سهم آنلاین ها در رشد اقتصاد کرونازده

رئیس صندوق بین‌المللی پول: برندگان بزرگ همه گیری کرونا؛ اقتصاد دیجیتال و تجارت اینترنتی هستند

سهم آنلاین ها در رشد اقتصاد کرونازده

کسب و کار نیوز - فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، خرده‌فروشی آنلاین و بسیاری مفاهیم مشابه شاید در دو دهه پیش جایی در فرهنگ عامه و لغت‌نامه‌‌ سیاست‌گذاران ما نداشت؛ ولی از ابتدای اسفند با ورود سوغات چینی ها به کشور ما و البته به جهان، این مفاهیم به بخش مهمی از فرهنگ و اقتصاد و حتی سیاست تبدیل شده‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، امروز در شرایطی که زمزمه هایی از سازمان جهانی بهداشت به گوش می رسد که کرونا حالا حالاها مهمان ماست و به عبارتی صاحبخانه نیز شده است، تبادل کالا و سرمایه ازطریق کانال‌های دیجیتال و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات، امری جدانشدنی از زندگی ما محسوب می‌شود. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد فناوری اطلاعات، تنها بخش اقتصادی کشور در سال گذشته بود که رشد مثبت را تجربه کرد و سایر بخش ها رشدی منفی را پشت سر گذاشتند.
در پی همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مراکز فروش، فروشگاه‌های اینترنتی به بستر مهمی برای توزیع و عرضه محصولات بدل شدند. محدودیت‌های فروش، بسیاری از خرده‌فروشی‌ها را عملا به تعطیلی کشاند و تنها شبکه فروش آنلاین می‌توانست این گره را بگشاید. چنین بود که تب فروش اینترنتی برای صاحبان کسب‌وکارها بالا گرفت، برخی از آنها با پیوستن به پلتفرم‌های آنلاین توانستند بخشی از کمبود‌های خود را جبران کنند و برخی دیگر سودای راه‌اندازی مستقل این پلتفرم‌ها را در سر گذراندند. حوزه دیگر اکران آنلاین فیلم های سینمایی است.

 

۱۰ فیلم اکران‌نشده متقاضی اکران آنلاین

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی با ارائه گزارشی از وضعیت اکران‌های آنلاین، گفت: این طرح راه افتاده و استقبال نیز شده است. وقتی با مدیر یکی از پلتفرم‌های نمایش آنلاین فیلم صحبت می‌کردم گفت که بیش از ۱۰ فیلم متقاضی این هستند که اکران آنلاین داشته باشند. تا به امروز فیلم سینمایی «خروج» نزدیک به ۱۵۰ هزار بلیط و حدود ۲.۵ میلیارد تومان فروش داشته که نتیجه آن حدود ۳۷۵ هزار بیننده است. وی افزود: دومین فیلمی که به صورت آنلاین عرضه شد، فیلم سینمایی «طلا» بود که تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار بلیط فروخته و نزدیک به ۱.۵ میلیارد تومان فروش داشته، این فیلم تا امروز نزدیک به ۲۵۰ هزار بیننده داشته است که آمار خوبی به شمار می‌رود. البته با توجه به اینکه این کار تجربه جدیدی برای عوامل فیلم‌ها و مردم بوده است می‌توان گفت که استقبال خوبی را شاهد بودیم.

 

تاکید صندوق بین المللی پول بر توسعه اقتصاد دیجیتال در جهان

رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت شرکت های بزرگ فناوری به خاطر وابستگی بالا به سیستم های آنلاین در بحبوحه قرنطینه ها و تعطیلی های ناشی از شیوع ویروس کرونا، سود کرده‌اند و باید دسترسی به اقتصاد دیجیتال را برای همه فراهم کنند. به نقل از بیزینس تودی، رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت بزرگ ترین برندگان بحران همه گیری ویروس کرونا اقتصاد دیجیتال و تامین کنندگان تجارت اینترنتی و خدمات آموزشی اینترنتی بوده اند. کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت شرکت های بزرگ فناوری به خاطر وابستگی بالا به سیستم های آنلاین در بحبوحه قرنطینه ها و تعطیلی های ناشی از شیوع ویروس کرونا، سود کرده‌اند و باید دسترسی به اقتصاد دیجیتال را برای همه فراهم کنند. وی گفت این بحران در حال نابود کردن اقتصاد جهان است ولی اگر منابع مالی به درستی تخصیص داده شوند ، فرصتی است برای حل نابرابری های موجود و سایر اولویت ها مثل تغییرات جوی.
وی گفت:«من امیدوارم رهبران شرکت‌های فناوری از این فرصت برای نشان دادن سرمایه گذاری مسئولانه و رفتار مسئولان استفاده کنند. برندگان بزرگ همه گیری ویروس کرونا اقتصاد دیجیتال و فراهم کنندگان تجارت و خدمات آموزشی دیجیتال بوده اند». «کسب و کار» در گفتگو با دو کارشناس، فرصت و تهدید اقتصاد دیجیتال در عصر کرونا را بررسی می کند.

استقبال جامعه جهانی از تجارت الکترونیک

حسین پیرمؤذن، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی اردبیل
کرونا یک مشکل جهانی است. بازار عراق، آذربایجان و گرجستان به دلیل شیوع کرونا تعطیل است و این نشان دهنده آن است که کرونا روی همه بازارها تاثیر گذاشته است. نگاهی به فهرست صادراتی، نشانگر این است که در آذربایجان یا کشورهای منطقه که از ایران کالا وارد می کنند حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد در صادرات افت داشته ایم. این به این معناست که تولید و بهره وری تولید در کشور ما با این مساله پایین آمده است. امیدواریم بعد از ماه رمضان با بازگشایی مرزها و همکاری های منطقه ای بتوانیم مشکل صادرات را حل کنیم. مساله دیگر تجارت الکترونیک است که خود به خود در جامعه جهانی اتفاق می افتد. در حال حاضر آمازون به عنوان بزرگ ترین سرمایه گذار جهان معرفی می شود و این به معنای اهمیت تجارت جهانی است. وقتی تجارت جهانی اتفاق می افتد کشش و روش زندگی مردم هم خود به خود تغییر خواهد کرد. به تبع زندگی به سمت زندگی پیشرفته دیجیتالی می رود و این جامعه جهانی است که خود به خود از این تجارت استقبال می کند. ما هم باید بسیاری از تولیدات و فروشگاه هایمان را به صورت دیجیتالی و آنلاینی و هم به صورت حضوری داشته باشیم؛ اما این به معنای این نیست که تمام واحدهای تولیدی و توزیع کنندگان از این روش استفاده کنند. در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه ازجمله ایران، سهم خرده فروشی آنلاین با وجود کرونا کمتر از ۵ درصد است و اگر هم بخواهیم در ایران و کشورهای منطقه به طرف فروشگاه های آنلاین و کسب و کارهای اینترنتی برویم زمان می برد؛ اما در دنیا شرکت های بزرگ و قوی که در حال حاضر به عنوان غول های اقتصادی مطرح اند، از فرصت های اینترنشنال دیجیتالی استفاده می کنند.
مشکلی که بر سر توسعه تجارت الکترونیک وجود دارد، امکانات زیرساختی و زیربنایی مردم است. امکانات دیجیتالی و زیرساختی و توزیعی شرکت های دیجیتال خیلی قوی نیستند که بتوانند همه جامعه را تحت پوشش قرار دهند و نیاز به شرکت های قوی و تعاونی های قوی دیجیتالی و راه اندازی اپ های مختلف است و فکر می کنم در ایران زمان زیادی خواهد برد تا این قضیه اتفاق بیفتد؛ ولی در حال حاضر نیز چنین فرصت هایی هست و دنیا به سمت این روش می رود.

 

جهت گیری حوزه های اقتصادی به سمت اقتصاد دیجیتال

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق
کرونا در سطح جهانی و منطقه ای و ازجمله در ایران در حوزه تعاملات بین المللی، تجارت، صادرات، واردات، خدمات و همه تعاملات اقتصادی اثر گذاشته است؛ به گونه¬ای که سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی و نهادهای بین المللی رکود اقتصادی را مطابق با سال ۱۹۳۰ در اقتصاد دنیا می دانند. به مراتب وضعیت اقتصادی بدتر از سال ۲۰۰۸ است که ضربه ای به اقتصاد کشورها خورد. چنین سازمان هایی، افت تجارت را در حدود حداقل ۳۵ تا ۳۶ درصد می دانند. آمار بیکاران تنها در آمریکا ۳۶ میلیون نفر اعلام شده است. همچنین بورس ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افت کرده اند. تمام حوزه های اقتصادی ازجمله حوزه تجارت افت فراوانی کرده است. این موضوع در ایران علاوه بر محدودیت های قبلی که ما در رابطه با تحریم ها داشتیم، اثر خود را داشته؛ اما شدت و فشارمان در این حوزه نسبت به بقیه کشورها کمتر است. به طور مثال صادرات ما به عراق سال گذشته حدود ۱۰ -۱۱ میلیارد دلار بود که پیش بینی امسال ۱۰ میلیارد دلار نسبت به برخی از ماه های قبل است. در صادرات با بقیه کشورهای همسایه مثل ترکیه، ارمنستان، افغانستان و پاکستان و در کل ۱۵ کشور همسایه مثل بقیه خیلی تحت تاثیر نیستیم. به بیان دیگر تاثیر کرونا کم بوده است. در مورد تجارت، سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات داشتیم و همین حدود واردات و به نظر نمی رسد که امسال افت زیادی در صادرات داشته باشیم.
این در حالی است که تجارت داخلی ما به مشکل برخورد به خصوص شب عید زیرا اصناف به امید شب عید ۶ ماه کار کرده بودند و در این میان کسبه جزء و بخش توزیع آنها ضربه زیادی دیدند. به همین دلیل در تعهدات و چک هایشان مشکل پیدا می کنند که دولت باید در این مورد به آنها کمک کند.
کرونا علاوه بر اینکه یک تهدید بود، فرصتی نیز ایجاد کرد و این فرصت به رشد تجارت الکترونیک برمی گردد. به هر صورت وضعیت تکنولوژی و سطح تکنولوژی و استانداردها و جهت گیری های امروز دنیا در حوزه تعاملات اقتصادی عمدتا در راستای فضای مجازی است؛ یعنی اگر کرونا هم نبود ما با یک تاخیر باید به این کار اقدام می کردیم. نظام توزیع دنیا مثل اسنپ ها و خرده فروشی های آنلاین و حتی در رابطه با انواع و اقسام خدمات و ارتباطات حتی برگزاری مذاکرات و سمینارها و تقریبا همه حوزه های اقتصادی عمدتا در جهت گیری به سمت فضای مجازی رفتند. کرونا یک عاملی شد که ما زودتر به فکر توسعه اقتصاد دیجیتال بیفتیم و سرعت آن را بیشتر کنیم. این کار، کار مثبتی است و کسانی که در این حوزه عقب افتادگی داشته باشند بعدا کار خود را از دست خواهند داد. مخصوصا در نظام توزیع و خدمات کسانی که به فکر نیفتند و حوزه کار خود را تبدیل به فضای مجازی نکنند دیر یا زود آسیب های فراوانی خواهند دید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …