صفحه اصلی / اسلایدر / اقدام صوری حذف چهار صفر
اقدام صوری حذف چهار صفر

حذف صفرها از پول ملی اولویت اقتصاد نبود

اقدام صوری حذف چهار صفر

کسب و کار نیوز- در حالی که دولت تصمیم گرفته است چهار صفر ریال را حذف کند، اکثر اقتصاددانان معتقدند این اقدام دردی از اقتصاد ایران دوا نمی‌کند و موجب افزایش تورم خواهد شد. فعالان اقتصادی در رابطه با تصمیم حذف واحد پول تومان بر این اعتقادند که این اقدام اثر حقیقی ندارد. حذف چهار صفر ریال علاوه بر هزینه‌ها، شامل درآمدها و دارایی‌ها هم می‌شود. بنابراین همه چیز سر جای خودش می‌ماند و تفاوتی ایجاد نمی‌شود. حتی ممکن است این امر نتیجه منفی هم داشته باشد

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، جمشید پژویان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، درباره واکنش مردم به کاهش قیمت‌ها در اثر حذف صفرهای پول ملی، می‌گوید: ممکن است عده‌ای از مردم ابتدا از این کاهش قیمت‌ها استقبال کنند ولی وقتی ببینند این امر عملاً تاثیر مثبتی در زندگی‌شان نداشته، به سرعت منفعل و مایوس می‌شوند؛ چون‌که وقتی قیمت گوشت از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان به کیلویی ۱۰۰ تومان کاهش می‌یابد و حقوق ۲ میلیون تومانی من هم می‌شود ۲ هزار تومان، این یعنی حذف صفرهای پول ملی هیچ تاثیری در قدرت خرید من ندارد.

شقاقی شهری، اقتصاددان نیز معتقد است: سیاست حذف صفر از پول ملی معمولا در کشورهایی اجرا می شود که با ابرتورم هایی رو به رو بوده اند و سپس به یک ثبات در نرخ تورم رسیده اند و بعد اقدام به حذف صفر از پول ملی نموده اند. اقتصاد ایران نه با ابرتورم رو به رو بوده و نه اینکه روند با ثباتی داشته است.

وی با اشاره به اینکه حذف صفر از پول ملی یک هزینه هایی را بر دوش دولت خواهد گذاشت، ادامه داد: این طرح درست است که دو سال دیگر باید اجرایی شود ولی باید مقدماتی چون تغییر سیستم های حسابداری و جمع آوری و تعویض پول های فعلی در دست مردم انجام شود که این موارد هزینه هایی را به دولت تحمیل خواهد کرد. این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: اگر در کشوری موضوع تورم حل نشود، حذف صفرها از پول ملی بی فایده است و پس از مدتی دوباره صفرها به پول ملی باز خواهند گشت.

شقاقی شهری با اشاره به اینکه حذف صفر از پول ملی ارتباط به کنترل و کاهش تورم ندارد، گفت: باید به این نکته اشاره کرد که هم اکنون در بسیاری از شهرستان های کشور پول های خردتر مثل ۵ هزار ریالی (۵۰۰ تومانی) جهت پرداخت مثلا کرایه تاکسی کاربرد دارد. لذا اگر طرح حذف ۴ صفر از پول ملی آغاز شود و مثلاً ده هزار ریال (هزار تومان) با حذف ۴ صفر به یک تومان تغییر کند آنگاه پول های خرد کنونی مثل ۵ هزار ریالی به دلیل بسیار کوچک شدن رقم، تمایل به گرد شدن به سمت بالاتر را دارند که این خود نیز موجب ایجاد یک بار تورمی خواهد شد. همچنین اجرای طرح باعث ایجاد انتظارات تورمی نیز خواهد شد.

هزینه حذف صفرها

کامران ندری، کارشناس بانکی

در حال حاضر با توجه به شرایطی که اقتصاد ایران دارد دولت می توانست به مشکلات جدی تری که وجود دارد فکر کند و تصمیمات دیگری در این حوزه اتخاذ کند. اینکه دولت دست روی حذف چهر صفر از پول ملی گذاشته نشان می دهد به غیر از این حرکت که تاثیری هم بر روی اقتصاد و رشد آن نخواهد داشت، نداشته است. این تصمیم نخواهد توانست تاثیری بر افزایش قدرت خرید و رشد اقتصادی بگذارد و عملا تصمیمی بدون نتیجه خواهد بود. نه درآمد مردم را افزایش خواهد داد و نه قدرت خرید را بالاتر خواهد برد. بنابراین به این نتیجه می رسیم که دولت در حال حاضر توانایی حل مشکلات بزرگتر و واجب تر را در اقتصاد نداشته و حاضر به اتخاذ تصمیمی بدون نتیجه شده است.

بنابراین حذف چهار صفر از پول ملی اقدامی صوری و شکلی است و حتی نمی‌تواند بر انتظارات تورمی و فضای روانی تأثیر بگذارد. مسئله این است که واحد رسمی پول کشور یعنی ریال به طور کامل قدرت خود را از دست داده است؛ یعنی الان یک ریال هیچ قدرت خریدی ندارد بنابراین اینکه ما به یک واحد پول قوی‌تر با قدرت خرید درخورد اعتنایی نیاز داریم، یک امر مسلم و مسجل در اقتصاد کشور است اما اگر مشکل تورم در اقتصاد را نتوانیم حل کنیم، هر واحد پول جدیدی را با حذف صفرها ایجاد کنیم، به همین سرنوشت ریال دچار خواهد شد.

ضرورت دارد حذف صفرها از پول ملی، بعد از انجام اصلاحات و حل مشکل تورم در اقتصاد کشور انجام شود در غیر این صورت در شرایط کنونی هزینه‌هایی را برای تعریف واحد پول جدید و حذف صفرها از پول ملی متحمل خواهیم شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.