صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / برای برگزاری حضوری امتحانات در انتظار اجازه وزارت بهداشت هستیم
برای برگزاری حضوری امتحانات در انتظار اجازه وزارت بهداشت هستیم

وزیر آموزش و پرورش:

برای برگزاری حضوری امتحانات در انتظار اجازه وزارت بهداشت هستیم

کسب و کار نیوز - وزیر آموزش ‌و پرورش با اشاره به اینکه به مشکلات و مسائل شبکه شاد واقف هستیم، اظهار کرد: شبکه شاد برای کمک به خانواده‌ها و حمایت از دانش آموزان است و از خانواده‌ها انتظار داریم در رفع مشکلات این شبکه، به آموزش و پرورش کمک کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، ضمن تبریک فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا معلمان با یک تجربه جدید مواجه شدند، وجود ویروس کرونا مجموعه آموزشی را درگیر آموزش‌های جدید کرد. در این دوره شاهد خلاقیت فرهنگیان بودیم که مصمم و با جدیت به میدان آمدند و در مورد آموزش کشور تلاش کردند.

وی در مورد شبکه شاد و چرایی راه اندازی آن، گفت: برای تداوم جریان آموزش در تعطیلی طولانی مدت مدارس به علت شیوع اپیدمی کرونا، و با توجه به اینکه ماموریت آموزش و پرورش تعطیل شدنی نیست و نمی‌توان اجازه داد دانش آموزان آسیب ببینند در ابتدا از طریق صداوسیما و شبکه‌های آموزش و چهار تلویزیون اقدام به پخش برنامه‌های آموزشی دروس تحصیلی کردیم. محتوی آموزشی پخش شده از این شبکه‌ها بیش از ۲۷ میلیون بار دیده و دانلود شد اما تلویزیون امکان تعامل دوسویه معلم و دانش آموز را برای ما فراهم نمی‌کرد و نمی‌توانست جایگزین خوبی برای کلاس درس باشد، بنابراین ناگزیر بودیم روش جدیدی را تجربه کنیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی از سال۱۳۹۰ باید آموزش و پرورش به سمت راه اندازی شبکه‌ای برای آموزش در بستر فضای مجازی می‌رفت ولی فرصت کار در این زمینه فراهم نشده بود و امروز با توجه به شرایط اضطرار کشور باید سامانه‌ای راه اندازی می‌شد که این تعامل دوسویه راپشتیبانی کند. بنابراین تصمیم به راه اندازی برنامه اختصاصی آموزش و پرورش با نام سامانه شاد گرفتیم و با علم به این موضوع که هم اکنون این سامانه با مشکلات و مسائلی روبرو هست که باید برطرف شود خوشبختانه شاهد استقبال خوب معلمان و دانش آموزان از آن هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر از دانش آموزان در شبکه شاد ثبت نام کرده‌اند که بیش از ۷ میلیون روزانه فعال هستند و در سامانه شاد فعالیت می‌کنند.

وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: گروه فنی اطمینان داده‌اند سرعت بارگذاری فایل و پیام رسانی شبکه شاد از شبکه‌های مشابه خارجی بالاتر خواهد بود.

حاجی میرزایی در مورد باز نشدن فایل یا ویدئوهایی در این سامانه گفت: تیم فنی پشتیبان سامانه شاد با طرح مشکلات از سوی خانواده‌ها، دانش آموزان و معلمان به تدریج مشکلات شبکه شاد را شناسایی و حل می‌کنند. یکی از علت‌های بروز مشکلات در این شبکه این بود که ما مصمم بودیم که ترتیب کلاس و مدرسه برای دانش آموزان در نظر گرفته شود بنابراین لازم بود دانش آموزان پس از نام نویسی احراز هویت شوند و این خواست ما باعث به وجود آمدن یک سری از مشکلات می‌شد. اما گروه فنی این اطمینان را دادند که سرعت آپلود و دانلود در این شبکه از شبکه‌های خارجی مانند واتس آپ و … خیلی بیشتر است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: سامانه‌ای که توانسته در طی سه هفته بیش از ۱۰ میلیون نفر از دانش آموزان و ۹۷ درصد معلمان را به خود جذب کند طبیعی است که دارای مشکلاتی باشد.

وی ادامه داد: شبکه شاد برای کمک به خانواده و حمایت از دانش آموزان است. مامسئول آموزش همه دانش آموزان هستیم و در مورد آموزش دانش آموزانی که به هر دلیلی امکان حضور در این سامانه را ندارند، به روش‌های دیگر عمل می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در هر خانواده‌ای یک نماینده دارد و تمام عملکرد آن در هر خانواده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد ما می‌دانیم شبکه شاد مشکلاتی دارد و از خانواده‌ها انتظار داریم با قبول این مسئله ما را حمایت کنند.

در مناطق مرزی و محروم کلاس با رعایت فاصله اجتماعی تشکیل شده است

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه رصد شبکه شاد نشان دهنده حضور۶۰ درصد از دانش آموزان در این شبکه است، گفت: باقیمانده ۴۰ درصدی دانش آموزان می‌توانند از شبکه‌های تلویزیونی سراسری یا تلویزیون‌های استانی یا بسته‌های آموزشی استفاده کنند. در مناطق محروم و مرزی که تعداد دانش آموزان کمتری دارند، کلاس‌های حضوری با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های اجتماعی تشکیل شده است و دانش آموزان و معلم در این کلاس‌ها حضور دارند.

وی ادامه داد: سامانه شاد راه حلی است که در زمان تعطیلات طولانی مدارس توانسته بیش از۶۰ درصد دانش آموزان را پوشش دهد و ممکن است این ویروس در سال آینده هم وجود داشته باشد پس در سال آینده هم این سامانه قادر است به نظام تعلیم و تربیت در بحث آموزش کمک کند. همچنین بعد از آن و در زمان بازگشایی مدارس می‌تواند به عنوان همیار آموزش، در خدمت نظام آموزشی کشور قرار گیرد.

ارزیابی پایان سال تحصیلی دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ارزیابی در دوره ابتدایی به صورت ارزشیابی توصیفی است که معلمان می‌توانند بدون برگزاری آزمون و با توجه به عملکرد دانش آموزان برای آنها نمره‌ای مناسب درنظر بگیرند. ولی در باقی مقاطع تلاش می‌کنیم اگر بتوانیم آزمون‌ها را به صورت حضوری انجام دهیم اما اگر امکان برگزاری آزمون حضوری بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت وجود نداشته باشد آنها را به صورت مجازی برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر ملاحظه‌ای از طرف وزارت بهداشت نباشد در پایه دوازدهم، از ۱۷ خردادماه امتحانات نهایی به مدت سه هفته برگزار خواهد شود و بعد از سه هفته وقفه، دانش آموزان آزمون کنکور می‌دهد. برای باقی پایه‌ها غیر از ابتدایی و دوازدهم مسئله در حال بررسی است ولی ظرفیت برگزاری آزمون در سامانه شاد وجود دارد که در صورت مجاز نبودن به برگزاری امتحان به صورت حضوری بتوانیم آزمون‌ها را از طریق بستر مجازی شاد برگزار کنیم.

فعالیت‌های آموزشی مدارس تا پایان خرداد ماه ادامه خواهد داشت

حاجی میرزایی گفت: تا پایان خردادماه فعالیت آموزشی مدارس ادامه خواهد داشت، و ممکن است متناسب با سیاست‌های وزارت بهداشت در بعضی از مناطقی که خطری دانش آموزان را تهدید نمی‌کند، واحدهای آموزشی و مدارس دوباره فعالیت خود را آغاز کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیشنهاد اینترنت رایگان برای شبکه شاد در ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: مصوبه‌ای در این ستاد تصویب شد که طبق آن اعمال اینترنت رایگان برای معلمان و دانش آموزان در شبکه شاد تکلیفی برعهده وزارت ارتباطات است و تا کنون توانستیم بخشی از آن را اجرا کنیم و اینترنت رایگان را در اختیار معلمان قرار دهیم و به جدیت به دنبال تداوم اینترنت رایگان برای سامانه هستیم.

حقوق معلمان در مدارس غیردولتی کسر نمی‌شود

حاجی میرزایی افزود: شهریه مدارس غیردولتی دو جز دارد جزء اول در ازای آموزشی است که انجام می‌شود. با توجه به اینکه این مدارس موظفند تا پایان سال تحصیلی آموزش را ادامه دهند این قسمت از شهریه بازگشت پذیر نیست. اما بخشی از شهریه که به خدمات غیردرسی مثل سرویس مدارس یا ناهار مدارس و … مربوط می‌شود و خدماتی که به هر نحو ارائه نشده، به خانواده‌ها بازخواهد گشت.

وی ادامه داد: با توجه به تعطیلی مدارس، به هیچ عنوان از حقوق معلمان در مدارس غیردولتی کسر نمی‌شود و موسسان موظف به پرداخت کامل حقوق معلمان طبق قرارداد خود هستند که در صورت کسر حقوق، معلمان می‌توانند به شورای نظارت برمراکز غیردولتی در استان خود مراجعه و مساله را مطرح و پیگیری کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بستر شاد برای مدارس استثنایی، طراحی و پیش بینی شده است، گفت: سازمان مدارس استثنایی تمهیداتی برای حضور این دانش آموزان در سامانه شاد اندیشیده که با توجه به نیازهای این دانش آموزان ضمائمی به آموزش‌های این شبکه اضافه می‌شود تا آنها هم بتوانند با حضور در این شبکه از آموزش‌های لازم برخوردار شوند.

استخدام معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی

برگزاری آزمون آموزشیاران نهضت در خردادماه

حاجی میرزایی ادامه داد: طبق قانون آزمونی برای آموزشیاران طراحی شده که در خردادماه برگزار خواهد شد که در صورت قبولی آموزشیاران در آزمون بعد از یکسال آموزش، تبدیل وضعیت می‌شوند. همچنین معلمان حق التدریس می‌توانند با شرکت در آزمونی که متعاقبا اعلام خواهد شد، در صورت قبولی، پس از گذراندن کلاس‌های ضمن خدمت و آموزش‌های لازم استخدام شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رتبه بندی مربوط به افراد شاغل است، بیان کرد: طرح رتبه بندی شامل بازنشستگان نمی‌شود و این باعث فاصله‌ای بین حقوق بازنشستگان و شاغلین می‌شود ولی در مجلس قانونی برای اضافه شدن حقوق این عزیزان به تصویب رسیده است که اجرای آن در دستور برنامه‌های سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.

حاجی میرزایی ادامه داد: در پایان سال ۹۸ تقریبا تمام مطالبات معلمان به جز مطالبات نیروهای خرید خدمات را به صفر رساندیم. نیروهای خرید خدمات با شرکت‌های زیرمجموعه آموزش و پرورش قرار دارند و مسئول حقوق آنها ما نیستیم. حقوق این معلمان از سوی شرکت‌های طرف قرارداد و طبق قراردادی که بین آنها نوشته شده است، باید پرداخت شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه تکمیلی معلمان نیز گفت: بیمه طلایی سال‌هاست دیگر وجود ندارد و صندوق آتیه سازان جایگزین آن شده و روشش اینگونه است که همه ساله مبلغی از معلمان کم می‌شود و در آن قرار می‌گیرد و پاسخگوی نیاز درمانی آنهاست. امسال ما این خدمات را توسعه دادیم و همچنین مراکز ارائه خدمات را نیز توسعه دادیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.