت واریز کرده اند، بنابراین سازمان نقش وکیل و امین کاربلد را بر عهده دارد که از انباشت پرداختی های آنان باید به تولید سرمایه بپردازد ولی عجیب است که هر ساله برای پرداخت حقوق و دستمزد این قشر  این قدر چون و چرا وجود دارد.

ماجرای پرداخت حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی جالب است، ‌نیروی کار در زمان خدمت حق بیمه بالایی را پرداخت می کند اما زمانی که به سن مستمری بگیری می رسد میزان حقوق اش کاسته می شود. نکته مهمتر این است که میزان حق اولاد، بن مسکن و بن بازنشسته ای برای این افراد هم متفاوت است. حق اولاد و حق مسکن و حتی سنوات بازنشستگان نسبت به شاغلان کمتر است.

به گفته ی کارشناسان بازار کار مگر اجاره بهای بازنشستگان و خرج و مخارج فرزندان بازنشستگان نسبت به شاغلان کمتر است که وضعیت حقوق این افراد این چنین است؟ همین مسئله است که اعضای شورای عالی کار را به اصرار بر افزایش حقوق پایه وادار می کند. نمایندگان شورای عالی کار نیز معتقدند با توجه به اینکه بازنشستگان از این مزایا یا بهره مند نیستند یا میزانش بسیار اندک است ضرورت دارد، میزان افزایش دستمزد هر ساله بر روی پایه حقوق باشد تا حق الناسی از بازنشستگان برگردن سازمان نباشد.

در حالی که بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی افزایش حقوق سال جدید را در حقوق فروردین ماه خود دریافت نکرده‌اند، که  افزایش حقوق برای بازنشستگان لشکری و کشوری اعمال شده است. البته نهم اردیبهشت ماه نیز سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفته بود که  به زودی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی برای اعمال افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان مستمری بگیر به هیأت دولت ارسال می‌شود اما هنوز خبری از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیست.

در خصوص بازنشستگان لشکری و کشوری رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور چندی پیش گفت: مقرر شده است تصمیمات جلسه اخیر با نمایندگان بازنشستگی به گونه‌ای تنظیم شود تا افزایش حقوق‌ها در فیش واریزی فروردین امسال مشخص شود.

اشاره  ماده ۱۱۱ تأمین اجتماعی به حقوق بازنشستگان متناسب با دستمزد شورای عالی کار

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار درباره اینکه چرا هنوز حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی افزایش نیافته است گفت: هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی با رئیس سازمان تا کنون تشکیل جلسه نداده است. قرار بود در هفته قبل جلسه ای تشکیل شود.

 وی  با اشاره به گره زدن افزایش دستمزد بازنشستگان تأمین اجتماعی به دستمزد کارگران گفت: در حالی به سومین ماه سال ۹۹ نزدیک شده ایم که تلفن هایی از سوی بازنشستگان به فعالان کارگری می شود و جویای این هستند که وضعیت دستمزد به کجا رسید. ما دل نگران این قشر هستیم.

 وی با اشاره به ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی گفت: این ماده تأکید بر این دارد که حداقل مستمری بازنشستگان باید به گونه ای تعیین شود که از حداقل دستمزد تعیین شده شورای عالی کار کمتر نباشد. شاید یکی از دلایل عدم تعیین تکیلف حقوق مستمری بگیران همین موضوع باشد. امیدواریم این هفته جلسه شورای عالی کار تشکیل شود و بحث حقوق و دستمزد سال ۹۹ به نتیجه برسد تا حقوق بازنشستگان هم انجام شود.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.