صفحه اصلی / اسلایدر / فرصت سامانه های آنلاین برای اصناف
فرصت سامانه های آنلاین برای اصناف

خسارت جبران ناپذیر اصناف در بحران کرونا

فرصت سامانه های آنلاین برای اصناف

بازار تمام صنوف کشور براثر التهابات و فضای ایجاد شده متأثر از کرونا ویروس، آسیب‌های جدی دیده اند و تاثیرات بیشتر آن را در ماه ها آینده نیز خواهیم دید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز در این رابطه اگر دخالت مؤثری از سوی نظام پولی و بانکی کشور ایجاد نشود می‌توان برای ماه‌های آینده شکل گیری سکته اقتصادی را در بازار کسب و کار کشور متصور بود سکته‌ای که در دراز مدت گریبان نهادهای مالی بالادست را هم خواهد گرفت.
متاسفانه مطرح شدن این پدیده آن هم در روزهای پایان سال که اصناف امید به افزایش حجم فروش و تجارت را داشتند رکود حاکم بر بازارها را تشدید کرده است. نگرانی جدی کنونی در ارتباط با تبعات اقتصادی بروز بحران کرونا برای صنوف این است که فعالان بازار که در هر شرایطی مجبور به صرف هزینه‌های ثابتی مانند حقوق کارگران، اجاره مغازه، هزینه بیمه، آب، برق و گاز هستند لاجرم به خاطر کاهش درآمد قادر نباشند حتی از پس چنین هزینه‌هایی برآیند و بهای آنها را پرداخت کنند.
سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران در رابطه با خسارت اصناف در بحران کرونا گفت: با شیوع ویروس کرونا در ایران، تمامی صنوف به جز اصناف ضروری که در راستای تامین مایحتاج جامعه فعال بودند، به سمت تعطیلی پیش رفتند. برآوردهای اولیه که براساس تعداد شاغلان و اجاره‌بهای واحدهای صنفی صورت گرفته، نشان می‌دهد که اصناف طی یک تا دو ماه گذشته به‌صورت ماهانه ۲۵ هزار میلیارد تومان آسیب دیده‌اند. وی ادامه داد: او همچنین از اقدام جدید سه اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون خبر داد و گفت: با توجه به تعاملات سازنده سه اتاق با همکاری دانشگاهیان، وب‌سایتی طراحی شده است که در یکی دو روز آینده از آن رونمایی می‌شود. ما از تمامی فعالان اقتصادی درخواست می‌کنیم که در این وب‌سایت خسارات ناشی از ویروس کرونا را اعلام کنند. این خسارات شامل هزینه‌های کارگران، کالا، اجاره و… است. در واقع با این کار می‌خواهیم به نسخه عملی و دقیق‌تری از زیان‌های ویروس کرونا به کسب‌وکارها برسیم.
محمد هادی سلیم زاده کارشناس اقتصادی اما دراین رابطه گفت: اتفاقی که در هفته‌های اخیر رخ داده چندان غریب نیست چرا که اقتصاد کشور تاکنون شرایط بدتر این را هم تجربه کرده است تورم‌های افسار گسیخته از آن جمله اند تورم‌هایی که تا حدود ۴۵ درصد از توان خرید و معیشت بسیاری از بنگاه‌های کوچک و همینطور کارگرانی که بعضاً بیمه نبوده اند به باد داده است آثار این اتفاق را می‌توان در آمار ورودی‌های کمیته امداد و اداره بهزیستی مشاهده کرد. وی ادامه داد: در حوزه مالیاتی هم برای بنگاه‌های کوچک و آسیب پذیر درخواست تسهیلاتی کرده ایم و توافقات کلامی و شفاهی هم صورت پذیرفته است. در هیمن زمینه روسای چند اتحادیه در گفت و گو با کسب و کار مشکلات صنف خود در بحران کرونا را مطرح کردند.

یک نفر هم موفق به کار کردن نشده است
حسین زندی، رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای شهری

با شیوع بیماری کرونا تا به امروز در صنف حمل و نقل کالای شهری حتی یک نفر هم موفق به کار کردن نشده است. تمام اعضای این صنف تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته اند و کاری از پیش نبرده اند. به صورت دقیق تر دز این بحران بوجود آمده ۹۰درصد کار اعضای این صنف کم شده است و بیکاری گریبان تعداد زیادی از افراد را گرفته است. دو ماه این این بحران گذشته و خسارات زیادی را متحمل شده ایم که باید برا یجبران آن زمان و حمایت زیادی را صرف کنیم. به هر حال تا قبل از وقوع این بحران این صنف مشکلاتی را داشته است که کرونا به آنها دامن زده است. البته به واسطه این کرونا اکثر اصناف آسیب دیده اند و کاری از پیش نمی برند و باید در انتظار ماه های آینده نشست تا ببینیم اوضاع اقتصادی بر چه منوالی حرکت می کند و شیوع ویروس کرونا به چه مرحله ای خواهد رسید.
اما به طور کلی کارگران صنف حمل و نقل کالای شهری آسیب زیادی دیده اند و نیازمند حمایت و تسهیلات هستند. امیدواریم دولت و مسئولان برای اصناف آسیب دیده از این بحران وارد عمل شود و تسهیلات حمایتی را به اصناف پرداخت نماید تا با حداقل ضرر و زیان این دوران سپری شود.

رکود همچنان در بازار طلا و جواهر ادامه دارد
ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر

بازار طلا و جواهر از اواخر بهمن سال ۹۸ بازار طلا به علت شیوع کرونا، وارد رکودی شدید و کامل شد که این وضعیت با وجود گذشت یک ماه از سال ۹۹ همچنان ادامه دارد. به عبارتی از اواخر بهمن ماه بازار طلا وارد رکودی شدید شد که در اسفند ماه تشدید شد؛ این رکود در حال حاضر نیز ادامه دارد. تمام واحدهای صنف طلا و جواهر تعطیل شدند و کسب و کارها خسارت دیدند. آن دسته از واحدهایی که به صورت محدود و پراکنده فعالیت دارند، اقدامشان برخلاف مقررات است. در مواردی بازرسان اتحادیه با این واحدها برخورد کرده و آنها را پلمپ نیز کرده اند.
البته کرونا علاوه بر بازار داخل بر اقتصاد جهانی تاثیر گذاشته و زمینه رشد قیمت طلا را فراهم کرده است. صنعت طلا سازی در کشورهایی که مدعی این صنعت هستند تاثیر گذاشته و باعث رشد قیمت ها شده است. هر چند کرونا باعث افزایش قیمت طلا و سکه در کشور شده است، اما باید توجه داشت که عامل اصلی تعیین کننده بهای طلا در کشور، نرخ دلار است، بنابراین اگر قیمت دلار کنترل شده و کاهش یابد، با وجود گسترش کرونا، بهای طلا در بازارهای داخلی کاهش خواهد یافت. گسترش ویروس کرونا در کشورهای مختلف و تاثیر منفی آن بر بخش‌های مختلف اقتصادی، در اغلب موارد باعث افزایش جذابیت اونس و رشد قیمت طلا شده است.
قیمت دلار در بین عوامل داخلی، مهم ترین تاثیر را بر طلا دارد که در روزهای اخیر به دلیل رشد نرخ دلار، قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز افزایش یافته است. امیدواریم به تدریج شرایط بازارهای مختلف مانند صنعت طلا بهبود یابد، در غیر این صورت، رکودی شدید در کشور حاکم خواهد شد. در صنف طلا و جواهر تعداد واحدهای اجاره ای اندک است، اما همان طلافروشان اجاره ای در روزهای اخیر با افت شدید فروش مواجه شده اند به طوری که توان پرداخت اجاره را ندارند.
خرید و فروش فیزیکی طلا تا سی ام فروردین به دلیل تعطیلی واحدهای صنفی وجود نداشته، اما به صورت محدود در فضای مجازی، معاملات طلا انجام می شود. البته بهتر است مردم در صورت نیاز به خرید مصنوعات طلا از اول اردیبهشت ماه و بازگشایی واحدهای صنفی به واحدهای دارای مجوز مراجعه کنند تا با خیال راحت و امنیت اقدام به خرید داشته باشند زیرا در فروش اینترنتی طلا ممکن است سوءاستفاده هایی شود. با توجه به مشکلاتی که به علت شیوع کرونا، گریبانگیر این صنف شده، از دولت درخواست می شود که در بحث های مربوط به مالیات و مالیات بر ارزش افزوده، بخشودگی هایی را لحاظ کنند.

فعالیت های کسب و کارها جهش منفی را تجربه کرد
خسرو ابراهیمی نیا، نایب رئیس اتاق اصناف تهران

فعالیت های کسب و کارها از اواسط بهمن ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا جهش منفی را تجربه کرد. درست است که جهش به معنای صعود و منفی به معنای سقوط است و با هم تعارض دارد. اقتصاد برای کسی که در کسب و کار و بازار است به مانند ترازویی است که هیچ موقع شاهین این ترازو مساوی و موازی با هم قرار نمی گیرد و به عبارتی تراز نیست. بعضی از مشاغل و فعالیت ها که شاید مغفول واقع شده بودند به جهشی دست پیدا کردند. به عنوان مثال فروشگاه های زنجیره ای، فروشگاه های مواد غذایی، فعالیت های شرکت های شوینده و تولیدکنندگان مواد ضدعفونی کننده و بسیاری از این فعالیت ها جهشی را داشتند.
اما فعالیت هایی مانند تالارهای پذیرایی و اصناف دیگر یک سقوط وحشتناکی را تجربه کردند. اصطلاحی وجود دارد با عنوان کساد. این به این معناست که مشتری هایی که کالایی را خریداری کرده اند آن را پس می آروند. واحدهای صنفی تالارهای پذیرایی با توجه به رکودی که در سال گذشته داشتند امید داشتند که در ماه رجب و شعبان می توانند فعالیت های خود را با رونق سپری کنند.
در همین رابطه هر تالار پذیرایی در ۳ ماه اخیر چیزی حدود ۷۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد تومان دچار خسارت و۹۰ درصد تالارهای پذیرایی تعطیل شدند. شرایطی که شیوع کرونا بر اصناف تحمیل کرده است شرایط خوبی نیست و با این وضعیت اصناف دو ماه دیگر هم نمی‌توانند مالیات بدهند و می بایست دولت جرایم مالیاتی را یک سال به عقب بیندازد. خردادماه زمان اظهارنامه‌های مالیاتی است اما اصناف پولی در اختیار ندارند که بتوانند مالیات یک سال اخیر را پرداخت کنند. پرداخت مالیات دو ماه به تعویق افتاده اما باید توجه داشت که اصناف تا دو ماه دیگر چگونه پول به دست بیاورند و مالیات را بپردازند؟ خردادماه زمان اظهارنامه‌های مالیاتی است اما اصناف پولی در اختیار ندارند که بتوانند مالیات یک سال اخیر را پرداخت کنند. یکی از خواسته‌های اصناف به تعویق انداختن اظهارنامه مالیاتی به مدت سه ماه است. همچنین جرائمی که امسال موعد پرداخت آنها است یک سال دیگر بدون در نظر گرفتن جریمه بیشتر امهال شود چراکه اصناف در وضعیت فلاکت قرار گرفته است.
در این بین استفاده از راهکار کسب و کار آنلاین می تواند تا اندازه زیادی ضرر و زیان اصناف را جبران کند. «کسبینو» با توجه به نامی که دارد کسب و کاری نو خواهد بود. به عبارتی می توانیم از «کسبینو» به عنوان راهی نو یاد کنیم. تحول جدید و فکر و برنامه ریزی جدید که می تواند به اصناف و مشاغل کمک بسیاری برای رونق فعالیت ها بدهد. «کسبینو» ارتباطات جدید با مواضع مختلف کسب و کارها است که می تواند حلقه مفقوده ارتباطات کسب و کارها را به هم متصل کند.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.