چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / ساخت مسکن گران تر شد
ساخت مسکن گران تر شد

مصالح ساختمانی رشد قیمت بیش از ۵۰ درصدی را ثبت کردند

ساخت مسکن گران تر شد

کسب و کار نیوز- طبق گزارش مرکز آمار قیمت نهاده‌های ساختمان طی دوره یک‌ساله زمستان ۱۳۹۷ تا زمستان ۱۳۹۸ به‌طور میانگین رشد ۲۸ درصدی داشته است، اما برخی از نهاده‌ها حتی رشد بیش از ۵۰ درصدی را نیز طی این مدت ثبت کرده‌اند. برای نمونه، طی دوره مذکور در گروه پوکه‌های معدنی و صفحه‌ستون افزایش قیمت‌ها ۶۴ درصد، در پروفیل در و پنجره ۵۶ درصد، در گروه آهن و میلگرد هم ۳۸ درصد بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این سه گروه از مصالح ساختمانی که بیشترین تورم را در میان سایر گروه‌های نهاده‌های ساختمان‌ مسکونی شهر تهران در زمستان سال ۹۸ تجربه کردند که از شروع ساخت‌وساز تا زمان تکمیل واحدهای مسکونی، موردنیاز سازندگان هستند؛ درواقع این سه گروه از مصالح ساختمانی طیف متنوعی از مراحل و فرآیندهای مربوط به اجرای پروژه‌های ساختمانی را به‌لحاظ رشد قیمت تمام‌شده ساخت‌وسازهای مسکونی تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و در همه مراحل ساخت، اثر افزایشی خود را بر هزینه‌های ساختمانی اعمال می‌کنند. در زمستان سال ١٣٩٨ متوسط قیمت یک کیلوگرم «صفحه ستون» به ۹۷ هزار و ۷۰۰ ریال رسید که با ۵۳ درصد افزایش نسبت به پاییز بیشترین افزایش را در بین نهاده‌های ساختمانی منتخب داشته است.

البته رشد قیمت زمین را هم باید به افزایش قیمت مصالح و هزینه صدور پروانه ساختمانی اضافه کنیم که در چنین شرایطی شاهد سنگین‌تر شدن هزینه‌های ساخت و ساز برای سازندگان هستیم، موضوعی که آرام آرام بازار خرید و فروش مسکن را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضمن اینکه با افزایش قیمت زمین در ماه‌های گذشته نسبت به دوره‌های مشابه سال قبل، مالکان سهم بیشتری از پروژه‌های مشارکتی می‌خواهند و در این میان قیمت مصالح و صدور پروانه‌ها هم رشد کرده و فشار اقتصادی وارد به سازندگان مسکن دوچندان شده است. در همین فصل، متوسط قیمت یک کیلوگرم «ورق گالوانیزه(کانال کولر)» ۱۴۳ هزار و ۴۲۱ ریال بوده است که با ۵٢.٣ درصد افزایش رتبه بعدی بیشترین افزایش را داشته است. متوسط قیمت یک کیلوگرم «پروفیل درب و پنجره» نیز به ۹۴ هزار و ۸۰۰ ریال رسید که با ۴٢.٨ درصد افزایش نسبت به فصل قبل رتبه سوم افزایش در متوسط قیمت را داشته است.

در بین نهاده‌های ساختمانی منتخب، متوسط قیمت ماهانه «اجاره کانکس» به ۱۱ میلیون و ۹ هزار و ۱۶۷ ریال رسید که با ۲۵ درصد کاهش، نسبت به فصل قبل بیشترین کاهش قیمت را داشته است. در همین فصل متوسط قیمت یک متر مکعب عیار ٣٠٠ «بتن آماده» یک میلیون و ۹۴۴ هزار و ۷۲۲ ریال بوده است که با ١.٧ درصد کاهش در رتبه بعدی بیشترین کاهش متوسط قیمت قرار گرفته است.متوسط قیمت هر عدد «سرپیچ معمولی» نیز برابر ۲۸ هزار و ۱۵۰ ریال بوده است که با ۰.۹ درصد کاهش، رتبه سوم بیشترین درصد کاهش را داشته است.

اثرات مستقیم هر نوع تورم بر قیمت مسکن

ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان

افزایش بی ضابطه و بدون قاعده مصالح ساختمانی در سایه نبود نظارت و بازرسی موجب شد تا هزینه ساخت مسکن گرانتر شود و دسترسی به مسکن برای مردم از همیشه سخت تر باشد. مسکن به عنوان اصلی ترین نیاز مردم در حال حاضر خارج از دسترس بوده و رشد قیمتی اکثر مصالح ساختمانی اصلی ترین دلیل این اتفاق است. متاسفانه عده‌ای به دلیل اطلاعاتی که داشتند توانستند مواد اولیه را خریداری کردند تا امروز که گران شده آن را به بازار عرضه کنند.

در طول یک ماه گذشته نرخ انواع مصالح ساختمانی رشد قابل ملاحظه ای داشته است و همین موضوع باعث شده تا برخی سازندگان مسکن با این عنوان که قیت مصالح ساختمانی رشد داشته عنوان کنند که قیمت تمام شده مسکن در حال افزایش است و لذا چاره ای جز افزایش قیمت مسکن در شرایط رکودی نیست. قیمت فولاد از حدود ۴۷۰۰ تومان در دو سه ماه اخیر به کیلویی ۹۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و هر نوع تورمی که به بخش ساخت و ساز تحمیل شود، اثر خود را در آینده در واحدهای نوساز خواهد گذاشت. این در حالی است که از فروکش کردن بیماری کرونا معاملات مسکن رشد خواهد کرد و به تبع آن شاهد تغییر قیمت‌ها خواهیم بود.

همچنین مطالعه کنید:

ضرورت مدیریت صنعت خودرو

سرمقاله واردات خودرو‌های دسته دوم اگر به خوبی اجرا شود تاثیر مثبت در بازار خواهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.