صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / آئین‌نامه فعالیت کارگزاران تبادل فناوری رونمایی شد
آئین‌نامه فعالیت کارگزاران تبادل فناوری رونمایی شد

به همت پارک فناوری پردیس

آئین‌نامه فعالیت کارگزاران تبادل فناوری رونمایی شد

کسب و کار نیوز - صبح روز یکشنبه سالن اجتماعات مجتمع سراج پارک فناوری پردیس میزبان بیش از 50 کارگزار تبادل فناوری(بروکر) به صورت حضوری و آنلاین بود. در این مراسم که با حضور «مهدی صفاری‌نیا» رئیس پارک فناوری پردیس، «میلاد صدرخانلو» رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری و شبکه فن بازار ملی ایران، «اکبر قنبر پور» معاون توسعه نوآوری و جمعی دیگر از مدیران پارک فناوری پردیس برگزار گردید، از طرح «جهش تجارت فناوری» و «آئین‌نامه فعالیت بروکری» رونمایی شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، در ابتدای برنامه میلاد صدرخانلو، با اشاره به اهمیت نقش کارگزاران تبادل فناوری در زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور گفت: یکی از برنامه‌های پارک فناوری پردیس و شبکه فن‌بازار ملی ایران در جهت تحقق شعار «جهش تولید» که مقام معظم رهبری برای سال ۹۹ عنوان کردند، طرح جهش تجارت فناوری است. کارگزاران تبادل فناوری از ارکان و اضلاع اصلی تحقق جهش تولید هستند.
وی افزود: در کنار طرح جهش تجارت فناوری از آئین‌نامه فعالیت بروکری رونمایی خواهیم کرد. این آئین‌نامه توسط شبکه فن‌بازار ملی ایران تهیه شده و مورد تایید هیئت امنای پارک فناوری پردیس هم قرار گرفته است. امید داریم که این آئین‌نامه به بروکرهای ما کمک کند تا دستورالعمل، شاخص و چارچوبی برای فعالیت‌هایشان وجود داشته باشد و به سبب آن از حمایت‌های بیشتری بهره‌مند شوند.
رئیس شبکه فن‌بازار ملی ایران اظهار داشت: از نظر ما بروکرها یکی از اضلاع بسیار پرقدرت و پررنگ زیست‌بوم فناوری و نوآوری هستند. شبکه فن‌بازار ملی ایران و پارک فناوری پردیس حمایت همه جانبه خودش را از فعالیت کارگزاران تبادل فناوری اعلام می‌کند. همچنین امید داریم که بتوانیم حمایتمان را به وسیله این طرح و آئین‌نامه بیش از پیش عملیاتی کنیم. امیدوارم این جلسه و آنچه بعد از این جلسه پیرو رونمایی از آئین‌نامه فعالیت بروکری و طرح جهش تجارت فناوری اتفاق می‌افتد، سرمنشا خیر و آغاز فعالیت پرشتاب بروکرهای فناوری ما باشد.

ایجاد شبکه‌های تامین مواد اولیه تولید و فروش محصولات دانش‌بنیان توسط کارگزاران

دیگر سخنران این جلسه، «مهدی صفاری‌نیا» رئیس پارک فناوری پردیس بود. او با اشاره به متفاوت شدن فعالیت کارگزاران تبادل فناوری، با ارائه طرح جهش تجارت فناوری و آئین‌نامه فعالیت بروکری، گفت: چندسالی است که فعالیت کارگزاران تبادل فناوری در شبکه فن‌بازار ملی آغاز شده است. اما از امروز این فعالیت با رونمایی از طرح جهش تجارت فناوری و آئین‌نامه بروکری، متفاوت خواهد شد. این طرح که توسط شبکه ملی فن‌بازار تهیه و تدوین شده است، مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم قرار گرفته و دکتر ستاری آن را ابلاغ کرده‌اند.
وی در مورد تامین مالی این طرح توضیح داد: مبنای این طرح توسعه تجارت فناوری است. برنامه‌ای برای بر فعالیت کارگزاران که در سطح بالایی تهیه و تدوین شده و برای آن منابع حمایتی در نظر گرفته شده است. این منابع مالی در طرح جهش تجارت فناوری عمدتاً به صورت جوایز به بروکرها اعطا خواهد شد. بروکرها به تناسب فعالیت‌هایشان و موفقیت‌هایشان می‌توانند از این جوایز بهره‌مند شوند. همچینن ظرفیت لیزینگ محصولات دانش‌بنیانِ صندوق شکوفایی و نوآوری هم در خدمت این برنامه است. این حمایت علاوه بر حمایت‌هایی است که توسط معانت علمی و فناوری فراهم شده است.
صفاری‌نیا از تاثیر فعالیت کارگزاران تبادل فناوری در ایجاد شبکه‌های موثر در زیست‌بوم نوآوری و فناوری گفت و اظهار داشت: نکته‌ بسیار مهم در این برنامه استفاده از ظرفیت کارگزاران برای ایجاد دو شبکه جدید در دل شبکه کارگزاری کشور است. با رونق فعالیت کارگزارن تبادل فناوری، امکان ایجاد شبکه تامین مواد اولیه تولید برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و همچنین شبکه توزیع و فروش محصولات این شرکت‌ها فراهم می‌شود.
وی در مورد افزایش حجم فروش بر اثر این طرح گفت: شبکه کارگزاری تبادل فناوری با همت کارگزاران شکل گرفت و هم‌افزایی داشت و به یک مجموعه بالغ و پویا تبدیل شد. در این مسیر دولت حمایت حداقلی داشت اما از امسال و با ارائه این طرح، دولت حمایت خود را بیشتر می‌کند و امید ما این است که با این حمایت‌ها و تلاش بروکرها حجم فروش فناوری تا انتهای سال جاری به ۵۰۰ میلیارد تومان برسد که ما شاهد جهش تجارت فناوری باشیم.
رئیس پارک فناوری پردیس در مورد آئین‌نامه فعالیت بروکری توضیح داد: برای تدوین آئین‌نامه کارگزاریِ تبادل فناوری هم از کارگزاران تبادل فناوری نظرسنجی صورت گرفت و بر منبای آن، طرح توسط شبکه فن‌بازار ملی ایران تهیه شد. هیئت امنای پارک هم این آئین‌نامه را تایید کرده است. این دستورالعمل به بروکرها در زمینه هویت بخشی و شناسایی آنها کمک کرده و کم کم در بستر آن به کارگزاران مزایایی داده خواهد شد تا بتوانند در مسیر جهش تجارت فناوری حرکت کنند.
وی در خاتمه سخنانش گفت: پارک فناوری پردیس پیگیری کرده است که کارگزارن تبادل فناوری بر اساس شرایطی به عنوان مجموعه‌های دانش‌بنیان شناخته شوند تا بتوانند از مزایایی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان شناخته شده،‌ استفاده کنند. ما باید کمک کنیم، این دستورالعملی که توسط دکتر ستاری ابلاغ شده، با ضوابطی که شرکت دانش‌بنیان دارد، به یکدیگر نزدیک شوند و همه کارگزارن بتوانند از امکانات و فرصت‎های حداکثری در کشور استفاده بکنند.

امکان ارائه تسهیلات میلیونی از سوی معاونت علمی و فناوری به کارگزاران

اکبر قنبرپور معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: در حال حاضر تسهیلات به واسطه منابع محدودی که پارک فناوری پردیس نزد صندوق توسعه فناوری های نوین دارد، ارائه خواهد شد. پارک فناوری پردیس درخواستی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کرده است که امیدواریم مورد تایید قرار گیرد. طبق پیش‌بینی که داشتیم و با توجه به سطح فعالیت بروکرها، سه سطح تسهیلات ۱۵۰ ،۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت قرض‌الحسنه در صورت موافقت معاونت علمی و فناوری در اختیار بروکرها قرار خواهد گرفت و امیداوریم قابل افزایش هم باشد.
وی در مورد عدد پیش‌بینی شده برای حجم مالی قراردادهای بروکرها در سال جاری توضیح داد: میزان فروش سال ۹۸ بروکرها هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است اما حجم مالی قراردادهای سال ۹۷ کارگزار تبادل فناوری، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است. این درحالی است که این نتیجه حاصل تلاش با حمایت‌های حداقلی دولتی است. انتظار این است که عدد به طور طبیعی رشدی داشته باشد و عدد مورد نظر ما که ۵۰۰ میلیارد تومان است، جهش مختصری است که امید داریم به آن دست پیدا کنیم تا در سال‌های بعد بتوانیم حمایت‌های بیشتری را از طرف دولت در اختیار داشته باشیم.

جایزه بروکری بعد از سنجش عملکرد یک ساله کارگزاران اهدا خواهد شد

در ادامه مراسم، ابتدا طرح جهش تجارت فناوری رونمایی و برای حاضران تبیین شد. در این طرح مدل‌هایی حمایتی برای ۴ فعالیت «سرمایه‌گذاری»، «رفع نیاز فناورانه»، «بازاریابی» و «برگزاری رویداد فستیوال نوآوری» که عمده فعالیت کارگزاران تبادل فناوری را شامل می‌شود، ارائه شد. «لیزینگ محصولات»، «دریافت وام از صندوق توسعه فناوری‌های نوین»، «بهره‌برداری از ظرفیت پارک فناوری پردیس برای حضور در مناقصات» و «امکان بهره‌مندی از تخفیف ۱۰ درصدی در اخذ ضمانت‌نامه از صندوق توسعه فناوری‌های نوین» به عنوان ابزارها و حمایت‌های این طرح معرفی شدند.
جایزه بروکری یکی دیگر از بخش‌های طرح جهش تجارت فناوری بود که بعد از یک سال و چند ماه، اولین دوره آن برگزار خواهد شد. در این مدت فعالیت بروکرها بر اساس ۶ شاخص بررسی شده و ۳ بروکر بر اساس مجموع امتیازهای کسب شده، به عنوان کارگزاران برتر معرفی می‌شوند. جوایز آنها به ترتیب ۲۰۰،۱۰۰ و ۳۰۰ میلیون ریال خواهد بود.

آئین‌نامه فعالیت بروکری از تیرماه سال جاری اجرایی می‌شود

رونمایی و تبیین آئین‌نامه بروکری از دیگر بخش‌های برنامه بود. طبق این آئین‌نامه تمامی کارگزارن تبادل فناوری که مورد تایید شبکه فن‌بازار ملی ایران باشند، می‌توانند از امیتازها و حمایت‌های این شبکه استفاده کنند. شرایط و ضوابط مورد تایید قرار گرفتن یک کارگزار تبادل فناوری و فرآیند پذیرش آن در شبکه فن‌بازار ملی ایران در این آئین‌نامه بیان شده بود. همچنین طبق این آئین‌نامه بروکرهای شبکه فن‌بازار ملی ایران بر اساس الگوی آموششی و توانمندسازی ارائه شده در آن، به ۴ سطح دسته‌بندی می‌شوند.
مطابق آئین‌نامه فعالیت بروکری، اعتبار مجوز اعطا شده به بروکرها توسط فن‌بازار ملی ایران برای بروکرهای سطح ۳ و ۴، یک سال و برای بروکرهای سطح ۲و۱ دو سال خواهد بود. کارگزارن تبادل فناوری فرصت دارند تا مدارک و اسناد خواسته شده در آئین‌نامه را تا پایان خردادماه سال جاری به شبکه فن‌بازار ملی ایران ارسال کنند. این آئین‌نامه از ابتدای تیرماه اجرایی خواهد شد.
جلسه رونمایی از طرح جهش تجارت فناوری و آئین‌نامه فعالیت بروکری با پرسخ و پاسخ حاضران به اتمام رسید.
گفتنی‌ست، به سبب پرهیز از رفت و آمد غیر ضروری بین شهری در شرایط بحران کرونا، حدود ۲۶ کارگزار تبادل فناوری، به صورت آنلاین در این جلسه حاضر بودند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.