صفحه اصلی / اسلایدر /  پاسخ ایران به اقدامات آمریکا قاطع خواهد بود
 پاسخ ایران به اقدامات آمریکا قاطع خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه:

 پاسخ ایران به اقدامات آمریکا قاطع خواهد بود

کسب و کار نیوز - سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره تحرکات اخیر ایران برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل گفت: اگر‌ منافع ایران برآورده نشود ایران واکنش قاطعی خواهد داشت ‌‌و دیگر چیزی از برجام باقی نخواهد ماند.

موسوی در ابتدا گفت: با وجود شرایطی که نظام بین‌الملل درگیر آن است، دیپلماسی ادامه دارد و وزیر خارجه و معاونین و همه دست اندرکاران سیاست خارجی ما در داخل و خارج فعال هستند. امروز رییس جمهور در اجلاس عدم تعهد که در آذربایجان برگزار می‌شود به صورت ویدیو کنفرانس شرکت می‌کند و موضوع این نشست کرونا است.

آمریکا دیگر عضو برجام نیست

سخنگو در ادامه با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا علیه ایران و تلاش آن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه کشورمان گفت: به سالگرد خروج آمریکا از برجام نزدیک می‌شویم. آمریکایی‌ها از این توافق خارج شدند و هم توافق و هم قطعنامه را زیرپا گذاشتند و دیگر عضو آن نیستند. فهرست ‌بلندی از عدم پایبندی آمریکایی‌ها به توافقات و معاهدات بین‌المللی وجود دارد. مجدد یادآوری می‌کنم که رویکرد آمریکایی‌ها رویکرد خطرناکی است و نظم بین‌الملل را به هم می‌ریزد. آمریکا نشان داده که به تعهدات بین‌المللی پایبند نیست و اخیرا شاهد بودیم که این رژیم بودجه سازمان بهداشت جهانی را در این شرایط وقیحانه قطع کرد.

وی ادامه داد: آمریکا با خروج غیرقانونی خود‌ از برجام خواسته است همه دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی را از بین ببرد. بعد از خروج تحریم‌هایی را اعمال کردند و موفق نشدند و ما با همکاری با کشورهای دیگر این تلاش آنها را بی اثر کردیم. آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد و عضو برجام نیست. ما با اعضای دیگر برجام در ارتباط هستیم و مطمئنیم که موفق نخواهند شد. این تلاش آنها خلاف قوانین بین‌الملل است و بعید است دنیا به این موضوع تن دهد.

موسوی در خصوص رفتن موضوع قطعنامه و موضوع مربوط به برجام به شورای امنیت و کیفیت واکنش ایران گفت: امیدواریم کار به انجاها نکشد ولی به فرض محال اگر اتفاق بیفتد پاسخ ایران مقتضی و قاطع خواهد بود.

وی افزود: ما در رایزنی نزدیک با آنها (کشورهای عضو برجام) هستیم. با توجه به حرف‌های نامربوط آمریکایی‌ها با این کشورها در ارتباط هستیم و تا الان هم این رایزنی‌ها ادامه داشته است. اگر‌ منافع ایران برآورده نشود ایران واکنش قاطعی خواهد داشت ‌‌و دیگر چیزی از برجام باقی نخواهد ماند.

جنجال یک رسانه درباره اتهام جاسوسی به سفیر آلمان در ایران

وی در خصوص اتهام جاسوسی به سفیر آلمان در ایران توسط یک‌ رسانه گفت: مرجع تشخیص مسائل امنیتی وزارت اطلاعات است و یک رسانه نمی‌تواند بر اساس گزارش‌های خود کسی را به چیزی متهم کند. گزارش‌های رسانه‌ای مبنای قضاوت ما نخواهد بود.

روند آستانه روند زنده‌ای است

سخنگوی وزارت خارجه درباره روند آستانه که با مشارکت ایران، ترکیه و روسیه درباره مسائل سوریه در جریان است گفت: روند آستانه روند زنده‌ای است و ادامه دارد و وقفه در آن بخاطر شیوع کرونا در دنیا است. هر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه معتقدند که این روند تنها گزینه‌ای است که می‌تواند منطقه و‌ سوریه را از این وضعیت نجات دهد. امیدواریم که بعد از این شرایط کرونا نشست سران در ایران برگزار شود. اما اگر روند نامیمون کرونا ادامه داشته باشد شاید به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کنیم. اگر هم موقعیت بهتر شود شاید بتوانیم حضوری برگزار کنیم.

برخی به دنبال برهم زدن مناسبات بین ایران و افغانستان هستند

وی در خصوص اتفاق اخیر درباره اتباع افغانستانی گفت: در تماس نزدیک با مقامات افغانستانی هستیم. مرزبانی ما این موضوع را رد کرده و چنین اتفاقی از سمت آنها نیفتاده است. برخی به دنبال برهم زدن مناسبات بین ایران و افغانستان هستند. ما امیدواریم که دولت فراگیر ملی در افغانستان شکل بگیرد و این موضوع به حاشیه بردن تلاش‌های ایران در زمینه فوق است. اتباع و ملت افغانستان برای ما محترم هستند. بنظرم اطلاعات اولیه که مرزبانی داده درست بوده است. انشالله این موضوع با شفاف سازی فیصله خواهد یافت.

سیروس عسگری استاد علوم مواد و مهندسی است که به اتهام سرقت اسرار تجاری مرتبط با کارش در دانشگاه اوهایو بازداشت شد. دادگاه فدرال آمریکا در ماه نوامبر دکتر اصغری را از تمامی اتهامات تبرئه کرد، ولی اداره مهاجرت آمریکا از آزادی وی خودداری می‌کند و او را همچنان در زندان نگه داشته است. وی در ماه مارس نسبت به وضعیت غیرانسانی محل نگهداری خود هشدار داده بود. پایگاه اینترنتی گاردین چندی پیش به نقل از وکیل و خانواده دکتر سیروس عسگری گزارش داده که وی به ویروس کرونا مبتلا شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: در خصوص آقای سیروس عسگری ما اقدامات خودمان را انجام دادیم ‌پیگیری‌های لازم و خوبی را انجام دادیم. قرار است که امروز و فردا تست مجدد کرونا گرفته بشود و اگر منفی باشد و شرایط مهیا باشد، تدابیر بازگشت ایشان به ایران انجام باشد.

برخی ایرانیان به دلایل ناموجه در اروپا و آمریکا بازداشت ‌و زندانی شده‌اند و این موضوع برای ما مهم است. ما خواستار آزادی اتباع ایرانی به ویژه در آمریکا بوده‌ایم که به لحاظ غیرقانونی زندانی شده‌اند ‌و برای انجام هر تلاشی همواره آماده بوده‌ایم. زندان‌های آمریکا در شرایط کرونا شرایط بسیار بدی دارند. امیدواریم که آنها را بدون قید و شرط آزاد کنند.

وی همچنین گفت که موضوع حمایت آلمانی‌ها از صدام حسین و فروش تسلیحات شیمیایی به صدام موضوع بدیهی است و به اثبات رسیده است. پیگیری‌ها از همان زمان جنگ تحمیلی و هم بعد از پذیرش قطعنامه ادامه پیدا کرد. اقدامات حقوقی علیه دولت وقت عراق و حامیان آنها انجام شد و احکامی هم آن موقع صادر شد. خاطر ملت ایران و عراق از این موضوع مکدر است.

وضعیت مرزهای کشور در دوران کرونا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی دریاره وضعیت مرزهای کشور در تبادل با همسایگان گفت: ما‌ تدابیر دوجانبه‌ای را با کشورهای همسایه داشتیم ‌‌و داریم و مرزها با توجه به شیوع کرونا و‌ شرایط بازگشایی می‌شود. مثلا با کردستان عراق سه مرز ما باز است. یک جاهایی را ما با توجه به شرایط کرونا بستیم ‌‌و باز کردیم. با توجه به شرایط تصمیم و اراده کشورها مبنی بر باز شدن مرزها است. امیدواریم مه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز شوند.

حضور آمریکایی‌ها در منطقه به ویژه خلیج فارس را به رسمیت نمی‌شناسیم

موسوی درباره حضور غیرقانونی آمریکا در منطقه نیز گفت: ما حضور آمریکایی‌ها در منطقه به ویژه خلیج فارس را به رسمیت نمی‌شناسیم و آن را مخل امنیت منطقه می‌دانیم. شاهد این این بودیم که آمریکایی‌ها مزاحم نیروهای ایرانی شده بودند و ما هشدارهایی را دادیم. حضور آمریکا بلاوجه بوده و مخل امنیت است. در جاهایی نیروهای ما در حال گشت زنی و تمرین هستند که آنها باید از نزدیک شدن به آنها اجتناب کنند. ارتباط رادیویی بین کشتی‌ها ما و آنها برقرار است، که طبق مقررات دریانوردی است. اما هات‌لاین بین مقامات نداریم. سفارت سوئیس هم هست که ما در مواقع لازم بتوانیم به آمریکایی‌ها هشدارهای لازم را در قبال خطاهایی که انجام می‌دهند بدهیم.

وی درباره مجلس آینده نیز گفت: ما تعامل بسیاری خوبی با مجلس فعلی داشتیم و امیدواریم که این تعامل در دوران مجلس جدید هم ادامه داشته باشد و این رویکرد کماکان ادامه یابد.

نگرانی از بابت جان گرفتن مجدد تروریست‌های تکفیری در عراق

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات اخیر عراق نیز گفت: ما نگران جان گرفتن مجدد تروریست‌های تکفیری به‌ویژه داعش در عراق هستیم. احتمال می‌دهیم که این موضوع با درخواست مشروع پارلمان عراق برای خروج آمریکا در این کشور مرتبط باشد. الان آمریکایی‌ها تحت فشار ملت عراق هستند و ممکن است با تقویت گروه‌های تروریستی مانند داعش مانع خروج خود شوند یا آن را به تعویق بیندازند. اما عراق هر کمکی از ایران بخواهد از آن دریغ نخواهیم کرد.

موسوی در پایان در خصوص شرایط بازگشت ایرانی‌ها به کشور در دوران شیوع کرونا در جهان گفت: شرایط عادی نیست. اگر شرایط عادی هم بود و با حجم بالایی از مسافرت‌ها مواجه می‌شدند سخت می‌شد. شرایط بخاطر کرونا و‌ پروتکل‌های بهداشتی سخت است. باید صبور باشند و منتظر دریافت مجوز پرواز باشند. امروز به یکی از کشورهای منطقه یک پرواز رفت و برگشت خواهیم داشت، اسپانیا هم همینطور. خواهش می‌کنم کمی صبور باشند و به اطلاعیه‌های سفارتخانه‌ها توجه داشته باشند.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.