آزمون سخت کرونا از کسب و کارهای اینترنتی

کرونا سبک خرید مردم را تغییر داد

آزمون سخت کرونا از کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کار نیوز - هر روز اعداد خرید اینترنتی نه تنها در کشور ما، که در جهان افزایش پیدا می‌کند و کرونا تلنگری بود که سامانه ها و پلتفرم های اینترنتی بیش از سابق دیده شوند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، از ابتدای اسفند تا هفدهم همان ماه، میزان خریدهای اینترنتی مردم ۴۰ درصد بیشتر شد و این عدد تا ۲۳ اسفند به ۵۲ درصد رسید. این در حالی بود که در عید خیلی از فروشگاه ها و سامانه های آنلاین با استقبال بیشتر مردم قید تعطیلی را زدند و همچنان به فعالیت خود ادامه دادند. این موضوع نشان می‌دهد که سبک خرید مردم در حال تغییر است و دیگر خرید به شیوه سنتی حداقل مانند سال‌های گذشته از سوی خیلی از خانواده‌ها دنبال نمی‌شود.

شاید تا دو هفته پیش خیلی از مردم ویروس کرونا را جدی نمی‌گرفتند و برای خرید ترجیح می‌دادند حضوری به مغازه‌ها بروند، اما شیوع این ویروس و درگیر کردن خیلی از خانواده‌ها باعث شد تا مردم جدی‌تر از قبل رفت و آمدهای خود را کنترل و برای هر گونه تردد از لوازم بهداشتی استفاده کنند. لذا در روزهایی که خرید اینترنتی رو به افزایش است و مردم ترجیح می‌دهند که کالاهای موردنیازشان را به شیوه اینترنتی خرید کنند، بهتر است که برای پاسخگویی به نیازهای در حال افزایش مردم، سامانه های سابق بیش از گذشته به بهتر شدن عملکردشان بیندشند و جا داد پلتفرم ها و سامانه های جدیدی نیز شکل بگیرد تا انحصار فروش آنلاین از دست دانه درشت ها که بازار را در انحصار خود دارند خارج شود.

 

نقش آنلاین ها در عبور از کرونا

افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران
آزمون کرونا از کسب و کارهای اینترنتی خیلی سختگیرانه اجرا شد. همزمان با شیوع کرونا در ایام عید که تمام کسب و کارها تعطیل بودند مردم بالاجبار به استفاده از کسب و کارهای آنلاین روی آوردند چون چاره دیگری نداشتند. به خصوص برای تامین اقلام بهداشتی در حوزه سلامت مثل ماسک، دستکش و… مردم راه دیگری نداشتند و به همین دلیل برای همه خریدهای خود به این نوع کسب و کارها روی آوردند. این خریدها از کالا شروع شد و بعد به سمت خدمات رفت و مردم به این نتیجه رسیدند که برای خدمات نیز بهتر است از این حوزه کمک بگیرند. روی آوردن مردم به این کسب و کارها با اجبار شروع شد ولی ادامه آن، این گونه بود که برای مردم خرید از پلتفرم های آنلاین راحت تر بود؛ به ویژه اینکه با خرید آنلاین، اجتناب مردم از رفتن به بیرون از خانه نیز صورت می گرفت یا همان فاصله گذاری اجتماعی؛ یعنی بالاخره وقتی افراد دیدند که می توانند از این راه حل جواب بگیرند و با این روش لازم نیست خودشان وارد اماکن پرخطر شوند و از خانه خارج شوند و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و به هر حال رفتارهایی انجام بدهند که به نظرشان پرخطر می آمد و به جای می توانند از پلتفرم های آنلاین استفاده کنند به همین دلیل استفاده از این پلتفرم ها رواج پیدا کرد. ما آماری نیز از رواج استفاده از کسب و کارهای اینترنتی در بین مردم داریم و نشان می دهد با رشد خوبی همراه بوده است. نه تنها کسانی که کسب و کار آنلاین دارند از این رشد برخوردار شدند. حتی تولیدکنندگان نرم افزار نیز که به نوعی از این پلتفرم ها ساپورت می کنند کسب و کارشان رونق بیشتری پیدا کرده و آمار استفاده از آنها و کاربرانشان ۴ برابر شده است و شرایط بهتری را داشته اند. پلتفرم های آنلاین در این میان نقش بسیار مهمی داشتند و دارند زیرا به سلامت جامعه کمک می کنند و میزان ابتلا به این بیماری ها را کاهش می دهند.
در این دوره استفاده از کسب و کارهای آنلاین با رضایتمندی مردم همراه بود و به خصوص برخی از این کسب و کارها عملکرد خوبی در این مدت داشتند. البته یک جاهایی ضعف هم داشتند و یک جاهایی هم به نوعی سوءاستفاده شد مثلا برخی کالاها به اسم کالای دیگری ارائه شد ولی در مجموع عملکرد بسیار خوبی بود ولی قطعا جا دارد که بهتر شود. در تمام حوزه ها به خصوص حوزه کسب و کارهای آنلاین رقابت زیاد است و روش ها در حال تغییر و نیازها رو به افزایش است و همیشه جا دارد کسب و کارهای نوین برای پاسخگویی به نیازهای جدید شکل بگیرند یا خدمات بهتر بدهند یا رفاه مشتری را بالا ببرند و سعی کنند بخشی از بازار را بگیرند. ما در حوزه حمل و نقل عمومی شاهد این بودیم یعنی کسب و کارهای اینترنتی شروع به کار کردند و این کار ا به جایی رساندند که این موضوع در میان مردم تبدیل به عادت شد و فرهنگ آن فراگیر شد و همه دیگر از آن استفاده کردند. به آنجا که رسید که رقابت در آنجا زیاد و خدمات جدیدی وارد شد و کسب و کارهای دیگری آمدند و بخش های دیگری از کار را گرفتند و فکر می کنم این اتفاق در حوزه های دیگر نیز می تواند بیفتد.
برای بهتر شدن کسب و کارها و پلتفرم های اینترنتی معتقد به حمایت های دولتی نیستم و فکر می کنم بهترین حمایت از هر کسب و کاری، فضای مناسب کسب و کار است. بهترین کاری که دولت می تواند بکند این است که دخالت نکند. به جای آن یک بازار رقابتی کامل ایجاد کند و شرکت ها خودشان با هم در این فضا رقابت کنند. مقررات را کمتر و مقررات دست و پاگیر را حذف کند. شرایط محیط کسب و کار به هر حال یک سری پارامترهای مشخصی دارد مثل بازار رقابتی، اکوسیستم مناسب، قوانین و مقررات و پارامترهای دیگری که موثر هستند برای اینکه کسب و کارها بتوانند فعالیت خوبی در این فضا داشته باشند. دولت اگر تمام تلاشش را فقط معطوف به این بکند که کمترین دخالت را داشته باشد و سعی کند که فضای کسب و کار مناسب ایجاد کند قطعا همه کسب و کارهایی که قابلیتش را دارند می توانند بهتر از گذشته ظاهر شوند و به این ترتیب فضای رقابتی ایجاد می شود و کسب و کارهای جدید هم می توانند یک بخشی از بازارشان را بگیرند به دلیل خدمات مناسبی که ارائه می دهند.

 

ضعف در تولید محتوای دیجیتال

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران
در دوره شیوع کرونا ثابت شد که ما در تولید محتوای دیجیتال ضعف داریم. نکته دوم اینکه مردم بیش از گذشته به سمت استفاده از فضای مجازی رفتند و متوجه شدند که سرعت اینترنت ما کاهش یافته و در این محل نیز دچار ضعف بودیم. سوم ضعف های لجستیک و حمل و نقل ارسال سفارشات نیز نشان داد زیرساخت هایمان متناسب با رشد فناوری اطلاعات کشور نبوده و شرکت پست جمهوری اسلامی برای روش های جدید ارسال حتی در داخل شهرها نیز آمادگی نداشت که بتواند به کمک فروشگاه های اینترنتی بیاید. خود فروشگاه های اینترنتی نیز براساس تجربیاتی که در گذشته داشتند، آمادگی این حجم سفارش را نداشتند. به این ترتیب خود به خود چند معضل به وجود آمد. ولی باید کاری انجام داد که اولا به مردم آموزش های رایگان را ارائه داد تا با حوزه فضای مجازی آشنا شوند و مزیت های این حوزه را بیشتر بشناسند. از طرف دیگر اینکه زیرساخت هایمان از نظر سرعت اینترنت و امنیت شبکه و امور بانکداری الکترونیک توسعه پیدا کند. با توجه به شیوع کرونا ما باید حوزه قوانین و مقررات، حوزه زیرساخت ها و هم حوزه فرهنگ استفاده از این بخش را بیشتر بررسی و نقشه ای را تدوین کنیم برای اینکه حداقل در زمانی که مردم برای روی آوردن به خرید اینترنتی تشویق می شوند ، دیگر به گذشته برنگردند. همچنین این نکته را به یاد داشته باشیم که کرونا در رفتار و فرهنگ جامعه تاثیر گذاشته و مسلما زمانی که بخش پزشکی اعلام می کند که کرونا فعلا تمامی ندارد ما باید کاری کنیم که مردم از کسب و کارهای نوین استفاده کنند. خود کسب و کارهای سنتی نیز باید روش هایی را پیدا کنند و کارشان را از حالت سنتی به روش های جدید و اینترنتی انتقال دهند تا بتوانند سر پا بایستند. مسلما یک سری از شغل ها از بین خواهد رفت و یک سری شغل های جدید به وجود خواهد آمد و باید بخش دولتی و خصوصی با یک نگاه بازتر به سمت بررسی تجربه های کشورهای دیگر رود و براساس آن به ارائه خدمات اقدام کند.

 

سرعت بخشی کرونا به رواج خریدهای اینترنتی

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی

خرید از پلتفرم ها و سامانه های آنلاین در اکثر کشورهای دنیا نیز بسیار رواج دارد و ما به دلیل اینکه اعتماد و اطمینان به تکنولوژی نداریم دیر به سراغ این روش رفتیم؛ اما در حال حاضر اجبارا باید به این سمت حرکت کنیم. در آینده اکثر خریدها از بستر اینترنت انجام خواهد شد و در حقیقت مراجعه مردم به مغازه ها و… کاهش می یابد. این موضوع باعث می شود که حجم ترافیک شهری کم شود و هم مردم قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند و به جای اینکه ساعت ها در بین فروشگاه های مختلف رفت و آمد کنند می توانند از اینترنت فروشگاه های مشابه را پیدا کنند و کارشان را انجام بدهند. لذا کرونا باعث شد که در این کار تسریع شود و سامانه ها و پلتفرم های اینترنتی بیشتر به حرکت بیفتد و اگر بتواند ادامه دار باشد مفید است. امیدواریم خرید اینترنتی تبدیل به عادت و فراگیر شود.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.