صفحه اصلی / سرخط خبرها / فنر قیمت خودرو به زودی رها می شود
فنر قیمت خودرو به زودی رها می شود

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «کسب و کار»:

فنر قیمت خودرو به زودی رها می شود

کسب و کار نیوز - یک کارشناس صنعت خودرو گفت: نمی توان قیمت خودرو را به صورت دستوری تعیین کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، بابک صدرایی ادامه داد: «ما اول باید شرایط کلی کشور را بسنجیم. ما امسال با بحران های اقتصادی روبه روییم؛ کاهش قیمت نفت و کمبود ارز که بیشتر می شود، ادامه دار بودن تحریم ها و فشارهای بیشتری که به ما وارد می شود، بحث شیوع کرونا که به لحاظ جهانی خیلی از ساختارها را به هم ریخته و کشوری که به هر صورت اقتصاد بی ثباتی دارد و تورمی که روند صعودی دارد. پس این عوامل، عواملی است که در کوتاه مدت می تواند بازار را منقبض کند؛ ولی در نهایت فنر جهش پیدا می کند و قیمت ها افزایش می یابد مگر اینکه دولت موفق شود و بتواند قیمت ارز را ثابت و تورم را پایین نگه دارد و یک معجزه اقتصادی انجام دهد، بله این قابل پیش بینی است که قیمت خودرو بالا نخواهد رفت؛ ولی در زمانی که ما با انبوهی از فکت ها، واقعیت ها و فاکتورهایی روبه روییم که به لحاظ سیاسی و اقتصادی خود کارشناسان اقتصادی می گویند که تورم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود، دستوری نگه داشتن قیمت خودرو به معنی این است که صنعت خودروسازی باید ورشکست شود.»

او افزود: «یعنی ما باید بگوییم دستوری پراید باید ۵۰ میلیون شود، چنین چیزی امکان پذیر نیست. اینها در عوارض روانی کوتاه مدت در بازار ممکن است تاثیراتی داشته باشد اما در بلندمدت اعتبار و اهمیت خود را از دست می دهد و با واقعیت ها جلوی قضیه می نشیند و قیمت خودرو را بالا می برد. امسال هزینه های نیروی انسانی، حمل و نقل، کارخانه جات، تبلیغات و هزینه جانبی و … خودروسازان به شدت افزایش می یابد و هزینه سربار دارد. این هزینه باید از جایی تامین شود زیرا آن هم روی قیمت خودرو قرار می گیرد. دو راهکار وجود دارد یا قیمت خودرو را مقطعی و تیکه تیکه (هر مقطعی ۳ الی ۴ درصد) بالا می برند یا اینکه جلوی آن را می گیرند و به یک باره فنر آن بریده می شود و ۲۰ تا ۳۰ درصد روی قیمت آن می رود. من فکر می کنم به لحاظ روانی فعلا بین ۴ تا ۸ درصد پله پله بالا می رود و اگر این اجازه را ندهند این افزایش قیمت جمع می شود و یک جا این فنر بریده شود که تاثیر آن بدتر است.»

همچنین مطالعه کنید:

جت شخصی جنبه آموزشی دارد/ تفریح در اولویت دوم

به گزارش کسب و کار نیوز ، جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو …

یک دیدگاه

  1. فنر دلال ها باز نشود فنر خودرو باز نمیشود اینایی که نظر میدند کارشناس نیستند بلکه یا دلال هستند یا کارشناس دلال ها هستند چون تحریک افزایش قیمت خودرو ویا آزاد سازی قیمت آن فقط به نفع دلال هاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.