صفحه اصلی / اصناف / افزایش قیمت مسکن داریم
افزایش قیمت مسکن داریم

بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن

افزایش قیمت مسکن داریم

کسب و کار نیوز- اینکه ما در در این ایام و حتی تا چند ماه آینده شاهد کاهش اجاره بها در بازار مسکن باشیم بعید نیست چراکه رکود متاثر از کرونا این اتفاق را رقم خواهد زد. در حال حاضر به دلیل تعطیلی پروژه ها و کسب و کارها کارگران و بخصوص کارگران ساختانی شهرهای بزرگ را ترک کرده اند و شاهد خلوتی قطب های اقتصادی در کشور هستیم.

در بازار ساخت و ساز در حال حاضر تحرکی دیده نمی شود اما این اتفاق را باید با مثال آتش زیر خاکستر مقایسه کنیم چراکه بازار مسکن و اجاره بها در دوران پساکرونا شاهد رونق خوبی خواهد بود. البته تمام این اتفاقات بستگی به تاریخ اتمام بحران کرونا دارد که چه زمانی از کشور خارج خواهد شد. اما این نکته به روشنی دیده می وشد که قطب های اقتصادی کشور که در حال حاضر خلوتی را تجربه می کنند با اتمام بحران بیماری به شلوغی روزهای قبل از کرونا بازگردند و رونق مسکن را ایجاد کنند. بنابراین کاهش اجاره بها و رکود بازار مسکن اتفاقی موقتی است اقتصاد مسکن برای روزهای پساکرونا آماده خواهد بود. به عبارتی در شرایط فعلی با توجه به قیمت ها ممکن است تقاضای نسبی در کوتاه مدت عقب نشینی کند اما تقاضای مطلق خواه ناخواه بروز پیدا می‌کند و این انباشتگی​ همانند جمع شدن آب در پشت سد بازار مسکن است.

اما از سوی دیگر شاهد تغییرات جهانی متاثر از ویروس کرونا نیز هستیم. چین، آمریکا، اروپا و بقیه کشورها دچار افت اقتصادی شده اند و در دوران پساکرونا به دلیل اینکه اقتصاد از غرب به سمت شرق شروع به رشد کردن خواهد کرد در ایران شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود. چین باز هم به عنوان قدرت اقتصادی مطرح خواهد شد و ایران به دلیل روابط حسنه ای که با این کشور دارد و همچنین بسترهای سرمایه گذاری مطلوبی نیز دارد رشد خواهد کرد. دنیا به تولید چین احتیاج پیدا می‌کند و چین به سوخت ایران نیازمند می شود. اقتصاد مسکن هم راه می افتد و ممکن است نرخ ها بالا برود اما با توجه به افزایش تولید ناخالص داخلی، نگران کننده نیست. این چرخش ایران را در موقعیت خوبی قرار خواهد داد و این موقعیت بر تمام بخش های اقتصادی تاثیرگذار است. بنابراین اقتصاد بازار مسکن نیز رشد می کند و به هر ترتیب باید انتظار افزایش قیمت را نیز داشته باشیم. چراکه تقاضا در آن زمان افزایش می یابد و این یک واقعیت است که با افزایش تقاضا قیمت ها نیز رشد کنند.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.