صفحه اصلی / سرخط خبرها / حبابی شدن بورس با جذب سرمایه های بازار مسکن

کمال اطهاری، پژوهشگر اقتصاد توسعه

حبابی شدن بورس با جذب سرمایه های بازار مسکن

کسب و کار نیوز - عادت دولتمردان و مسئولان این است که اول پروژه را معرفی می کنند نه برنامه را.

 یادداشت- 
دولتمردان کی می خواهند از این شیوه تاسف بار دست بردارند که بارها و بارها تکرار می شود؟ این کار به یک برنامه نیاز دارد و نهادها و زیرساخت ها و مکان ها و عوامل شرکت کننده از پایین گرفته تا خود مردم، شهرداری تمام اینها باید تکلیف شان روشن شده باشد. همین که پروژه را معرفی کنند که یک مسکن می خواهیم بسازیم ۳۵ متر، اصلا قابل گفتار نیست. باید ببینم کجاست، برای کیست و چگونه می خواهد سامان داده شود. بعد قابل گفتگو می شود. در حال حاضر حداقل ۳۰ درصد جمعیت شهری ما در مسکن زیر ۳۰ متر زندگی می کند و به همین دلیل است که مسکن رانتی ساخته شده و به دلیل مساحت بسیار زیاد در دست مردم نیست اما این دلیل نمی شود که اشتباهی را کردند و پروژه هایی را معرفی کردند که برنامه مسکن را از برنامه اول توسعه ۱۳۶۸ نقض کردند. این برنامه ها باید در قالب یک طرح جامع مسکن جایی داشته باشد.
به هر صورت اینکه سرمایه ها به سمت بورس جریان پیدا کند خیلی خوب است اما این بخش واقعی اقتصاد را دولت نتوانسته سامان بدهد و می تواند به دلیل عدم ساماندهی بخش اقتصاد و جهت گیری آن به سمت دانش بنیان، بورس هم به سرعت به حباب تبدیل شود.
در ایران چندین سال است که بازار مسکن به معنای واقعی کلمه وجود ندارد. چون مسکن در دست Monopoly یا اقتصاد چندجانبه رانتی قرار دارد. بانک ها به خصوص بانک هایی که قبلا قرض الحسنه ای بودند در ایجاد این انحصار دخالت مستقیم دارند و به این ترتیب به معنای بازار واقعی در ایران وجود ندارد. اینها با معاملات صوری قیمت را بالا می برند. پس اینکه بگوییم بازار مسکن اصلا معنا ندارد. در این بازار نه نهادهای رقابتی وجود دارد و سازماندهی های لازم برای بخش واقعی انجام نشده و تعاونی های مسکن تحت فشار رانت با اراده دولت های پیش منحل شدند و عرضه زمین رانتی است و زمین رانتی اجازه نمی دهد یک بازار حداقلی که اکثریت بتوانند از آن بهره مند شوند ایجاد شود با تراکم فروشی. تراکم فروشی یعنی زمین رانتی. زیرساخت های لازم برای شهرهای جدید فراهم نشده و به همین دلیل شهرهای جدید قابل سکونت نیستند. در این شهرها مسکن به معنی یک چهاردیواری بدون خدمات شهری لازم است. به این ترتیب خصلت مسکن متعارف در جهان، آن گونه که تعریف می شود در ایران حداقل ۱۰ سالی است وجود ندارد. برای ساماندهی بازار مسکن به معنای متعارف به علاوه مسکن اجتماعی، طرح جامع مسکن و بازنگری طرح جامع مسکن به دولت های مختلف طی ۱۵ سال اخیر ارائه شده اما عملیاتی نکردند. به این ترتیب چه تاثیری در بازار مسکن دارد سوال نادرستی است زیرا آن چیزی را که رانت است بازار مسکن نمی توان نام گذاشت. بازار مسکن باید تشکیل شود که نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.