صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / زمان پیش فروش قطار توسط رجا چگونه اعلام می شود؟
زمان پیش فروش قطار توسط رجا چگونه اعلام می شود؟

زمان پیش فروش قطار توسط رجا چگونه اعلام می شود؟

سفر با قطار یکی از ایمن ترین و راحت ترین سفرهای مسافرت می باشد.  انتخاب قطار برای مسافرت انتخابی کاملا  هوشمندانه و مقرون به صرفه است. اگر چه در سفر با هواپیما می توان در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد رسید اما نمی توان از جاذبه های دیدنی موجود در طول مسیر لذت برد. سفر با قطار بر خلاف هواپیما بسیار جذاب و هیجان انگیز است، زیرا مسیر قطارمعمولا از دل کوه، دشت و جنگل عبور می کند و تماشای این مناظر بکر و فوق العاده می تواند بسیار لذت بخش باشد و سفری رویایی و خاطره انگیز را برای مسافران رقم بزند. در برخی از ایام خاص سال مانند تعطیلات نوروز که میزان مسافرت ها به اوج خود می رسد معمولا شرکت های حمل و نقل ریلی اقدام به پیش فروش تعدادی از بلیط های خود می نمایند. با ما همراه باشید تا با زمان و شرایط پیش فروش بلیط قطار بیشتر آشنا شوید.

 

چرا با قطار سفر کنیم؟

قطار یکی از محبوب ترین وسایل حمل و نقل برای مسافرت به مقاصد مختلف می باشد. امنیت و راحتی سفر با قطار در کنار هزینه بلیط مناسب آن موجب شده که بسیاری از افراد که نمی توانند با هواپیما سفر کنند و نیز به سفرهای جاده ای با اتوبوس علاقه ای ندارند قطار را برای مسافرت های خود انتخاب نمایند. در سفر با قطار اعضای خانواده می توانند از حضور در کنار یکدیگر لذت ببرند و با هم به تماشای فیلم مورد نظر و یا طبیعت موجود در مسیر بپردازند و طولانی بودن مسیر را اصلا احساس نکنند. بنابراین اگر می خواهید سفری راحت و فراموش نشدنی در کنار سایر اعضای خانواده داشته باشید و این سفراز لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیز باشد به شما توصیه می کنیم که حتما سفر با قطار را انتخاب نمایید.

 

معرفی شرکت راه آهن رجا

شرکت رجا از قدیمی ترین شرکت های حمل و نقل ریلی در ایران می باشد که در سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را به عنوان تنها شرکت فعال در صنعت مسافر بری ریلی آغاز نمود. شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با نام رجا در واقع فعالیت خود را با سهام صد در صد دولتی شروع نمود. این شرکت با داشتن بالغ بر ۱۱۰۰ نیروی متخصص و باتجربه در حوزه های مدیریتی، مهندسی، طراحی، پژوهشی، برنامه ریزی، خدمات رسانی و تعمیرات در تلاش است که بهترین خدمات را به مسافران عرضه نماید. شرکت رجا در حال حاضر یکی از مجهز ترین شرکت های حمل و نقل ریلی است که با افزودن قطارهای لوکس و مجهز به ناوگان ریلی کشور به ویژه در مسیرهای پرتردد شرایط بسیار مناسبی را برای مسافرت با قطار برای افراد مختلف فراهم آورده است. قطارهای این شرکت ریلی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند که از جمله آن ها می توان به  قطار سیمرغ، قطار مجلل زندگی، قطار ۶ تخته پارسی، قطار پردیس، قطار صبا و قطار لوکس ۴ تخته اشاره نمود که هر کدام امکانات منحصر به فردی دارند.

مسافرانی که قصد سفر با قطارهای رجا را دارند برای رزرو بلیط قطار رجا می توانند به وب سایت شرکت و یا سایت های ارائه دهنده انواع بلیط مراجعه نمایند و بلیط مورد نظر خود را خریداری کنند. با توجه به استقبال بسیار خوبی که از قطارهای رجا صورت گرفت شرکت رجا همانند بسیاری از شرکت های حمل و نقل ریلی هر ساله در یک بازه زمانی مشخص قبل از ایام خاص سال مانند تعطیلات نوروز، تعطیلات تابستان، اعیاد و مناسبت های مذهبی که معمولا میزان تردد ها افزایش می یابد اقدام به پیش فروش بخشی از بلیط های خود می نمایند تا مسافران بتوانند سفری کم هزینه را تجربه کنند و از طرفی تمامی افراد بتوانند بلیط قطار رزرو کنند.

 

معرفی قطارهای رجا

قطارهای شرکت رجا بسیار متنوع هستند و مسافرانی که قصد سفر با قطار را دارند می توانند هنگام خرید بلیط قطار یکی از این قطارهای لوکس و با کیفیت را انتخاب نمایند. از جمله محبوب ترین قطارهای رجا می توان به موارد زیر اشاره نمود.

قطار لوکس چهار نفره

این قطار فوق العاده لوکس و مجلل است و دارای طراحی بی نظیری می باشد. قطارهای لوکس ۴ نفره به طور کلی دو واگن به ظرفیت های ۳۲ نفر و ۳۶ نفر دارند که در اولی ۸ کوپه و در دومی ۹ کوپه وجود دارد که مسافران می توانند به سلیقه خود یکی از این کوپه ها را رزرو نمایند. از امکانات این کوپه ها می توان به  ۴ عدد تخت، سیستم تهویه مطبوع،  سیستم صوتی، سرویس خواب و … اشاره نمود. حوزه فعالیت این قطار مسیرهای زنجان به مشهد، قزوین به مشهد، تهران به مراغه، قم به مشهد، سمنان به مشهد می باشد. از این رو به مسافرانی که قصد دارند بلیط قطار مشهد را رزرو نمایند توصیه می کنیم که حتما قطار لوکس رجا را جز انتخاب های خود قرار دهند.

 

قطار پلور سبز

این قطار بسیار با کیفیت و زیبا است و دارای ۱۰ کوپه چهار نفره می باشد. قطار پلور سبز یک کوپه اختصاصی مهمان نیز دارد که دارای امکانات منحصر به فردی است. از امکانات رفاهی موجود در قطار و کوپه های آن می توان به سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی تصویری، پریز برق ۲۲۰ ولت، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، عایق حرارتی و صوتی به منظور کاهش صدای لوکوموتیو و .. اشاره نمود. قطارهای پلور سبز در مسیرهای ریلی شیراز به همدان، تهران به شیراز، تهران به اهواز و تهران به مشهد مشغول جابجایی مسافران هستند ومعمولا افرادی که قصد دارند بلیط قطار شیراز را رزرو کنند قطار پلور سبز را انتخاب می نمایند.

 

قطار پردیس سالنی

این قطار دارای صندلی هایی شبیه به صندلی هواپیما است وسرعت حرکت آن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می باشد. واگن های قطار پردیس بسیار مجهز و شیک هستند و دارای عایق بسیار خوبی در برابر گردو غبار، برف و باران می باشند. از امکانات منحصر به فرد این واگن ها می توان به سیستم سرمایشی و گرمایشی خودکار در سقف واگن،  سیستم صوتی و تصویری، سرویس بهداشتی و … اشاره نمود. این قطار یکی از بهترین انتخاب ها برای رزرو بلیط قطارتهران می باشد و از سایر مسیرهای فعالیت قطار اتوبوسی پردیس می توان به مسیرهای تهران به مشهد، تهران به قم، تهران به یزد و تهران به میانه اشاره نمود.

قطار سیمرغ

این قطار یکی از زیباترین قطارهای رجا می باشد که در هر واگن آن ۸ کوپه ۴ نفره وجود دارد. در قطار سیمرغ رستوران مجللی وجود دارد که انواع غذاها، دسر و نوشیدنی ها را ارائه می دهد. معمولا بلیط قطار سیمرغ با قیمت متفاوت عرضه می گردد که علت این تفاوت قیمت پذیرایی یا عدم پذیرایی می باشد. مسافرانی که قصد دارند از خدمات پذیرایی و رستوران قطار استفاده کنند باید هزینه بیشتری بپردازند. از امکانات رفاهی کوپه های قطار زیبای سیمرغ می توان به سیستم صوتی و تصویری جهت تماشای شبکه های تلویزیونی، سیستم سرمایش و گرمایش، سیستم تهویه مطبوع، کوپه مجهز به عایق صدا و حرارت، پریز برق ۲۲۰ ولت، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در هر واگن اشاره نمود. این قطار معمولا در مسیر تهران به مشهد فعالیت دارد و جابجایی مسافران را انجام می دهد.

 

پیش فروش بلیط قطار

پس از انتخاب قطار برای مسافرت خرید بلیط قطار پروسه ای جدا گانه می باشد که باید به دقت انجام شود. در سفر با قطار لازم است که ازچندین روز قبل برای رزرو بلیط قطار اقدام نمود. برخی از ایام سال که میزان مسافرت ها به اوج خود می رسد تقاضا برای بلیط قطار به مقاصد مختلف به ویژه در مسیرهای پرتردد نیز افزایش می یابد. در چنین مواقعی اگر مسافران زودتر برای رزرو بلیط قطار اقدام نکنند نمی توانند برای تاریخ مورد نظر خود بلیط خریداری نمایند، زیرا تمامی بلیط ها در کوتاه ترین زمان پس از عرضه به فروش می رسند. شرکت های ریلی مختلف از جمله شرکت حمل و نقل ریلی رجا به منظور حل این مشکل معمولا در چنین مواقعی اقدام به پیش فروش تعدادی از بلیط های خود می نمایند.  بلیط قطار شهرهایی که از مهم ترین مقاصد گردشگری هستند مانند بلیط قطار اصفهان همیشه از جمله بلیط هایی هستند که در ایام پر تردد سال پیش فروش می شوند و نیاز است که حتما مسافران اصفهان هر چه سریعتر در جهت خرید بلیط پیش فروش آن اقدام نمایند. پیش فروش بلیط ها معمولا از یک ماه قبل آغاز و اطلاع رسانی می شوند.

سایت های پیش فروش بلیط قطار

شرکت های حمل و نقل ریلی مختلف مانند رجا که بخشی از بلیط های خود را پیش فروش می کنند معمولا برنامه هایی برای اطلاع رسانی مردم نسبت به زمان آغاز پیش فروش ها دارند. پیش فروش بلیط های رجا معمولا از طریق صدا و سیما و شبکه های اجتماعی مختلف اطلاع رسانی می شود. علاوه بر این افرادی که قصد دارند سفر کم هزینه تری با خرید بلیط های پیش فروش تجربه کنند می توانند به آژانس های مسافرتی سطح شهرمراجعه کنند تا از زمان دقیق آغاز پیش فروش ها مطلع شوند.

البته امروزه با راه اندازی وب سایت های فروش بلیط و خرید آنلاین بلیط می توان به راحتی به این وب سایت ها مراجعه نمود و از جدیدترین اخبار در رابطه با بازه زمانی پیش فروش بلیط ها مطلع شد. مهم ترین مزیت این روش در دسترس بودن به صورت ۲۴ ساعته است، زیرا می توان در هر ساعتی از شبانه روز به آن مراجعه نمود و به محض آغاز شدن زمان پیش فروش بلیط برای رزرو تعداد بلیط های مورد نظر اقدام کرد. در هنگام رزرو اینرنتی بلیط قطار توجه داشته باشید که سایت حتما دارای نماد اعتماد باشد زیرا وب سایت های بسیاری وجود دارد که دارای مجوز قانونی فروش بلیط نیستند و از این طریق اقدام به کلاهبرداری می کنند. بنابراین بهتر است وب سایت معتبر و شناخته شده ای مانند مستر بلیط را انتخاب نمایید که بتوانید از خدمات پشتیبانی آن بهره مند شوید و خریدی مطمئن انجام دهید.

خرید آنلاین بلیط قطار

امروزه خرید اینترنتی بلیط قطار جایگزین خرید حضوری یا همان روش سنتی خرید شده است و از آن به عنوان بهترین روش خرید بلیط یاد می کنند. در این روش بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر فروش بلیط و آژانس های مسافرتی سطح شهر می توان در کوتاه ترین زمان ممکن برای خرید بلیط  قطار اقدام نمود. این روش مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می توان به دسترسی به صورت ۲۴ ساعته، صرفه جویی در وقت و هزینه، حق انتخاب بیشتر، قابلیت مقایسه بلیط ها، اطلاع از تخفیفات و پیش فروش ها و … اشاره نمود.

برای خرید اینترنتی بلیط قطار کافی است که به یکی از وب سایت های معتبر ارائه دهنده بلیط قطار مراجعه نمایید و اطلاعات لازم که شامل (مبدا و مقصد، تاریخ و زمان حرکت، تعداد نفرات، یک طرفه یا دو طرفه بودن بلیط و …) می شود را مشخص کنید تا لیستی از تمام بلیط های موجود از کلیه شرکت های ریلی برای شما نمایش داده شود. در این مرحله می توانید بلیط ها و شرایط هر کدام را مقایسه نمایید و مناسب ترین بلیط را انتخاب و رزرو نمایید. توجه داشته باشید که قیمت بلیط قطار به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن می توان به نوع قطار، درجه آن، امکانات و خدمات رفاهی، شرکت ریلی ارائه دهنده آن، فاصله تا مقصد و … اشاره نمود.

 

حمل خودرو با قطار

مسافران بسیاری وجود دارند که علاقمند هستند در مقصد با استفاده از خودرو شخصی خود به بازدید از مناطق مختلف و جاذبه های گردشگری بروند. چنین افرادی می توانند با انتخاب قطار برای مسافرت اتومبیل خود را نیز به همراه ببرند. برای این منظور باید علاوه بر رزرو بلیط قطار برای خود و سایر اعضای خانواده نیاز است که برای خودرو نیز بلیط قطار رزرو نمایند. با توجه به اینکه در هر حرکت فقط تعداد محدودی خودرو می تواند حمل شود و قطعا درخواست های زیادی برای حمل خودرو با قطار وجود دارد بهتر است هر چه زودتر از چند روز قبل از حرکت جهت رزرو بلیط قطار برای خودرو اقدام نمایند. در هنگام تحویل خودرو به بخش باربری قطار به همراه داشتن  مدارک شناسایی مالک خودرو و خودرو ضروری است و همچنین خودرو باید سالم و بدون عیب و نقص باشد، زیرا سازمان حمل ونقل ریلی جابجایی خودرو های خاموش یا دارای نقص فنی را نمی پذیرد.

توجه داشته باشید که فقط شخصی که نام او به عنوان دریافت کننده درهنگام رزرو بلیط قطار ثبت شده است قادر به دریافت خودرو در مقصد می باشد در غیر اینصورت خودرو به انبار تحویل داده می شود تا خود شخص برای تحویل آن اقدام نماید.

 

استرداد بلیط قطار

تمامی مسافران که بلیط قطار به صورت پیش فروش یا عادی خریداری کرده اند و به هر دلیلی برنامه سفر آن ها تغییر کرده و نمی توانند در تاریخ رزرو شده به مسافرت بروند، بهتر است هر چه سریعتر نسبت به استرداد بلیط قطار به صورت آنلاین یا حضوری اقدام نمایند تا هزینه کمتری از آن ها به عنوان جریمه کسر گردد. میزان جریمه کنسلی بلیط قطار با توجه به زمان اعلام استرداد بلیط متفاوت است . قوانین استرداد بلیط قطار به صورت زیر می باشد.

اگر مسافر تا ساعت ۱۲ یک روز قبل از حرکت قطار برای استرداد بلیط اقدام کند ۹۰ درصد هزینه بلیط به حساب او برگشت داده می شود و تنها ۱۰ درصد به عنوان جریمه از او کسر می گردد.

اگر مسافر از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطارتا ۳ ساعت مانده به حرکت قطار تصمیم به استرداد بلیط بگیرد ۷۰ درصد هزینه به حساب او واریز می شود و ما بقی به عنوان جریمه از قیمت بلیط کسر می گردد.

در صورتی که مسافراز ۳ ساعت مانده به حرکت تا زمانی که قطار حرکت می کند استرداد بلیط را اعلام کند به دلیل فرصت های زیادی را که برای اعلام کنسل نمودن بلیط از دست داده است ۵۰ درصد هزینه به عنوان جریمه از او کسر می گردد.

به محض حرکت قطار به هیچ عنوان امکان استرداد بلیط وجود ندارد و مسافر قادر نخواهد بود درخواستی بابت استرداد بلیط داشته باشد و تمامی هزینه بلیط او سوخت می گردد.

 

نکات ایمنی در سفر با قطار

سفر با قطار از جمله سفرهای بسیار هیجان انگیز است که طرفداران بسیاری دارد. برای آنکه سفری بدون استرس و لذت بخش با قطار داشته باشید نیاز است به نکاتی توجه نمایید که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

نسخه چاپی بلیط قطار را در کیف یا جای مطمئنی قرار دهید که خدشه ای به آن وارد نشود و در دسترس باشد تا به محض وارد شدن به ایستگاه بتوانید آن را تحویل دهید.

در صورتی که بلیط قطار را به صورت اینترنتی رزرو کرده اید حتما فایل بلیط را در گوشی همراه خود آماده داشته باشید و گوشی همراه خود را از قبل شارژ نمایید تا خاموش نشود.

مدارک شناسایی خود که شامل کارت ملی، شناسنامه و .. است را به همراه داشته باشید.

قوانین حمل بار و ممنوعیت های آن را از قبل مطالعه کنید که مشکلی بابت ورود به قطار ایجاد نشود.

در مواردی که بلیط را به صورت رفت و برگشت رزرو کرده اید حتما در حفظ کاغذ چاپی آن کوشا باشید تا در زمان برگشت نیز بتوانید آن را تحویل دهید و به راحتی به شهر خود بازگردید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.