صفحه اصلی / اصناف / «کسبینو» فصل جدیدی را در فعالیت های اصناف آغاز خواهد کرد
«کسبینو» فصل جدیدی را در فعالیت های اصناف آغاز خواهد کرد

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک در گفت و گو با "کسب و کار":

«کسبینو» فصل جدیدی را در فعالیت های اصناف آغاز خواهد کرد

کسب و کار نیوز- رئیس اتحادیه پوشاک تهران در رابطه با وضعیت اصناف در روزهای بحران کرونا گفت: اصناف دو دسته هستند که دسته نخست مربوط به تامین کنندگان نیازهای روزمره و اولیه مردم هستند و بازار خوبی دارند و مردم همواره برای خرید خوراک و مایحتاج اولیه حضور دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز، ابوالقاسم شیرازی ادامه داد: دسته دوم و عمده اصناف که مربوط به سایر کالاهای خدماتی و توزیع هستند تمامی آنها در رکود هستند. اما صنعت پوشاک حتی قبل از اینکه کرونا وارد کشور شود در رکود به سر می برد. بازار پوشاک ایران از دی ماه در رکود قرار داشت و در انتظار اواسط بهمن ماه بودیم تا بازار خرید آغاز شود و در اواخر اسفند به اوج برسد که متاسفانه با مشکلات کرونا مردم دیگر خرید نکردند و شب عید نیر اوج بحث کرونا پیش آمد و تولیدکنندگان ما نتوانستند کالاها را به فروشگاهها عرضه کنند و آن دسته هم که عرضه کردند با کالاهای مرجوعی روبرو شدند. البته بسیاری از اصناف هم در حوزه پوشاک با چک های برگشتی روبرو شدند.

ابوالقاسم شیرازی با اشاره با آمارهایی از خسارت اصناف در بحران کرونا اظهار داشت: متاسفانه ۹۵ درصد از تولیدکنندگان و ۷۵ درصد از فروشندگان در بحران کرونا خسارت دیده اند و با توجه به مستندات موجود بیش از ۷۰ درصد از فعالان اصلی صنعت پوشاک در فروشگاه های اجاره ای فعالیت دارند و در پرداخت اجاره بهای مغازه ها، حقوق کارکنان و کارگران به دلیل عدم فعالیت در مهمترین زمان فروش سال یعنی اسفندماه و ایام عید به شدت دچار مشکل کمبود نقدینگی هستند و توان ادای دیون مالی به بانکها (وام و مضاربه)، پرداخت چک و تسویه فاکتورها، حق بیمه، حقوق کارکنان و اجاره بها را ندارند و متاسفانه پیش بینی می شود تا ماه ها پس از اتمام بحران ویروس کرونا به دلیل کاهش حجم درآمد و نقدینگی و تغییر فصل واحدهای پوشاک دیرتر از سایر صنوف به چرخه رونق اقتصادی برگردند.

وی در ادامه راهکارهایی را برای جبران خسارات اصناف متذکر شد و گفت: با توجه به ظرفیت اشتغالزایی استراتژیک صنعت و صنف پوشاک که از این نظر یک کسب و کار کارآفرین و سبب ساز امنیت شغلی است باید در اسرع وقت و با اولویت بسیار فوری از محل تامین اعتبارات و یارانه های جبران خسارات دولت هرچه سریعتر به این واحدهای صنفی که در بحران شدید به سر می برند، مساعدت لازم صورت بگیرد. البته بهترین حالت این است که این بیماری زودتر کنترل شود تا مردم با فراغ بال خرید کنند چراکه اگر در سطح کلان بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم تداوم فعالیت اصناف اگر باعث تشدید مجدد این بیماری شود، بازهم به ضرر فعالیت‌های اقتصادی خواهد بود.

شیرازی همچنین با لزوم حضور پررنگ کسب و کارهای آنلاین در مواقع بحران خاطرنشان کرد: اما در رابطه با راه حل هایی که باید به آن توجه شود اینکه حتی اگر بحران کرونا هم اگر پیش نمی آمد امروز شرایط به شکلی است که خرید و فروش های سنتی به سمت فروش در فضای مجازی رفته است و امروز کسب و کارهای سنتی ناگزیر به حضور در فضای مجازی هستند. به عبارتی دنیا دنیایی است که مردم خیلی وقت برای خرید خرده فروشی و کالاهای جزئی ندارند و ترجیح بر این است که از طریق فضاهای آنلاین این اقدامات را انجام دهند. البته کرونا هم به کمک آمد و به رغم آسیب هایی که داشته به کسب و کارهای آنلاین شتاب داده است. به عنوان مثال، سامانه “کسبینو” که با مدیریت خانم دکتر مهرنوش تاسیس و راه اندازی شده، برای تولیدکننده و فروشنده های ما می تواند فصل جدیدی از فعالیت را رقم بزند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.