صفحه اصلی / اسلایدر / ناتوانی کم درآمدها در پرداخت اقساط وام مسکن
ناتوانی کم درآمدها در پرداخت اقساط وام مسکن

ضرورت تعلیق بازپرداخت تسهیلات مسکن توسط بانک مرکزی در شرایط کرونایی

ناتوانی کم درآمدها در پرداخت اقساط وام مسکن

کسب و کار نیوز- باز پرداخت تسهیلات مسکن و اقساط آن در شرایط فعلی و شرایط کرونایی برای دریافت کنندگان آن که اغلب اقشار کم درآمد کشور هستند بسیار سخت و غیرممکن شده است. اقشار آسیب دیده از شرایط بحران کرونا برای گذران زندگی، هزینه های روزمره و امرار معاش مشکلات بسیاری را متحمل شده اند و به هیچ عنوان نمی توانند اقساط وام مسکن را پرداخت کنند. امروز تمام مردم بویژه کم درآمدها تنها به فکر گذران زندگی هستند و فرصت و توانایی دیگری برای هزینه کرد در بخش های دیگر ندارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اقساط وام مسکن جدای از اقساط دیگر بانکها است که به خاطر وضعیت کرونا در کشور به حالت تعلیق درآمده است. مردم که در این سالهای اخیر با هزاران قرض و وام مسکن توانسته اند خانه دار شوند امروز به خاطر شیوع کرونا در کشور و وضعیت بحرانی که در معیشت مردم به خاطر تعطیلی کسب و کارها به وجود آمده در معیشت روزانه خود مانده اند.

در همین رابطه عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی باید با ابلاغ بخشنامه ای به بانک مسکن نسبت به تعلیق حداقل سه ماهه بازپرداخت تسهیلات مسکن اقدام کند؛ زیرا مردم درآمد و توان مالی لازم در شرایط کرونا برای پرداخت اقساط تسهیلات را ندارند. سیدتقی کبیری عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سیاست اخیر بانک مرکزی در عدم تعلیق بازپرداخت تسهیلات مسکن، گفت: در شرایط کنونی کشور حدود دو ماه است که با شیوع بیماری کرونا رو به رو شده و در این میان دولت سیاست هایی را برای کنترل شیوع بیماری اتخاذ کرده است که مهم ترین آن، تعطیلی مشاغل در جامعه است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر در چند ماه اخیر دولت برای تقویت بخش تولید به ویژه در دوران شیوع کرونا اقداماتی را صورت داده که یکی از این اقدامات، تعلیق سه ماه بازپرداخت تسهیلات است که قطعا این سیاست  می تواند کمک شایانی به بخش های تولیدی کند. وی گفت: قطعا دولت باید سیاست هایی را اتخاذ کند که در شرایط کنونی فشار اقتصادی بر روی تمام آحاد جامعه را کاهش دهد، زیرا تعطیلی مشاغل و کسب و کارها زندگی و اقتصاد تمام خانوارها را بر هم زده است، اما متأسفانه شاهدیم که بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود درباره تعلیق اقساط وام ها، تسهیلات مسکن را مستثنی کرده است، یعنی آنکه تسهیلات گیرندگان مسکن باید اقساط تسهیلات را پرداخت کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در سال های اخیر بخشی اعظمی از مردم هم برای خرید و هم برای رهن و اجاره، تسهیلات مسکن دریافت کرده اند که به طور حتم غالب این افراد، جزء اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه محسوب می شوند، در غیر این صورت که افراد پردرآمد که برای خرید مسکن وام نمی گیرند. عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دولت و بانک مرکزی باید با ابلاغ بخشنامه ای به تمام بانک های عامل از جمله بانک مسکن نسبت به تعلیق حداقل سه ماهه بازپرداخت تسهیلات مسکن اقدام کنند؛ زیرا در شرایط کنونی مردم به دلیل تعطیلی مشاغل و رعایت برنامه های دولت در حوزه فاصله گذاری اجتماعی، درآمد و توان مالی لازم را برای پرداخت اقساط تسهیلات ندارند.

اقساط وام مسکن و جرایم دیرکرد در انتظار کم درآمدها

احسن علوی، نماینده مجلس

شرایطی که کشور با آن درگیر است شرایط خاصی بوده و باید برای اقشار کم درآمد و آسیب پذیر تر اقداماتی در راستای افزایش توان اقتصادی آنها در نظر گرفت. بازپرداخت وام مسکن از آن دسته اقداماتی است که بانک مرکزی با تعلیق آن می تواند به کمک کم درآمدها بشتابد. در حالیکه تمام اقساط تمام وام های دیگر به مدت چند ماه متوقف شده اما در وام مسکن این اقدامات اجرایی نشده است. در حال حاضر بازپرداخت اقساط تسهیلات واحدهای تولیدی و وام های قرض الحسنه با دستور بانک مرکزی به مدت سه ماه تعلیق شد و این سوال مطرح است که چرا تسهیلات مسکن با وجود دربرگیری بسیار در جامعه شامل این دستور العمل نشده است.

با تعطیلی مشاغل، مردم عملا درآمدی برای پرداخت تسهیلات مسکن ندارند، حال اگر بازپرداخت این تسهیلات به سرعت تعلیق نشود، مردم نه تنها نمی توانند اقساط تسهیلات را پرداخت کنند، بلکه باید جریمه دیرکرد آن را نیز جبران کنند. در شرایط کنونی بسیاری از کشورهای خارجی به دلیل شیوع بیماری کرونا و آسیب پذیر بودن خانوارهای ضعیف و متوسط جامعه، بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن را متوقف کرده اند، از این رو ما نیز باید نسبت به تعلیق بازپرداخت این اقساط اقدام کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.