شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، از چند سال پیش حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو به تدریج وارد کشور شد که به دلایلی از جمله تغییر شرایط ارزی و همچنین ممنوعیت ثبت سفارش و واردات، ترخیص آنها متوقف و در گمرکها، بنادر و مناطق دپو شد، اما در نیمه دوم سال گذشته و با مصوبه هیات دولت، ۷۱۵۳ دستگاه از آنها ترخیص و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر به دلیل پایان مهلت تعیین شده و عدم حل و فصل مشکلات مربوطه در گمرکها باقی ماند که در بین آنها خودروهایی فاقد ثبت سفارش، آمریکایی، دارای پرونده قضایی یا حتی بدون این مسایل دیده میشود. در نهایت با رایزنیهای وزارت اقتصاد و گمرک، در پایان بهمن ماه سال گذشته هیات دولت تصمیم گرفت که مصوبه تحت شرایط خاصی تمدید و طی مهلت سه ماههای از ابتدای اسفند ۱۳۹۸ خودروها ترخیص شود. این در حالی است که از بین آنها ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش بوده و در زمان تمدید مصوبه، ارونقی- معاون فنی گمرک- گفته بود که برای ترخیص این قبیل خودروها نیاز به باز شدن ثبت سفارش است، اما مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ثبت سفارش خودروهای فاقد ثبت سفارش مانده در گمرک را تایید نکردند که البته اخیرا طی مکاتباتی شرایطی برای ثبت سفارش تعریف شده که ظاهرا خود آن با موانعی مواجه است.
دبیر انجمن واردات خودرو در همین رابطه گفت: تنها چند روز از مهلت سه ماه دولت برای ترخیص خودرو از گمرکات باقی مانده، اما هنوز یک دستگاه هم ترخیص نشده است. مهدی دادفر درباره آخرین وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک اظهار کرد: پس از صدور مصوبه از سوی هیئت دولت مبنی بر ترخیص خودروهای در گمرک مانده، اما متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاده و حتی یک دستگاه خودرو ترخیص نشده است. دبیر انجمن واردات کنندگان خودرو افزود: در حالی که چند روز به پایان مهلت مصوبه دولت برای ترخیص خودرو باقی مانده، اداره کل خودرویی وزارت صمت، لیست خودروها را در سامانه ثبتارش بارگذاری کرده تا بتوان آنها را مشاهده کرد که متاسفانه کد شناسه خودروها قابل رویت نیست.
وی گفت: سازمان توسعه تجارت، شرکتهایی که از طریق بانکی ارز به خارج از کشور ارسال و به جای آن خودرو وارد کردند را به رسمیت نمیشناسد و اجازه هیچگونه فعالیتی به آنها نمیدهد و اعلام کرده فقط غیربانکیها مجاز به فعالیت هستند که امری عجیب است. دادفر خاطرنشان کرد: شرکتهای نمایندگی صرفا از طریق بانکی و به صورت رسمی ارز خارج و خودرو خریداری کردند و اینکه فقط غیربانکی اجازه فعالیت داشته باشند موضوعی جالب است. دبیر انجمن واردات خودرو هیچ زیر مجموعه های وزارت صمت مسئولیت نمی پذیرند، تصریح کرد: سامانه جامع کالا عنوان می کند ارتباطی به ما ندارد، سازمان توسعه تجارت به هیچ وجه پاسخگو نیست و اداره کل خودرویی هم اعلام کرده وظیفه خود را انجام داده و ارتباطی به آنها ندارد و این موضوع مشکل اداره کل مقررات واردات و صادرات است. وی با بیان اینکه کارشکنی زیرمجموعههای وزارت صمت مانع ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک است، گفت: حدود ۴هزار خودرو در گمرک همچنان باقی مانده و پس از مصوبه دولت هیچ خودرویی ترخیص نشده است. گفتنی است بر اساس مصوبه دولت در بهمن ماه در سال گذشته، خودروهای در گمرک مانده سه ماه فرصت دارند از گمرک ترخیص شوند، در حالی که فقط چند روز بیشتر به پایان این مصوبه باقی نمانده است، اما تاکنون خودرویی از گمرک ترخیص نشده است.
رفع ممنوعیت ایجاد شده در مسیر ورود خودرو
مهدی اصولی، کارشناس بازار خودرو
چنانچه تصمیمی برای سر و سامان دادن بازار وارداتیها وجود داشته باشد در گام اول باید ممنوعیت ایجاد شده در مسیر ورود خودرو به کشور برداشته شود. در صورت برداشته شدن ممنوعیت ورود خودرو به کشور در شرایطی که بازار ارز هم نوسانی باشد، قیمتهای موجود در مسیر کاهشی قرار خواهند گرفت. اما در گام دوم باید با رفع اشکالات وارده به خودروهای مانده در انبارها به ترخیص آنها برسیم تا بازار با ورود آنها شاید کمی از این آشفتگی خارج شود. در حال حاضر نوسانی شدن بازار خودروهای وارداتی در گام اول نتیجه ممنوعیت واردات خودرو به کشور و در ادامه روند صعودی نرخ ارز بود. هر چند تورم موجود در جامعه نیز به تدوام این روند افزایشی کمک کرد. بنابراین در شرایط حاضر با توجه به ادامه ممنوعیت و نوسانی بودن نرخ ارز و رشد تورم در جامعه، به نظر می رسد نمیتوان امیدوار بود که قیمتها در بازار از ترخیص باقیمانده خودروهای دپویی تاثیر پذیرفته و مسیر کاهشی در پیش بگیرد.