صفحه اصلی / اسلایدر / گوشی موبایل کمتر از سه میلیون کمیاب شد
گوشی موبایل کمتر از سه میلیون کمیاب شد

مقصر اصلی گرانی و کمبود در بازار گوشی چه کسی است؟

گوشی موبایل کمتر از سه میلیون کمیاب شد

کسب و کار نیوز- به دلیل مشکلات ناشی از بحران کرونا واردات موبایل به سختی انجام می شود و این اتفاق موجب گرانی و کمبود در بازار موبایل شده است. فروشگاه های موبایل بعد از دو ماه با بازگشایی مغازه ها خواستار جبران خسارات خود هستند و مشتریان نیز پس از تعطیلی دوماهه به بازار موبایل هجوم آروده اند که موجب نابسامانی این بازار شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به دلیل شیوع کرونا در جهان و از یک طرف خانه‌نشینی مردم و از طرف دیگر تعطیلی بسیاری از تولیدکنندگان گوشی، ساخت این کالا با مشکلاتی همراه شده و در ایران هم مشکل واردات به این معضلات اضافه شد. همچنین در حالی که ادامه تعطیلی مراکز آموزشی و به تبع آن تمرکز بر آموزش آنلاین در دانشگاه‌ها و استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی توسط دانش‌آموزان تقاضای موبایل را در بازار افزایش داده، کمبود جهانی کالا، بالا رفتن نرخ ارز و بسته شدن مرزها و محدودیت‌های ترانزیتی برای واردات، منجر به گرانی این کالا شده است.

آیدین آرام، کارشناس حوزه موبایل با بیان اینکه شرایط بازار موبایل در حال حاضر عادی نیست، گفت: به دلیل ورود کرونا به کشور، از هفته آخر اسفند تا اولین روز اردیبهشت شرکت‌ها تعطیل بودند و اجازه فعالیت نداشتند که بخواهند با تولیدکننده‌های جهانی تلفن همراه مکاتبه کنند. از طرفی خطوط حمل‌ونقل کشور اختلال داشته و ۹۰ درصد پروازها به امارات برای حمل جنس کنسل شده و ادارات دولتی و بانک‌ها هم نیمه‌تعطیل بودند.

این کارشناس حوزه موبایل با بیان اینکه مشکل بازار موبایل بیشتر از اینکه قیمت آن باشد، نبود کالاست، افزود: کمبود کالا باعث می‌شود اگر کالایی در دسترس فروشنده باشد، آن را با قیمت بالاتری بفروشد. از طرفی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت موبایل، افزایش نرخ ارز است. درهم امارات هفته اول اسفند ۳۹۵۰ تومان بوده و الان ۴۵۰۰ تومان است. علاوه بر گران شدن ۱۰ درصدی ارز، از حقوق پرسنل شرکت‌ها و تمامی کالاها در این مدت با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مواجه بودند و به همین دلیل کالای وارداتی، گران‌تر شده است. آرام با بیان اینکه در بازار سه نوع کالای کمتر از سه میلیون تومان، کمتر از شش میلیون تومان و کالای گران‌قیمت وجود دارد، گفت: کالای گران‌قیمت همین حالا هم در بازار وجود دارد اما هرکسی نمی‌تواند از ۱۵ تومان تا ۲۵ میلیون تومان هزینه خرید گوشی بدهد. کالای شش میلیون تومانی هم با هزینه گران‌تر در بازار موجود است. اما کالای کمتر از سه میلیون تومان که مصرفش هم بالاتر است، به دلیل مشکلات که وجود دارد، تقریبا ناموجود شده. اکنون بهترین اتفاق این است که کالای زیر سه میلیون دوباره در بازار موجود شود.

۹۰ درصد مشکلات بازار موبایل مربوط به شرکت های واردکننده است

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان صوت و تصویر و تلفن همراه ایران

در سه ماه اخیر بازار موبایل به دلیل شرایط کرونا و مشکلاتی که در رابطه با آن وجود دارد دچار کمبود شد. حمل و نقل هوایی تعطیل شد و واردات به کمترین حالت خود رسید. بنابراین به دلیل اینکه رجیستری نیز اجرایی شد و قاچاقی در بازار وجود ندارد قیمت تلفن همراه افزایش پیدا کرد. البته دولت نیز در این چند ماه اخیرشرایط سختی را تجربه می کند و به دلیل اینکه ثبت سفارش سخت شده است در بازار مشکلاتی ایجاد شده است. واردات موبایل اختصاص ارز می خواهد و به دلیل کندی در ثبت سفارش واردات کم شده است.

نقل و انتقالات هوایی هم به مشکل خورده است و به دلیل تعطیلی مدارس و افزایش تقاضا بعد از سه ماه تعطیلی فروشگاهها بازار با مشکلاتی مواجه شده است. البته کالا در بازار تلفن همراه وجود دارد و اگر گرانفروشی وجود دارد مقصر مغازه داران نیستند و ۹۰ درصد مشکلات مربوط به شرکت های واردکننده موبایل است که حاضر نشده اند گوشی موبایل را به قیمت بهمن ماه به مغازه داران بدهند.

بنابراین درست است که درصدی از گرانی در بازار موبایل متوجه فروشندگان و کسبه است اما ۹۰ درصد شرکت های واردکننده مشکل آفرین شده اند. این شرکت ها با تک فروشی نظم بازار موبایل را به هم ریخته اند در صورتیکه وظیفه این شرکت ها تامین کالای مورد نیاز فروشگاهها است. کار فروشگاهها تک فروشی است نه کار واردکننده موبایل. بنابراین فشار شرکت‌های پخش کننده به فروشندگان، تحریم‌ها و گرانی دلار، افزایش تقاضای بازار توسط دانش آموزان و والدین آنها و همچنین از دست دادن بازار عید فروشندگان تلفن همراه دلایل آشفتگی این روزهای بازار موبایل است.

 

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.