صفحه اصلی / اسلایدر / خلأ نظارتی و افزایش قیمت کالاها
خلأ نظارتی و افزایش قیمت کالاها

خلأ نظارتی و افزایش قیمت کالاها

کسب و کار نیوز - در حالی ۱۰ روز از ماه مبارک رمضان می گذرد، که افزایش قیمت بی حساب و کتاب کالاها و فقدان نظارت کافی سبب کوچک‌تر شدن سفره روزه داران شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، شیوع ویروس کرونا و رکود ناشی از این ویروس در استان تهران سبب نشد، تا قیمت برخی از کالاها افزایش نیابد و در همان اسفندماه و در بحبوحه کرونا نیز افزایش قیمت برخی از اقلام ضروری مانند حبوبات خبر ساز شد.

افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی در حالی رخ داده است، که اصناف در میان وجود نگرانی‌ها از شیوع کرونا فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند و نیز ۱۰ روز از ماه مبارک رمضان می‌گذرد و تقاضا برای خرید مایحتاج این ماه صعودی به نظر می‌رسد و کنترل، نظارت و توجه خاصی نیز از سوی مسئولین امر شاهد نیستیم.

یکی از شهروندان پیشوایی در جنوب شرق استان تهران ضمن گلایه از افزایش بی رویه قیمت‌ها می‌گوید: ما نظارت را فقط در خبرها و نشریات می‌خوانیم، اما در عمل نظارتی نمی‌بینیم و این افزایش قیمت‌ها است، که خودنمایی می‌کند و هرکس هرچقدر بتواند، از مردم سود می‌گیرد.

اکبر علیانی ادامه داد: این افزایش قیمت‌ها در حالی رخ می‌دهد، که هنوز بخش عظیمی از مردم برای خرید به بازارها مراجعه نکرده و تنها شاهد خرید اقلام ضروری هستیم.

وی با بیان اینکه اثر این افزایش قیمت‌ها هنوز به طور کامل در بازار محسوس نیست، گفت: بسیاری از اقلام مانند برنج، شکر و گوشت را مردم برای نوروز تهیه کرده بودند و در حال حاضر نیازی به خرید نمی‌بینند، اما فکر کنم، پس از پایان آذوقه‌های نوروزی شاهد تورم گسترده‌ای باشیم.

افزایش قیمت‌ها در شرایط رکود در تمام دنیا توجیهی ندارد

در اسلامشهر نیز اوضاع بهتر از دیگر مناطق استان تهران نیست، یک شهروند اسلامشهری گفت: حبوبات حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند، در حالی که این قیمت‌ها توجیهی ندارد، در حال حاضر و در شرایط کرونا تمام دنیا با رکود و کاهش قیمت‌ها مواجه هستند، اما گویی شرایط در کشور ما متفاوت است.

وی به انتقاد از نقش منفعلانه مسئولین امر در برابر افزایش بی حد و حصر قیمت‌ها پرداخت و افزود: واقعاً دوست دارم بدانم، نقش مسئولان در این میان چیست و آیا هرکس هرچقدر زورش می‌رسد، باید جنسش را بفروشد.

این شهروند اسلامشهری به کنایه گفت: به گمانم اگر افرادی که از اوایل اسفندماه در قرنطینه خانگی هستند، پس از کرونا و برای خرید به بازار مراجعه کنند، حس و حال اصحاب کهف پس از بیداری از خواب چندین هزار ساله را داشته باشند.

افزایش قیمت‌ها به چشم مسئولان نمی‌آید

ورامینی‌ها نیز قیمت‌ها را افزایشی توصیف می‌کنند، یکی از ساکنان خیرآباد ورامین در این خصوص اظهار داشت: مسئولان باید جدی تر برای کاهش قیمت‌ها و جلوگیری از هرج و مرج در بازار اقدام کنند، واقعاً این قیمت‌ها در ماه رمضان عادلانه نیست.

محمد شریفی که شغل خود را کارگری معرفی کرد، گفت: جالب است، زمان افزایش حقوق کارگران که می‌رسد، ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش رقم خیلی بالایی آن هم برای افزایش طی یک سال است، اما در بازار ۳۰ و یا حتی ۵۰ درصد افزایش قیمت برخی کالاها، آن هم فقط طی یک ماه، رقم ناچیزی برای برخی مسئولین به نظر می‌آید.

وی در مورد تأمین کالاهای اساسی مردم نیز گفت: باید گفت در این زمینه خوب عمل شده است، کمبود هیچ کالایی نیست، در واقع اگر پول داشته باشی، هرچه بخواهی برائت موجود است و زندگی راحتی نیز خواهی داشت، انتقاد ما به گرانی‌ها است، وگرنه خدا را شکر کمبود هیچ کالایی را نداریم.

یکی از فعالان صنفی در شهر قدس می‌گوید: تعطیلی یک ماهه بسیاری از اصناف سبب شده تا قدرت خرید این قشر بسیار پایین بیاید، چک‌هایشان سررسید شود و حالا برخی از آنها گمان می‌کنند، باید بدهی‌ها را با گران فروشی جبران کنند، که من مخالف این نظر هستم، فروش اجناس با قیمت بالا سبب فراری دادن مشتری می‌شود.

وی افزود: مردم در چیدن سفره عادی افطار مشکل دارند، آن وقت مسئولان قیمت حلیم و آش و زولبیا و بامیه را اعلام می‌کنند، در حالی که این اقلام واجب نیست و باید به مقابله با تورم و افزایش قیمت عمومی پرداخت.

مردم گران فروشی‌ها را به ۱۲۴ اعلام کنند

معاون بازرگانی داخلی و توسعه تجارت خارجی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ضمن تقاضا از مردم برای گزارش هر گونه گران فروشی به تلفن ۱۲۴ افزود: هیچ کمبود کالایی در ماه رمضان به ویژه در اقلام برنج، شکر، مرغ منجمد، گوشت قرمز منجمد، روغن نباتی و خرما نداریم و افزایش خودسرانه قیمت‌ها منطقی نیست و بازرسان این سازمان با گران فروشان برخورد می‌کنند.

مجتبی شیر قاضی گفت: قیمت‌ها کالاهای اساسی در ستاد تنظیم بازار استان تهران مشخص شده است و کسی حق ندارد اقدام به فروش کالاها بیش از قیمت‌های مصوب و یا احیاناً کم فروشی کند، در حال حاضر شکر مصرف خانواده در بسته‌بندی یک کیلویی ۵ هزار و ۹۰۰ تومان، برنج هندی در بسته بندی ۱۰ کیلویی به قیمت ۸۰ هزار تومان، مرغ منجمد به قیمت ۱۲ هزار تومان، گوشت قرمز منجمد و مخلوط به قیمت ۴۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

معاون بازرگانی داخلی و توسعه تجارت خارجی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین از توزیع اقلام اساسی از طریق سازمان میادین میوه و تره بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعاونی‌های مصرف و توزیعی و شبکه‌های توزیع منتخب صنفی خبر داد و بیان کرد: هیچ گونه کمبود کالایی در استان تهران وجود ندارد و برنامه‌ریزی لازم در خصوص تأمین نیاز مردم انجام شده است.

وی گفت: برنج و شکر در شهرستان‌های استان تهران به میزان هشت هزار تُن و خرما نیز به میزان نامحدود توزیع شده است، در مورد مرغ منجمد نیز باید گفت، فعلاً بازار مرغ متعادل است و نیازی برای عرضه تنظیم بازاری مرغ نیست و به محض احساس نیاز این محصول نیز عرضه می‌شود.

در هر صورت در کف بازار شاهد گرانی‌های بی حساب و کتابی هستیم، که هر روز سفره مردم را کوچک‌تر از روز گذشته کرده و فشار وارد بر اقشار کم درآمد را بیشتر می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.