صفحه اصلی / سرخط خبرها / ناکارآمدی در مبارزه با قاچاق
ناکارآمدی در مبارزه با قاچاق

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان

ناکارآمدی در مبارزه با قاچاق

سرمقاله

در حال حاضر تولیدکننده در چند جبهه در حال مبارزه است و باید راهکارهایی را داشته باشد تا از چند جهت خود را در بازار مطرح کند. موضوع قاچاق کالا سالهاست که در کشور وجود دارد و ناکارآمدی در مبارزه با آن مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است. قاچاق کالا تنها به این معنا نیست که واردات از نقاط غیر معمول صورت گیرد؛ قاچاقچیان بخشی از کالاهای خود را از مراکز آزاد تجاری و بخشی را به شکل‌های مختلف ازگمرکات وارد می‌کنند و بدون مجازات و بدون پرداخت مالیات؛ سود زیادی را به دست می‌آورند. این موارد را می توان ناشی از فساد، نپرداختن امور گمرکی وعدم کنترل مقامات مسئول دانست.
ورود کالای قاچاق می‌تواند اقتصاد یک کشور را زمین گیر کند و همان طور که اشهد هستیم تاثیر این پدیده بر اقتصاد ایران ملموس است. تولید داخلی به انزوا رفته و در این شرایط بحران کرونا نیز به مشکلات تولید افزوده است. بنابراین اگر به فکر رشد اقتصادی و بقای تولید هستیم باید برای مبارزه با قاچاق تلاش جدی وجود داشته باشد.
ایران در حال حاضر در شرایط تحریم به سر می‌برد و اگر اجازه دهد ارز براحتی از کشور خارج شود چراکه همه متضرر خواهند شد. جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق باید یکی از اولویت‌های اقتصادی شود تا ارز بی‌جهت خارج نشود. زمانی که میزان قاچاق در کشور کاهش پیدا می‌کند این امر علامت خوبی برای اقتصاد است. تولیدکنندگان برای حضور خود در اقتصاد باید با دو جبهه مبارزه کنند. نخست، کالاهای وارداتی است که به خاطر پایین بودن هزینه تولید در خارج از کشور می‌تواند به صنعت صدمه وارد کند. دوم، جبهه‌ای که می‌تواند به تولید آسیب وارد کند، کالاهای قاچاق است که بدون پرداخت عوارض گمرکی و با قیمت‌های بسیار کمتر وارد کشور می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.