صفحه اصلی / اسلایدر / قصه پرغصه جاماندگان از حمایت های معیشتی
قصه پرغصه جاماندگان از حمایت های معیشتی

افراد کم درآمد از دریافت تمام بسته های حمایتی دولت جامانده اند

قصه پرغصه جاماندگان از حمایت های معیشتی

پرداخت بسته های حمایتی دولت به دلیل بحران کرونا در کشور انتقاداتی را به دنبال داشته است. در حال حاضر بسیاری از افراد واجد شرایطی که به دلیل بحران کرونا آسیب های جدی دیده اند و توانایی گذاران زندگی را ندارند از فهرست تمام بسته های حمایتی دولت جا مانده اند و این در حالی است که دولت تنها به لیست افرادی بسنده کرده است که ماهانه یارانه دولتی را دریافت می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز برخی افراد کم‌درآمد که به اشتباه، از شمول دریافت یارانه نقدی جامانده‌اند، در شمول دریافت کمک معیشتی هم قرار نگرفتند و اینک امکان بهره مندی از وام یک یا دو میلیون تومانی کرونا را هم ندارند.
دولت در حالی جمعیت یارانه نقدی بگیران را مبنای تشخیص افراد برای بهره مندی از حمایت‌های جدید مالی خود قرار می‌دهد که جمعیت یارانه بگیران عیار درست و دقیقی برای تشخیص اینکه فردی به کمک جدید دولت نیاز دارد یا ندارد، نیست. دولت آبان ماه سال گذشته، پرداخت کمک معیشتی و به تازگی، بهره مندی از وام یک و دومیلیون تومانی کرونایی را محدود به کسانی کرده که در شمول دریافت یارانه نقدی قرار دارند. یعنی دولت دامنه انتخاب و بررسی خود برای پرداخت کمک معیشتی را به جمعیت یارانه بگیران محدود کرد و افراد کم درامدی را که به اشتباه در شمول دریافت یارانه نقدی قرار نگرفتند را اصلاً مورد توجه قرار نداد. این افراد کم درامد علیرغم اینکه بدلیل اشتباه سازمان هدفمندی یارانه‌ها یا اشتباه سهوی خود، از شمول دریافت یارانه نقدی محروم هستند، در شمول دریافت کمک معیشتی هم قرار نگرفتند و اینک امکان بهره مندی از وام یک یا دو میلیون تومانی کرونایی دولت را هم ندارند.
این در حالی است که دولت طی سالهای گذشته بارها وعده داد با غربالگری جمعیت یارانه بگیران، ضمن حذف افراد پردرآمد، افراد کم درآمدی که به دلایل مختلف از دریافت یارانه نقدی جامانده اند را به لیست یارانه بگیران اضافه خواهد کرد. وعده‌ای که هنوز محقق نشده است. طی ۹ سالی که از اجرای سیاست واریز یارانه نقدی می‌گذرد، هر بار که مقرر شد دولت‌ها اقدام به غربالگری یارانه بگیران کنند اما این وعده هنوز محقق نشده است. البته سال گذشته تعداد کمی از افراد پردرآمد از شمول یارانه نقدی حذف شدند اما تعدادشان بسیار محدود بود و اقدامی هم برای جاماندگان انجام نشد.
آبان ماه سال گذشته دولت همزمان با اصلاح قیمت بنزین، پرداخت کمک معیشتی را کلید زد؛ ابتدا فقط افراد کم درآمدی را که یارانه نقدی دریافت می‌کردند را شامل می‌شد و بعد اعلام شد که افرادی که یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند هم می‌توانند از این کمک دولت بهره مند شوند اما بررسی‌ها نشان داد که افرادی که یارانه نمی‌گرفتند نتوانستند چندان در دریافت این کمک دولت، موفق باشند. اینک به دلیل شیوع ویروس کرونا، دولت سیاست واریز وام یک و دو میلیون تومانی به «خانوارهای یارانه بگیر» را در دستور کار قرار داده است.

یارانه به افراد واجد شرایط پرداخت نشده است
اسدالله عباسی، نماینده مجلس
دولت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، بسته حمایتی کرونا را در نظر گرفته اما این یارانه به افراد واجد شرایط پرداخت نشده است. افراد بسیاری از دریافت این بسته های حمایتی جامانده اند که وضعیتی معیشتی خوبی ندارند. دولت اگر می‌خواهد مردم در خانه بمانند باید یارانه معیشتی آن‌ها را به درستی پرداخت کند چرا که برخی افراد که شغل و درآمد ثابت و خاصی ندارند شدیدا در تنگنای مالی قرار دارند. با ادامه این ساز و کار و استناد به آمارهای یارانه بگیران که هنوز برخی اقشار پردرآمد از آن حذف نشده اند و افراد واجد شرایط بسیاری از دریافت آن محروم هستند نمی تواند مرجع مناسبی برای بسته های حمایتی باشد.
افرادی که واجد شرایط برای دریافت مبالغی اختصاص داده شده توسط دولت اعلام شده اند که شامل اشخاص کم درآمد، بی درآمد و روزمزد است توسط ستاد‌های موجود در استانداری‌ها و فرمانداری‌های هر استان شناسایی شده اند. چنانچه افرادی با وجود داشتن شرایط دریافت یارانه کرونا، آن را دریافت نکرده اند باید به ستاد‌های موجود مراجعه کرده و عدم دریافت این مبلغ را اعلام کنند.

همچنین مطالعه کنید:

اخطار به نمایشگاهداران متخلف/کدملی نخرید

به گزارش کسب و کار نیوز؛  امسال نیز با وجود رکود معاملات در بازار خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.