چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / سودهای میلیونی دلالان لوازم یدکی
سودهای میلیونی دلالان لوازم یدکی

افزایش قیمت بی رویه و قطعات تقلبی و قاچاق خودرو هدیه بحران کرونا به دلالان است

سودهای میلیونی دلالان لوازم یدکی

کسب و کار نیوز- تصمیم عجیب ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی فروش لوازم یدکی خودرو در بحران کرونا موجب شد تا فضای مناسبی برای فعالیت دلالان و واسطه ها ایجاد شود. در این بازه زمانی به دلیل نبود دسترسی به این فروشگاه ها دلالان لوازم یدکی فعالیت خود را بیشتر کردند و با سواستفاده از موقعیت ایجاد شده در کشور با فروش قطعات یدکی سودهای بالایی را به جیب زدند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته این صنف که مرکز آن در خیابان چراغ برق تهران است با برداشتن محدودیت ها آغاز بکار کرده اما تبعات تصمیم غیرکارشناسی مسئولان این روزها در بازار دیده می شود. البته بازار لوازم یدکی خودرو در یک سال گذشته با اوضاع بسیار نابه‌سامان و آشفته‌ای روبرو است، به طوری که از یک سو قیمت‌ها بسیار افسار گسیخته بالا رفته و از سوی دیگر قطعات قاچاق و تقلبی به وفور در بازار یافت می‌شود، این در حالیست که کیفیت قطعات نیز جای بحث بسیار فراوانی دارد.

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه وضعیت بسیار بغرنجی بر بازار لوزم یدکی خودرو حاکم است، اظهار داشت: اوضاعی که امروز وجود دارد، ثمره سیاست‌گذاری‌های غلط چندین ساله است که امروز به بار ننشسته، از یک سوء به دلیل تحریم‌های صنعت خودرو واردات قطعات به سختی صورت می‌گیرد و از سوی دیگر نیز تامین ارز برای تهیه مواد اولیه نیز مشکل است، در چنین وضعیتی گفته شد، باید بیشترین تلاش صرف داخلی‌سازی قطعه صورت گیرد.

وی افزود: این امر باعث شد در تولید قطعاتی که در داخل با ضعف روبرو بود، سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گیرد و خط تولید لوازم یدکی نیز به تولید قطعات مورد نیاز خودروسازان اختصاص داده شود، این موضوع تولید لوازم یدکی خودرو‌های داخلی را با مشکل روبرو کرد و باعث شد در بازار کمبود ایجاد شود، از سوی دیگر در مورد خودرو‌های خارجی نیز به دلیل اینکه عملا تخصیص ارز برای واردات به سختی انجام گرفت و واردات نیز با، اما و اگر روبرو شد، مشاهده شد برای برخی از خودرو‌های خارجی‌ لوازم یدکی در داخل موجود نبود.

کاکایی با تاکید بر اینکه در مورد خودرو‌های خارجی در چند ساله گذشته متاسفانه به هشدار‌هایی که داده شده، هیچ توجهی صورت نگرفت، بیان داشت: زمانیکه واردات خودرو باز بود، هرکسی حتی به تعداد اندک خودرو وارد کرد و این خودرو‌ها تیراژ بالایی نداشتند، همان زمان اعلام شد تامین لوازم یدکی آن‌ها اگر کشور با مشکل روبرو شود، سخت خواهد شد، اما کسی توجهی نکرد، حال بعد از گذشت حداقل چهار سال که خودرو‌ها نیاز به تعویض لوازم پیدا کرده‌اند، قطعه‌ای وجود ندارد، که مورد استفاده قرار بگیرد.

تعطیلی صنوف منجر به کاهش فروش قطعات و لوازم یدکی شد

مهدی کاظمی،سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران

طی هفته های گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا، اعضای اتحادیه تعمیرکاران باز بوده و خدمات ارائه می کردند، اما مشتریان پس از مراجعه به تعمیرگاه ها با تعطیلی عرضه‌کنندگان قطعات مواجه می‌شدند، به همین دلیل شائبه کمبود قطعه در بازار به وجود آمد. البته بیش از ۱۰ هزار عضو این اتحادیه از زمان سهمیه بندی بنزین با رکود مواجه شدند و به طور طبیعی قطعات کمتری به فروش می رفت، در ادامه بسته شدن صنوف ناشی از کرونا منجر به کاهش فروش قطعات و لوازم یدکی شد.

در شرایط کنونی با کمبود قطعه و لوازم یدکی در بازار مواجه نیستیم، اما برای حدود یک تا دو ماه آینده کسری و کمبود قطعات اجتناب ناپذیر است و در همین راستا خواسته ما از دولت، صدور مجوز واردات این اقلام است. با این حال در یکی دو ماه آینده به دلیل کاهش یافتن واردات و همچنین نزولی شدن تولید قطعات و لوازم یدکی، با کمبود مواجه خواهیم شد و به همین دلیل از دولت می‌خواهیم به فوریت اجازه واردات به تاجران و واردکنندگان قطعات بدهد.

به این منظور، به دنبال ارز نیمایی یا ۴۲۰۰ تومانی نیستیم و فقط می خواهیم مجوز آن صادر شده و گمرک نیز اجازه ترخیص سریعتر قطعات و لوازم یدکی را صادر کند تا کمبودها را تامین و برطرف کنیم. عمده کمبود قطعات مربوط به خودروهای خارجی و کم تردد است که در این صورت همکاران ما حداکثر طی ۱۵ روز از طریق امارات و سایر نقاط نسبت به تامین آنها اقدام می کنند. برای خودروهای داخلی، از آنجایی که بیشتر قطعات آنها داخلی سازی شده و در کشور موجود است، فقط تعداد اندکی از قطعات باید وارد کشور شوند که بلافاصله پس از برداشته شدن محدودیت های پروازی نسبت به تامین آنها اقدام خواهد شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.