صفحه اصلی / اسلایدر / تناقض های کرونایی وزارت بهداشت
تناقض های کرونایی وزارت بهداشت

در خانه نمی مانیم چون کار داریم

تناقض های کرونایی وزارت بهداشت

کسب و کار نیوز - وزیر و معاونان وزارت بهداشت، مدام بر طبل نگرانی از عادی شدن کرونا برای مردم می کوبند، در حالی که تصمیم گیر اصلی خود وزارتخانه است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، با گذشت بیش از ۷۰ روز از شیوع کرونا در کشور و موجی از ابتلاء و مرگ و میر، حالا چند صباحی است که شرایط تحت مدیریت قرار گرفته است. آمارها نزولی شده و بخش‌هایی از صنوف کار خود را از سر گرفته‌اند.

در این بین، وزیر و معاونان وزارت بهداشت، مدام از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرده و عنوان می‌کنند که مردم نباید این شرایط را عادی تلقی کنند. این در حالی است که تصمیم گیری های ستاد ملی مقابله با کرونا، به دنبال تصمیمات وزارت بهداشت مصوب و ابلاغ می‌شود. یعنی اینکه اگر قرار است مسئولان وزارت بهداشت از وضعیت موجود ابراز نگرانی کنند، باید به تصمیمات خود احترام بگذارند.

فاصله گذاری اجتماعی

اولین تصمیم وزارت بهداشت برای فعالیت دوباره مشاغل کم ریسک، اعمال فاصله گذاری اجتماعی بود. به طوری که آن دسته از مشاغل کم ریسک، در سایت وزارت بهداشت ثبت نام کرده و موظف می‌شدند تمام نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت و اجرا کنند.

اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا واقعاً این نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی، واقعاً جدی گرفته می‌شود. در واقع، نگرانی وزارت بهداشت از همین جا نشأت می‌گیرد که آیا مردم و صاحبان شغل و صنوف، در رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی هستند.

به دنبال فروکش بحران روزهای ابتدایی کرونا در کشور، تعطیلات نوروزی باعث شد تا رفت و آمدها کمتر شود و مردم بیشتر در خانه بمانند. به همین خاطر بود که آمارهای بعد از ۱۶ فروردین ۹۹، سیر نزولی به خود گرفته و مسئولان وزارت بهداشت عنوان کردند که آثار رعایت نکات بهداشتی در تعطیلات نوروزی بوده است. در واقع، نوروز به داد ما رسید و توانستیم خطر بحرانی شدن روزهای کرونایی را مدیریت کنیم.

بعد از آن بود که بازگشایی مشاغل کم ریسک در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفت و عملیاتی شد. اما به یکباره شاهد شلوغی خیابان‌ها و ترددهای روزانه مردم به خصوص در کلانشهرهای کشور بودیم.

علی رضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به اینکه میزان استفاده مردم شهر تهران از ناوگان حمل و نقل عمومی در روزهای اخیر به شکل قابل توجهی افزایش یافته است، گفت: استفاده ۵۷۰ هزار نفر از مترو تهران در روزهای اخیر عدد قابل توجهی است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش بار ترددها و ترافیک در سطح شهر نیازمند اجرای برنامه‌های مداخله‌ای و عمیق‌تر با همکاری نهادهایی همچون پلیس راهور و مسئولان شهر تهران است، افزود: باید موضوع فاصله گذاری و استفاده از ماسک و دستکش در اتوبوس و مترو، مورد توجه قرار گیرد.

ماجرای ماسک اجباری

در حالی که قرار است از صبح شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹، استفاده از ماسک در مترو تهران الزامی شود، معلوم نیست که مسئولان امر چگونه می‌خواهند و می‌توانند بر این دستورالعمل نظارت کنند.

این در حالی است که ستاد ملی مقابله با کرونا، قرار است در جلسه روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۹، در مورد بازگشایی و فعالیت مشاغل پرخطر تصمیم گیری کند. اما، معاونان وزارت بهداشت متفق القول، از اینکه شرایط موجود برای مردم عادی شود، ابراز نگرانی می‌کنند.

در همین حال، سعید نمکی وزیر بهداشت، بر این نکته تاکید دارد که تا مهار کامل این بیماری راه به نسبت دشواری در پیش رو داریم و لحظه‌ای نباید از شدت فعالیت‌ها کاسته شود تا مبادا شعله‌ای جدید از بیماری، دامنگیر شهر و یا استانی گردد.

وی افزود: انتظار می‌رود ضمن تداوم اقدامات در راستای پیشگیری و کنترل این همه‌گیری جهانی، با توجه به درس آموخته‌های اخیر، برنامه ریزی میان مدت و دراز مدت را با مشارکت سه جانبه (دولت، کارفرمایان و تشکل‌های صنفی و کارگری) برای مقابله با بحران‌هایی این چنین، در دستور کار قرار داده و در راستای ارتقای تاب‌آوری فعالیت‌های اقتصادی کشور در مقابل بحران‌ها و همه‌گیری‌ها اقدامات لازم صورت گیرد و در نهایت تجربیات موفق خود را در اختیار نهادهای بین‌المللی قرار دهیم.

در همین حال، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، تاکید کرد: این تصور که بازگشایی برخی از واحدهای تجاری به معنی عادی شدن شرایط است، یک آفت در روند غلبه بر کرونا است. تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نباید فرصتی برای قدم زدن در پاساژها یا فضاهای تفریحی شود.

محدودیت برمی گردد، اگر…

وی افزود: با اختیاراتی که ستاد مقابله با کرونا داده است، اگر ببینیم که بازگشایی‌ها آسیب زا است و باعث انتشار ویروس می‌شود، در تصمیمات تجدید نظر خواهد شد.

حریرچی با اشاره به اختلاف نظرها درباره استفاده از ماسک، گفت: از آنجایی که در کشور ما از حمل و نقل عمومی استفاده زیادی می‌شود، تصمیم بر این شده که مسافران مترو و اتوبوس‌ها ملزم به استفاده از ماسک شوند.

معاون کل وزارت بهداشت، با بیان اینکه در شهرستان‌های سفید برخی از محدودیت‌ها برداشته خواهد شد، اظهار داشت: سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود بر اساس این تقسیم بندی ها خواهد بود و شهرستان‌های سفید از لحاظ برپایی نماز جماعت ممنوعیتی نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: به دنبال این بازگشایی‌ها، رفتار مردم باید به رعایت نکات بهداشتی متمایل‌تر شود.

به نظر می‌رسد، توصیه‌ها و خواسته‌های مقامات وزارت بهداشت در پیشگیری از کرونا، دچار یک تناقض گفتاری است. مگر می‌شود هم برای رفتن به محل کار سوار مترو و اتوبوس شد، هم در خانه ماند. بالاخره وزارت بهداشت، بهتر از هر دستگاه و نهادی، متوجه خطرات کرونا است. مبادا، زحمات کادر درمانی در دو ماه گذشته، با یک خطای سهل و آسان از بین برود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.