صفحه اصلی / اصناف / واریز وجوه نقدی به حساب یارانه کارگران فصلی و روزمزد
واریز وجوه نقدی به حساب یارانه کارگران فصلی و روزمزد

واریز وجوه نقدی به حساب یارانه کارگران فصلی و روزمزد

کسب و کار نیوز- یک مقام مسئول کارگری با بیان اینکه کارگران فصلی و روزمزد درآمد پایدار و شغل ثابتی ندارند، گفت: با توجه به اینکه شناسایی این دسته از کارگران با همکاری شهرداریها امکانپذیر است، دولت می‌تواند از طریق اختصاص بسته‌های معیشتی یا واریز وجوه نقدی به حسابهای یارانه‌هایشان آنها را در دوران کرونا حمایت کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، فتح الله بیات درخصوص حمایت از کارگران فصلی و روزمزد در دوران کرونا اظهارکرد: به دنبال شیوع ویروس کرونا قبل از عید و درگیر شدن بسیاری از کسب و کارها، کارگران روزمزد هم دچار مشکل شدند و بسیاری از آنها شغل خود را از دست دادند. اگر چه برخی صنوف و پاساژها باز شده‌اند ولی کسب و کارهایی مثل رستوران‌ها، تالارها، هتلها و مراکز اقامتی و گردشگری با شیوع بیماری کرونا دیگر خدماتی ارائه نمی‌کنند و بسیاری از کارگران شاغل در این بخشها مثل شاگرد رستورانها و نیروهای خدماتی هتل‌ها بیکار شده‌اند که لازم است در این روزهای سخت شناسایی و حمایت شوند.

وی کارگران ساختمانی، کارگران خدماتی و نظافتچی را جزو کارگران روزمزد و فصلی دانست و گفت: متاسفانه بیماری کرونا و گسترش آن باعث کسادی بازار کار کارگران روزمزد شده است. اگرچه از ماهها قبل بحث ساخت و ساز و کارهای ساختمانی خیلی مطلوب نبود ولی با شیوع کرونا عمده پروژه‌های عمرانی هم متوقف شد و بیشتر کارگران ساختمانی از این نظر آسیب دیدند.

کارگران روزمزد فاقد بیمه و درآمد ثابت هستند

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی تصریح کرد: با توجه به شرایط پیش آمده امکان اینکه کارگران روزمزد مشغول کار شوند یا درآمد مکفی داشته باشند به حداقل رسیده و در این شرایط وظیفه حاکمیت و دولت است که با کمک شهرداری‌ آنها را شناسایی و در بحث بیمه و معیشت آنها ورود کند.

بیات درباره نحوه شناسایی کارگران روزمزد و فصلی اظهار کرد: این کارگران قابل شناسایی هستند و دولت می‌تواند از طریق انجمن‌های صنفی یا بررسی لیست بیمه‌های تامین اجتماعی آنها را شناسایی و حمایت کند. مثلا کارگران ساختمانی انجمن صنفی دارند یا کارگران خدماتی عضو انجمن صنفی شرکتهای خدماتی هستند اما بخش اعظمی از کارگران روزمزد عضو هیچ انجمن و گروهی نیستند و شناسایی آنها کمی سخت است. این گروه از کارگران از نظر معیشتی و اقتصادی در وضعیت بدی قرار دارند و سر چهارراهها و میادین به انتظار کار می نشینند.

بساطی‌ها و پیک‌موتوری‌ها کارگر روزمزد نیستند

بیات در پاسخ به این پرسش که آیا بساطی‌ها و چرخی‌ها و پیک موتوری‌ها جزو کارگران روزمزد به شمار می روند یا نه؟ گفت: کسانی که برای خودشان کار می‌کنند بیشتر حالت دستفروش را دارند. دستفروشان خودشان اقلام و کالاهایی را تهیه می کنند و به فروش می رسانند و درآمد نسبتا پایداری دارند ولی کارگران روزمزد اعم از کارگران نظافتچی، ساخت و ساز و تعمیرات، درآمد ثابت و پایداری ندارند و معیشت و امورات زندگیشان وابسته به مزدی است که دریافت می کنند. پیک موتوری‌ها هم وضعیت ساماندهی شان به نسبت کارگران روزمزد بهتر است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کارگران روزمزد و فصلی از نظم و سازماندهی خاصی در بحث درآمد و معیشت برخوردار نیستند و تحت پوشش بیمه یا انجمن صنفی قرار ندارند، دولت باید با همکاری ارگانهایی مثل شهرداری آنها را شناسایی کند و کمکهای بیشتری به این قشر اختصاص بدهد. همچنین لازم است شهرداری‌ها، محل و جایگاهی را برای فعالیت کارگران فصلی و روزمزد تعریف کنند.

اختصاص سبد کالا و پرداخت وجوه نقدی به کارگران روزمزد

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در پایان درباره نحوه حمایت از کارگران روزمزد گفت: معتقدم بخشی از این حمایت می‌تواند در قالب سبد کالایی و معیشتی و بخشی دیگر از طریق واریز وجوهات نقدی به حسابهای این افراد مثل حسابهای یارانه باشد. کارگران روزمزد شغل ثابت و منبع درآمد ثابتی ندارند و در این روزهای سخت باید بیشتر مورد رسیدگی و حمایت قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، گسترش ویروس کرونا در ماههای گذشته بسیاری از مشاغل و کسب وکارها را تحت تاثیر قرار داده‌ است به نحوی که مشاغل ساختمانی و صنوف خدماتی تحت تاثیر کرونا به شدت آسیب دیده و کارگران فصلی و روزمزد شغل خود را از دست داده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.