صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / جهش در تولید نباید تبدیل به جهش از تولید شود
جهش در تولید نباید تبدیل به جهش از تولید شود

علی مسعودی، عضو هیئت مدیره فدراسیون فاوا

جهش در تولید نباید تبدیل به جهش از تولید شود

کسب و کار نیوز - با نام گذاری سال ۹۹ به عنوان سال «جهش تولید» شاید برای بسیاری تنها تصور توسعه و یا ایجاد کارخانه های جدید متبادر شود. اما اگر بناست جهشی در تولیدات داخلی یک کشور صورت گیرد، چنانچه با توسعه همزمان فناوری نباشد، این هدف محقق نخواهد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایت فدراسیون فاوا، علی مسعودی عضو هیئت مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در تحقق شعار سال گفت:فناوری اطلاعات و ارتباطات یک بستر است و از آن میتوان به عنوان یک زیرساخت برای مشاغل و صنایع مختلف  استفاده کرد. این امر نیز زمانی تحقق پیدا می کند که از کارشناسان حوزه استفاده شود تا یک طراحی سیستم درست با حداقل خطا صورت گیرد.

وی در خصوص نقش نهادهای دولتی در  جهش تولید نیز گفت: هنگامی که صحبت از تولید می شود ناخودآگاه بحث از وزارت صمت به میان می آید، ولی برای ایجاد بسیاری از زیرساخت ها در حوزه فناوری اطلاعات باید به وزارت ارتباطات مراجعه کرد. اما واقعیت آن است که وزارت ارتباطات به تنهایی نمی تواند تمامی زیرساخت ها را فراهم کند، بلکه نیازمند همکاری است. اکنون بیشترین افرادی که در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول فعالیت هستند در بخش خصوصی حضور دارند. بخش خصوصی همان مردم هستند که به اشکال مختلف فعالیت می کنند. بخش خصوصی را میتوان در یک مغازه و یا سرویس دهنده دید تا یک کارخانه بزرگ تولید تجهیزات رایانه ای؛ در حال حاضر هیچ شرکت و هیچ خانواده ای بدون ابزار فناورزی اطلاعات و ارتباطات کارهای خود را پیش نمی برد.  بنابراین اکنون بخش ICT نه تنها در صنایع بزرگ بلکه در زندگی روزمره مردم نیز نقش بسیار تعیین کننده ای دارد.

مسعودی در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به نگاه دولتمردان به  موضوع جهش تولید نیز گفت: اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است بجای جهش در تولید در حال جهش از تولید هستیم. سوال اصلی اکنون این است که چرا دولتمردان ما بسترها را برای جهش تولید فراهم نمی کنند. مجموعه شواهد نشان می دهد که راهکار تحقق این شعار تسهیل بروکراسی های  موجود است. موضوعی که می تواند محقق شود. به عنوان مثال در همین دوره شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که نیاز به اقلام بهداشتی موجود شد  مجوزهایی که اخذ آنها به دلیل حساسیت، مدت ها به طول می انجامید یک روزه صادر شود.  این در حالی است که سیستم اخذ مجوز در ایران موجب دلسردی فعالان اقتصادی و حتی خروج نیروی های متخصص از ایران می شود.  ما اگر بتوانیم همین سرمایه های داخلی را حفظ کنیم کار بسیار بزرگی انجام داده ایم.

وی در ادامه افزود: دولتمردان گاهی حمایت از بخش خصوصی را اشتباه متوجه می شوند و تصور می کنند این حمایت باید مالی باشد؛ در صورتی که اگر از همه فعالان بخش خصوصی نظرسنجی شود بیش از ۹۰ درصد آنها معتقدند نیازی به حمایت مالی نیست بلکه این حمایت میتواند به عدم تصویب قوانین و جلوگیری از ایجاد بروکراسی های اضافی برگردد. شاید بحث کوچک سازی دولت باید از همینجا آغاز شود. ما در همین دوران شاهد هستیم که بسیاری از جلسات به صورت مجازی برگزار می شود. اکنون در این دوره توانسته ایم ارتباطات بسیار خوبی با همکاران در خارج از کشور برقرار کنیم و کارها را اینگونه پیش می بریم. شاید باید موضوع کرونا پیش می آمد تا مشخص شود چه ظرفیت هایی وجود دارد که در گذشته از آنها استفاده نمی کردیم.

عضو هیئت مدیره فدراسیون فاوا همچنین تاکید کرد:با توجه به داده هایی که از حواشی شیوع ویروس کرونا به دست آمده، باید در بخش فناوری اطلاعات استفاده کنیم. در همین دوره متوجه شدیم که یک شبکه اجتماعی قوی و خوب در داخل کشور وجود ندارد. جهش در تولید باید از همین نقاط آغاز شود. آموزش و پرورش اکنون شبکه شاد را راه اندازی کرده که فارغ از عملکرد کنونی آن، نشان می دهد که در صورت ارتقا می توان به صورت مجازی هم آموزش را پیش برد.

وی در پایان عنوان کرد: جهش تولید به طور قطع از سمت بخش خصوصی بسیار جای امیدواری دارد و یخش خصوصی خواهان آن هستند که این اتفاق رخ دهد و در سنوات گذشته این موضوع را به خوبی نشان داده اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.