صفحه اصلی / اصناف / ترخیص ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی از گمرک
ترخیص ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی از گمرک

ترخیص ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی از گمرک

کسب و کار نیوز- معاون فنی گمرک ایران گفت: از اوایل فروردین تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از بنادر و گمرکات کشور ترخیص و جهت توزیع و مصرف به کشور وارد شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مهرداد جمال ارونقی، درباره آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اساسی از بنادر کشور گفت: میزان موجودی کالاهای اساسی غیرکانتینری در بنادر مهم کشور اکنون بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برآورد می‌شود که ۷۳۶ هزار تن کالای اساسی از شناورهای مربوطه درحال تخلیه در بنادر هستند. همچنین بیش از یک میلیون و ۱۲۰ هزارتن اقلام اساسی در شناورهای منتظر در لنگرگاه، موجود هستند. وی افزود: در حال حاضر تنها در گمرک بندر امام خمینی (ره)، ۶۰۳ هزارتن کالای اساسی، پروانه شده و درحال خروج و همچنین ۸۰۰ هزارتن کالای اساسی در حین انجام تشریفات گمرکی هستند.

این مقام مسؤول ادامه داد: بیش از ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تن از میزان موجودی کالاهای اساسی بنادر و گمرکات کشور اختصاص به کالای «ذرت» دارد که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، با ارائه «کد تخصیص ارز» به گمرکات کشور، با رعایت سایر مقررات مربوطه قابل ترخیص است. به گفته این مقام مسؤول مقرر شده است بانک مرکزی یا وزارت صنعت فهرست صاحبان کالاهایی که کالای ذرت آنها «در صف تخصیص ارز» باشد را به گمرک اعلام تا گمرکات اجرایی به قید فوریت نسبت به ترخیص این کالا اقدام کنند.

وی با بیان اینکه گمرک تنها می‌تواند سایر کالاهای اساسی (به جز ذرت) را که «در صف تأمین ارز بانکی» هستند، بصورت درصدی ترخیص کند، گفت: در این راستا، درخصوص اقلام اساسی که در صف تأمین ارز بانکی هستند، گمرکات می‌توانند نسبت به ترخیص درصدی از کل کالا اقدام کنند و مابقی کالا در گمرکات کشور رسوب می‌کند.

ارونقی میزان موجودی کالاهای غیر اساسی غیر کانتینری در بنادر کشور را بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد این اقلام، کالاهای سرمایه‌ای و تجهیزات مورد استفاده در خطوط تولید، ماشین آلات پروژه‌ها و کارخانجات مختلف و سایر اقلام مرتبط هستند که در صورت اظهار به گمرک و نداشتن مشکل قانونی و مقرراتی، نسبت به ترخیص این اقلام اقدام می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.