صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی و کمبود در بازار لوازم خانگی
گرانی و کمبود در بازار لوازم خانگی

زمزمه های حذف ارز نیمایی مراکز تولید لوازم خانگی را تعطیل می‌کند

گرانی و کمبود در بازار لوازم خانگی

کسب و کار نیوز- بازار لوازم خانگی در ایران درگیر مشکلات بسیاری بوده که این مشکلات تولید آن را تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر اخباری مبنی بر حذف ارز نیمایی برای واردات قطعات لوازم خانگی شنیده می شود که اگر این تصمیم اجرایی شود گرانی و کمبود بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اسماعیل بازارچی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در این رابطه می گوید: در حال حاضر زمزمه‎های حذف ارز نیمایی تخصیص یافته در صنف لوازم خانگی به گوش می‌رسد که اگر این اتفاق رخ دهد، موجب ایجاد مشکلات فراوانی در این صنف خواهد شد. زیرا در این صورت قیمت لوازم خانگی افزایش می‌یابد و در نتیجه آن توان خرید مردم کاهش خواهد یافت. در نهایت این مسئله موجب کاهش تولید در نتیجه تعدیل نیرو و تعطیلی مراکز تولید می‌شود.

اسماعیل بازارچی در مورد آخرین وضعیت تولید لوازم خانگی نیز گفت: وضعیت تولید در هر شرکت با توجه به تسهیلات و نقدینگی‌های آن متفاوت است، برخی از آنان با ۸۰ درصد و برخی با ۳۰ درصد ظرفیت خطوط درحال تولید هستند. وی ادامه داد: با توجه به مسائل و مشکلات فعلی از جمله مواد اولیه، مسائل مالی و کرونا همه تولیدکنندگان در تلاش هستند تا از تعطیلی صنف خود جلوگیری کنند. بازارچی عدم تثبیت قیمت مواد اولیه را از مشکلات اصلی این صنف بیان کرد و ادامه داد: عدم تثبیت قیمت در مواد اولیه به ویژه در فلزات، عدم تامین قطعات مورد نیاز و مشکلات مربوط به واردات قطعات از موانع تولید لوازم خانگی هستند.

وی ادامه داد: درحال حاضر نیز زمزمه‎های حذف ارز نیمایی تخصیص یافته در این صنف به گوش می‌رسد که اگر این اتفاق رخ دهد، موجب ایجاد مشکلات فراوانی در این صنف خواهد شد. زیرا در این صورت قیمت لوازم خانگی افزایش می‌یابد و در نتیجه آن توان خرید مردم کاهش خواهد یافت. در نهایت این مسئله موجب کاهش تولید در نتیجه تعدیل نیرو و تعطیلی مراکز تولید می‌شود. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران افزایش قیمت مواد اولیه فولاد و پتروشیمی را از دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار بیان کرد و ادامه داد: دولت باید این مسئله را پیگیری کند و از افزایش خودسرانه قیمت جلوگیری کند. وی تاکید کرد: تاثیر اصلی کرونا در بازار خرید خواهد بود، و اگر خریدی صورت نگیرد تولیدی نیز وجود نخواهد داشت.

اما در این زمینه دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: پیگیری ها از وزارت صنعت و همچنین واحدهای بزرگ تولید کننده لوازم خانگی نشان می دهد که چنین چیزی صحت ندارد.”عباس هاشمی” افزود: واحد هایی وجود دارند که در سال جدید موفق به دریافت ارز نیمایی شده‌اند، اما فرآیند دریافت آن کند است. هاشمی تاکید کرد: وقتی افراد برای واردات کالا، اجزا یا قطعات به سایت سامانه جامع تجارت مراجعه می کنند، باید فرم ثبت سفارش را پر کنند که با وارد کردن کد هشت رقمی تعرفه آن کالا، مشخص می شود مشمول ارز نیمایی است یا خیر ؟ بنابراین مطابق گفته ها و شنیده ها نمی توان اظهار نظر کرد.

بانک مرکزی پاسخگوی صنعتگران لوازم خانگی نیست

مرتضی میری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی

بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنونی ارزی را به تولیدکنندگان در راستای واردات قطعات لوازم خانگی تخصیص نداده است. امیدواریم این خبر درست نباشد اما هنوز ارزی به تولیدکنندگان لوازم خانگی تخصیص نیافته است. واردکنندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی باید برای واردات قطعات مورد نیاز تولید ارز را به قیمت آزاد تهیه کنند که این موضوع قیمت تمام شده تولید را افزایش خواهد داد. پیگیری‌های انجام شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حاکی از آن است که ارز نیمایی برای واردات قطعات و مواد اولیه لوازم خانگی حذف شده و به گفته یکی از مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت ارز نیمایی از ابتدای امسال دیگر به واردات قطعات و مواد اولیه لوازم خانگی تخصیص داده نشده است.

چنانچه قرار باشد ارز نیمایی از صنعت لوازم خانگی حذف شود قطعا تاثیری زیادی بر قیمت تمام شده لوازم خانگی خواهد داشت. هر یک از کالاهای لوازم خانگی یک ارزبری دارد. به عنوان مثال اجاق گاز، بخاری و کولر آبی از جمله کالاهایی است که ارزبری کمتری دارد اما ظرف‌شویی، کولرگازی و یخچال ارزبری بیشتری دارند. سه واحد صنعتی نیز کالاهای مورد نیازشان را ثبت سفارش کردند اما زمانی که به بانک مراجعه کردند ارزی به آنها برای واردات قطعات تعلق نگرفته است. این موضوع ارتباطی به وزارت صمت ندارد و بانک مرکزی پاسخگوی صنعتگران حوزه لوازم خانگی نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.