صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / افزایش کلاهبرداری با رونق خریدهای اینترنتی
افزایش کلاهبرداری با رونق خریدهای اینترنتی

فرصت و تهدید آنلاین ها برای رونق تجارت الکترونیک

افزایش کلاهبرداری با رونق خریدهای اینترنتی

کسب و کار نیوز - شیوع کرونا باوجود آسیب بسیاری که به کسب و کارهای مختلف وارد کرد، زمینه رونق مشاغلی را هم به همراه داشته است. به عنوان مثال شرکت آمازون از قرنطینه مردم سود هنگفتی برد و سرویس اینترنتی نت‌فلیکس در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ توانست رکورد ۱۵.۸ میلیون کاربر جدید را ثبت کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، در ایران نیز با وجود تمام کم و کاستی‌ها، کرونا موجب راه‌اندازی سینمای آنلاین شد و تاکنون دو فیلم «خروج» و «طلا» از این طریق اکران شده و صحبت‌های بسیاری برای اکران فیلم‌های دیگری در حال انجام است. این در حالی است که زمزمه های آنلاین تئاتر نیز به گوش می رسد. در این میان هجوم مردم به خرده فروشی های آنلاین و نبود کالا به میزان کافی نیز در روزهای خانه نشینی نشان داد که تا نقطه مطلوب این نوع کسب و کارها فاصله زیادی داریم. این در حالی است که پیش از اینکه مسئولان از فرصت ها و مزایای این نوع کسب و کارها و تجارت الکترونیک بهره مند شوند، کلاهبرداران متوجه این فرایند و دست به کار شده اند.
«کسب و کار» در گفتگو با دو کارشناس، ضرورت توسعه هرچه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی را بررسی می کند.

سرعت گیر توسعه اقتصاد دیجیتال در عصر کرونا

سید حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان
کرونا کسب و کارها را نه تنها در کشور ما، که در تمام دنیا راکد کرده است. محصولاتی که بعضا در حد صددرصد ظرفیت تولید می شدند، به دلایل عدم حضور کارکنان، احتیاط های بهداشتی و نبود نقل و انتقال مواد اولیه، یا تولید آنها متوقف شد یا به حالت حداقل تولید رسید. این موارد باعث شد رشد اقتصادی تمام کشورها کاهش پیدا کند یا حتی منفی شود؛ ازجمله کشور ما که پیش بینی می شود رشد اقتصادی منفی را تجربه کند. بنابراین کرونا اثرات منفی زیادی داشته و کسب و کارها را با رکود مواجه کرده و در حال حاضر نیز ما در حالت رکود هستیم و امیدواریم واحدهای تولیدی به تدریج به تولید برگردند و مواد اولیه مورد نیاز آنها وارد شود. مساله رفت و آمد و ترانسپورت ما در حال حاضر با مشکل روبه روست که امیدواریم بنادر ما به تدریج بتوانند شاهد ورود مواد اولیه باشند. تاکنون واردات کالاهای ترانزیت ما از اروپا و رفت و آمد هواپیماها متوقف بود. به هر حال این مسائل در همه اقتصادهای جهان اثرات منفی داشته؛ ازجمله کشور ما که با کمبود مواد اولیه مواجه شده است.
متاسفانه ما در همه زمینه ها و ازجمله صنعت از دنیا عقبیم. ما در حال رشد هستیم، مگر اینکه به جایی برسیم که مرحله بعد آن استفاده از سیستم های الکترونیک است. بنابراین پیش از کرونا در حال طی کردن مراحل میانی بودیم و مردم با آگاهی به سراغ بستر فضای مجازی نمی آمدند. همچنین پیش از این کارکنان را آموزش نداده بودیم که از منزل نیز بتوانند دورکاری کنند. این در حالی است که در کشورهای دیگر حتی در زمانی که کرونا نبود، به کارکنان آموزش برای دورکاری می دادند و بسیاری از کارمندان در یک سری شرکت ها از خانه هایشان به دورکاری می پرداختند؛ ولی اینجا به دلیل خیلی از ساختارهای بروکراتیک امکان توسعه تجارت الکترونیک وجود ندارد. در ساده ترین نمونه می توان اشاره کرد که در خیلی از موارد نیاز به مراجعه حضوری به بانک است تا خودمان برگه ها را امضا کنیم زیرا هنوز امضای الکترونیک مورد استفاده بسیاری از سازمان ها نیست. این در حالی است که چنین سیستم هایی در دنیا حل شده است و کسی به بانک مراجعه نمی کند و همه کارهایشان را با سیستم های الکترونیک انجام می دهند و این مختص دوران کرونا نیست و پیش از این هم در کشورهای اروپایی به این روش کار می کردند.
اما ما ساختارهای سیستم های الکترونیک را نساخته ایم. در ابتدایی ترین ملزومات شکل گیری تجارت الکترونیک که اینترنت است، مشکل داریم زیرا اینترنت ما به قدری کند و با سرعت پایین است که نمی توانیم از آن برای کارهای ساده استفاده کنیم. هنوز ما به جایی نرسیده ایم که تجارت الکترونیک جوابگوی پیشرفت ما باشد.

آنلاین ها خط دهنده کسب و کارهای سنتی در دوران کرونا

کیوان کاشفی، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه
اولین و اصلی ترین تاثیری که کرونا روی تجارت خارجی ما گذاشته، بحث انسداد مرزهاست. با توجه به اینکه نزدیک به دو ماه است که مرزهای ما یا عمدتا مسدودند یا اگر هم باز است در حد رفت و آمد ریلی و یا کشتی است که با حداقل ها انجام می شود. کرونا باعث پایین آمدن سطح تقاضا به واحدهای ما خواهد شد و مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است. امیدواریم به زودی به تدریج مرزها به خصوص با کشورهای همسایه مثل عراق روی مسیر بیایند و بازگشایی شوند. البته همه مرزها با رعایت پروتکل ها بازگشایی می شوند. البته همین رعایت پروتکل ها رفت و آمدها را دشوار و گاهی مسدود کرده است. بخش دیگر برمی گردد به اینکه متاسفانه رفت و آمد تجار و بازرگانان بسیار مشکل است و تقریبا عملیاتی نیست به خصوص به برخی کشورها که برای ما حالت محوریت دارند مثل عراق، ترکیه و روسیه که در حال حاضر در قرنطینه هستند. بنابراین این دست اتفاقات باعث شده در آمار تجارت در فروردین امسال نسبت به سال قبل کاهش زیادی را مشاهده کنیم و قطعا در اردیبهشت هم همین حالت ادامه خواهد داشت. امیدواریم در خرداد ماه با کم شدن این ضوابط و با راه افتادن نسبی کارهای تجاری مقداری شاهد بهبود آن باشیم.
اوج پیروزی بر کرونا مربوط به همین کسب و کارهای اینترنتی و فضای مجازی بود که در پی آن مردم هم به این نوع کسب و کارها علاقه نشان دادند. همچنین از نظر سلامتی، ایمن تر بود و در زمانی که تمام واحدهای ما چه در حوزه خدمات، اصناف و حتی تولیدی ها به جهت کم شدن تقاضا و روند نزولی صادرات به سمت تعدیل نیرو حرکت می کردند، کسب و کارهای اینترنتی همه در جذب نیرو می کوشیدند، آگهی های جذب نیروی زیادی را می دیدیم و این نشان از رونقی داشت که در این حوزه به وجود آمده است. درست است که این نوع بیماری و ارتباط کمتر گرفتن یکی از عوامل مهم بود و معمولا آن نوع خرید کردن و گشتن حالت خاص خود را خواهد داشت و نمی شود ما آنها را نادیده بگیریم؛ اما کرونا نشان داد که واقعا فضاهای فروش کسب و کارهای اینترنتی یکی از آینده های اقتصاد کشورهاست و همه باید روی این نوع کسب و کارها زوم کنند. نه تنها در ایران، که در دنیا هم شرکت های آمازون و.. را می بینید که چه خرید و فروش هایی را در این ایام انجام دادند و به سمت این فروشگاه ها استقبال و علاقه مندی زیاد بود. ازاین رو در این حوزه دیدگاه های جدیدی در حال به وجود آمدن است که لزوم توجه به تجارت الکترونیک را گوشزد می کند و به نظر می رسد بخشی از فعالیت های کسب و کاری به خصوص در حوزه اصناف و فروشندگی به یک شکلی مجبورند که اگر تا امروز هم مقاومت کرده بودند خودشان را با کسب و کارهای اینترنتی هماهنگ و مچ کنند؛ یعنی خط دهنده کسب و کارهای اینترنتی خواهند بود. سنتی ها باید در کنار کسب و کارهای اینترنتی قرار بگیرند که با یک دست واسطه و با واسطه گری این نوع کسب و کارها بتوانند اجناسشان را بفروشند و به دست مردم برسانند لذا یک انقلابی بود که کرونا در این حوزه به وجود آورد و قطعا آینده روشن تری نیز در پیش خواهند داشت.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.