صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / تاب آوری کسب و کارهای اینترنتی در عصر کرونا
حمیدرضا صالحی

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

تاب آوری کسب و کارهای اینترنتی در عصر کرونا

کسب و کار نیوز - دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و نایب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران گفت: «بزرگ ترین عارضه ای که ما ناشی از کرونا با آن روبه رو هستیم، مساله کاهش تقاضاست. تقاضا در کل دنیا و به تبع در ایران به شدت پایین آمده است. وقتی تقاضا و بازار ضعیف شود سرعت موتور اقتصاد پایین می آید و حتی برای بخش هایی سرعت به صفر هم می رسد و لذا در این دوران باید بتوانیم مدیریت کنیم تا این دوران بگذرد و بتوانیم موتور تولید را که از ایجاد بازار و افزایش تقاضا ناشی خواهد شد، راه بیندازیم.»

به گزارش کسب و کار نیوز، حمیدرضا صالحی ادامه داد: «در حوزه انرژی نیز کاهش تقاضای کشورهای مصرف کننده نفت در دنیا (که بزرگ ترین آن چین است) باعث شد که قیمت نفت در یک روز منفی شود. منظور این است که علت عمده کاهش قیمت انرژی همین بحث کاهش تقاضاست. در ایران نیز مصرف بنزین از ۹۰ میلیون به ۵۵ میلیون لیتر رسید. این کاهش قیمت ناشی از کاهش تقاضاست.»

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و نایب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه کرونا چه تاثیری روی خرید اینترنتی داشت، گفت: «مساله دوم در مورد کرونا افزایش خریدهای اینترنتی بود که در پی آن خیلی از فروشگاه های اینترنتی در کشور همانند غول های اینترنتی جهان به طورمثال آمازون با افزایش تقاضای مردم اورلود شدند. در مورد هجوم مردم به خرده فروشی های آنلاین باید بدانیم که ما آماده چنین وضعیتی نبودیم. نمی شود که یک شبه انتظار داشته باشیم که بتوانیم وضعیت و چارچوب هایمان را به وضعیت جدید تغییر بدهیم. نمونه آن فروشگاه های اینترنتی داخلی هستند که هرچند تقاضای مردم بسیار زیاد شد؛ اما این پلتفرم ها نمی توانند اجناس را در زمان مقرر و سریع تحویل دهند و اجناس با تاخیر تحویل می شود.»

او در مورد علت این موضوع گفت: «علت آن نیز این است که زیرساخت های لازم برای این موضوع در کشور ما آماده نیست. پلتفرم های اینترنتی نیاز به زیرساخت دارند. ایجاد زیرساخت نیز نیاز به زمان دارد که کسب و کارها وارد این بستر شوند و خودشان را تغییر دهند. در حال حاضر پلتفرم های آنلاین بسترهای لازم را ایجاد می کنند و قطعا با گذشت زمان نتایج خوبی هم خواهیم گرفت. این امر بدیهی است و تجارت الکترونیک در ایران نیز از این موضوع استثنا نیست و به این موضوع خواهیم رسید. مساله این است که از آنجا که اقتصاد ما واردات محور بوده و مشکلات دیگری در اقتصاد کلان داریم، اگر آنها را حل نکنیم مشکلات دیگری را در اقتصاد شاهد خواهیم بود و این باعث می شود زیرساخت سازی برای صنعت تجارت الکترونیک و مبادلات اقتصادی در داخل به صورت تجاری و یا با خارج به مشکل بخورد. اگر تجارت الکترونیک نیز تقویت شود ولی زیرساخت اقتصاد کلان درست نشود باز به مشکل خواهیم خورد. ما فقط شکل و فرم را داریم تغییر می دهیم ولی مساله این است که باید بینش و نگاه به اقتصاد در کشور عوض شود. نگرش ما در کشور باید به اقتصاد عوض شود و به سمت اقتصاد درونزای برون گرا برویم. از طرفی صادرات باید اصل شود و روابط بین الملل باید خوب شود تا بتوان صادرات را بیشتر کرد و بازار گرفت. بنابراین با بازار گرفتن بیشتر و رسوخ به بازارهای کشورهای همسایه باید بتوانیم تولیدات را بیشتر کنیم و درآمد کشور بالا رود تا منجر به رشد و اشتغال و کیفیت و بهره وری در کالا و محصولات شود.»

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۲۰۷۳ روزنامه کسب و کار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *