به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی مجمع تشکلهای دانشبنیان ایران، علیرضا درویش عضو هیات مدیره کانون طراحی مهندسی و مونتاژ ایران، با بیان اینکه ویروس کرونا خطری است که جان همه را تهدید میکند و فقیر و غنی بدون توجه به مرزهای جغرافیایی در برابر آن یکسان هستند، گفت: شیوع این ویروس نشان داد که باید برای سلامت و سعادت بشریت دعا کنیم و از بزرگترین پتانسیل کشور یعنی سرمایه انسانی تحصیلکرده و کارآمد استفاده کنیم تا به جهشی در تولید و اقتصاد کشور دستیابیم.
او با اشاره به اینکه قبل از کرونا، قرار بود کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی فعالیت کند و مشاغل پایدار در کشور ایجاد شود تا تحصیلکرده گان بتوانند در داخل کشور فعالیت کنند. ولی، متاسفانه این مهم امکان تحقق پیدا نکرد، افزود: واردات افسارگسیخته کالاهای قاچاق از دریا، زمین و آسمان است. سالی ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق فرصت شغلی زیادی را از ایرانیها میگیرد. از سوی دیگر خیلی از وزارتخانهها مانند نفت، نیرو، صنعت و غیره علیرغم صحبت های تلویزیونی در عمل علاقهای به خرید خدمات، قطعات و تجهیزات از داخل کشور ندارند و جو حاکم این است که کالاهای خارجی بهتر است.
بستن قرارداد با شرکتهای ایرانی
او با بیان اینکه تمامی قوانین نیز به نحوی کالای خارجی را پشتیبانی میکند، گفت: در سالهای تحریم شاهد بودیم که شرکتهای خارجی حتی حاضر نبودند ضمانتنامه بانکی بدهند ولی با یک نامه موفق شدند قراردادهای ارزی منعقد کنند. درحالیکه قرارداد شرکتهای ایرانی فقط بهصورت ریالی است که همیشه با نوسانات نرخ ارز ضررهای هنگفتی هم میبینند. متاسفانه به دلیل حک شدن تبلیغ ” کالای خارجی بهتر است ” در ذهن مدیران تصمیم گیر ایرانی، شاهد هستیم، شرکتهای خارجی چه در شرایط تحریم چه در شرایط برجام و پس از برجام در مقابل شرکت ایرانی پیروز بوده اند. خرید های سریع و کلان متعدد و با حجم بالا از شرکت های آلمانی، ایتالیایی و سایر کشور های اروپایی و حتی انگلیسی و امریکا تائید این امر است.
به گفته وی، تا زمانیکه قوانین بهسرعت تغییر میکنند و نرخ ارز دچار نوسان باشد، محیط کسبوکار همیشه دچار تنش است. شرکتها و تحمل هزینه های گزاف به دلیل تحریم های ظالمانه چه دانشبنیان یا غیر دانشبنیان نمیتوانند ال سی ارزی باز کنند ولی همان کالا از شرکت خارجی با ال سی ارزی مستقیم و غیر مستقیم خریداری میشود، نتیجه چنین عملکردی جز فرار مغزها و کوچکتر شدن اقتصاد نیست.
سرعت ترخیص مواد اولیه توسط گمرک افزایش یابد
درویش با بیان اینکه سرعت ترخیص مواد اولیه ابزار های تولیدی و ماشین آلات خطوط تولید از گمرک افزایش یابد افزود: شرکتها با روشهای بسیار پیچیدهای اقلام موردنیاز کشور را تهیه میکنند و تحریمها را دور میزنند تا وارد خاک کشور شود، ولی در مرحله گمرک ایران هم به همان اندازه کار دشوار و در خیلی موارد به مراتب سخت از دور زدن تحریم است.
او در ادامه افزود: باید گمرکات تجهیزات، ماشینآلات و مواد اولیه را با اعتماد به کارآفرین و صاحبان کسب وکار در اسرع وقت ترخیص کنند تا بلافاصله در چرخه تولید و اقتصاد کشور به کار گرفته شود و کارخانهها معطل مواد اولیه در گمرک نمانند.
درویش خاطرنشان کرد: گمرکات از مرجوع کردن کالاها و تجهیزات منع شوند. وقتی گمرک کالایی را که با روشهای مختلف از سد تحریمها گذشته را مرجوع میکند، کشور مبدا فرد یا افراد حامی ایران را به جرم دور زدن تحریمها دستگیر میکند.
تغییر نظام بانکی
اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد دانشبنیان که متکی به دانشمندان، متخصصان و کارآفرینان داخلی یعنی ایجاد محیط امن برای توسعه محیط کار باشد. در حالیکه که مدیران کشور بهجای تفکر درباره رشد و ارتقای کارشان، بهطور مستمر درگیر مشکلات عدیده با بانکها هستند. او با بیان این مطلب گفت: پیشنهاد اول، این است که جرایم دیرکرد و سودهای مضاعف حذف شود ولی دستورالعملهای مشخصی وضع شود که همه در برابر آن یکسان باشند و بانکها هم از بانک مرکزی پیروی کنند.
او با تاکید بر اینکه بهرههای بانکی سپرده ها باید حذف شود، گفت: صاحبان سرمایه افراد باید در چرخه تولید بتوانند کسب درآمد کرده و پولدار شوند، بهرههای بانکی انگیزه کارآفرینی را از افراد میگیرد زیرا بدون دادن مالیات و زحمت عده ای را پولدار میکند و به اقتصاد ضربه میزند.
او بهعنوان پیشنهاد دوم، گفت: در فعالیتهای اقتصادی و تولیدی که کارگران بیمه میشوند، تامین اجتماعی نباید در قالب بیمه واهی هزینههای دیگری را از شرکتها دریافت کند. امروز تحمیل جرائم و بیمه های غیر واقعی به شرکت موجب شده که ۱۶۰الی ۷۰% شکایات دیوان عدالت اداری فقط از سازمان تامین اجتماعی باشد. در نتیجه وقت و سرمایه ای بزرگ از کارفرمایان و سیستم قضایی کشور به هدر میرود و این فقط به نفع دشمنان ایران است.
کوچکسازی دولت در دستور کار قرار گیرد
او با تاکید بر اینکه دولت باید کوچک شود، گفت: یک دوم نیروهای فعلی دولت برای انجام تمامی فعالیتهای وزارتخانهها کفایت میکند. هرچقدر بدنه دولت بزرگتر باشد امکان و احتمال فساد بیشتر است.
درویش از دولت درخواست کرد که در صنایع حملونقل، هوایی، ریلی و جادهای باید به بخش خصوصی متکی باشد و کار را به آنها واگذار کند. او در ادامه افزود: بهخصوص اکنونکه باوجود ویروس کرونا که شرایط جهانی را هم دچار تغییراتی شده باید قراردادهای بزرگ در صنایع بزرگ مانند نفت، گاز و پتروشیمی به بخش خصوصی فعال سپرده شود و این شرکتهای خصوصی باشند که شریک تجاری خارجی بیاورند و دولت بهصورت مستقیم با شرکتهای خارجی قراردادی منعقد نکند.
او گفت: رعایت قانون حداکثر ساخت داخل باید اجباری باشد و همینطور دولت در قراردادها با شرکتهای خارجی باید بندی را قید کند که تا ۱۰ سال پس از اتمام پروژه ها اگر ثابت شود رشوهای برای گرفتن پروژه پرداخته کرده باشد، باید تمام خسارتهای کشور را به طور کامل جبران کند و با رشوه گیرنده نیز طبق قانون رفتار شود و نه اینکه راهی کانادا گردد.
خرید شرکتهای دانشبنیان بینالمللی به نصف قیمت
به گفته درویش، اکنون در اروپا بحران ایجادشده و بسیاری از شرکتها در آستانه ورشکستگی و نابودی قرار دارند، اکنون فرصت خوبی است که این شرکتها را با یکدهم قیمت خریداری کرد و با نیروی کار ارزان داخلی آنها را به چرخه برگرداند. مانند چینیها که با نقدینگی که دارند در حال خرید هتلها، شرکتها و مراکز تفریحی در اقصا نقاط دنیا هستند و حتی بسیاری از شرکتهای اروپایی و آمریکایی که در چین فعال بودن را هم خریداری کردند.
او در ادامه به فرصتهای ایجادشده ناشی از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: فرصت خوبی است تا با کمک ایرانیان مقیم خارج و حتی با اعطای وام، شرکتهای دانشبنیان و فناورمحور اروپایی را خریداری کرده و به کمک آنها هم تحریمها را بیاثر کنیم و هم زمام امور شرکتهای دانشبنیان بینالمللی را در اختیار ایران قرار دهیم. حضور سرمایه ایرانی در بانکهای اروپایی یک مزیت اساسی بهحساب میآید.
بهترین زمان خرید هواپیما و قطعات موتور است
او با تاکید بر اینکه صنعت هوایی و بهخصوص هوانوردی عمومی و مسافری را باید از وضعیت مهجور کنونی خارج کرده و آن را تقویت کنیم، افزود: در اروپا شرکتهای بسیاری هستند که حاضرند با شرکتهای ایرانی در زمینه تولید هواپیماهای دونفره تا بیستنفره همکاری کنند. بهعلاوه الان بهترین زمان برای خرید هواپیماست. هواپیماهایی که حداکثر پنج سال از عمر آنها گذشته ولی به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ قیمت آنها به یکچهارم قیمت واقعی نزول کرده است. همین شرایط برای قطعات یدکی موتور هواپیما هم حاکم است.
توسعه زیرساختهای حملونقل
به گفته وی، در صنعت حملونقل، بهخصوص بخش ریلی و هوایی نیز فرصت مناسبی داریم تا با همکاری شرکتهای به نام اروپایی قراردادهای مقرونبهصرفهای را منعقد کنیم تا زیرساختهای حملونقل کشور را توسعه دهیم زیرا ارتباط و اتصال با شبکه حملونقل جهانی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
انتقال بخش تحقیق و توسعه شرکتها به ایران
اکنون زمان مناسبی است تا با ارتباط با شرکتهای خارجی آنها را مجاب کنیم بخش تحقیق و توسعه خودشان را با اتکا به دانشگاهها و نیروی انسانی تحصیلکرده موجود در ایران به اینجا منتقل کنند و حتی در گام بعدی خط تولید محصولاتشان را در ایران دایر کنند.
توسعه کشاورزی و بهداشت در اولویت باشد
درویش بابیان اینکه، امروزه با جان و پوست و استخوان متوجه شدیم که توسعه کشاورزی و بهداشت مهمترین مزیت یک کشور است، گفت: توسعه محصولات کشاورزی و غذایی و بهداشت، اولویت نخست دنیاست. منظور بهداشت شامل تمامی بخشهای بهداشت پزشکی، تجهیزات پزشکی، دارو و اقلام آزمایشگاهی و غیره میباشد.
در زمینه کشاورزی باید هر چه زودتر روشهای کشت، داشت و برداشت قدیمی با روشهای نوین جایگزین شوند.این مهم محقق نمیشود مگر برای کشاورزان فعالان صنایع کشاورزی دوره های آموزشی کوتاه مدت تخصصی در تمامی سطوح برگزار شود. ملتی که نتواند نان خود را (منظور تمامی محصولات کشاورزی است) تامین کند همیشه وابسته خواهد بود. ایران عزیز با سرزمین پهناور و چهار فصل زیبای سال بزرگترین مزرعه جهانی برای تامین غذایی هموطنان و حتی کشور های منطقه است.