صفحه اصلی / اصناف / طلا از قیمت های جهانی و نرخ ارز تبعیت می کند
طلا از قیمت های جهانی و نرخ ارز تبعیت می کند

کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با کسب و کار مطرح کرد

طلا از قیمت های جهانی و نرخ ارز تبعیت می کند

کسب و کار نیوز- تحولان قیمتی در بازار طلا ایجاد شده است و با توجه به شرایطی که در بازار ایران حاکم است و از قیمت های جهانی تبعیت می کند در بازار طلای داخل نیز افزایش قیمت ها را شاهد هستیم.

 با توجه به وضعیت اقتصاد جهانی نرخ طلا باید افزایش پیدا کند چراکه در چنین شرایطی تقاضا برای طلا افزایش پیدا می کند و مردم برای سرمایه گذاری طلا را مطمئن ترین کالا می دانند. در حالی که ارزش دارایی های مالی در بازارهای جهانی کم می شود مطمئن ترین کالا طلا است و مردم به سمت بازار طلا رفته اند.

قیمت طلا در بازارهای جهانی در هفته های اخیر رکورد کم سابقه ای را ثبت کرده است و به این دلیل که طلا کالایی وارداتی در ایران محسوب می شود از قیمت های جهانی تبعیت کرده است. نظیر این اتفاق را در بحران سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز شاهد بوده ایم. در آن سالها به دلیل بحرانی مشابه که در جهان اتفاق افتاد رکورد قیمتی طلا افزایش پیدا کرد و در بازار ایران نیز همین اتفاق را شاهد بودیم. افزایش قیمت طلا در کشور به نحوی متاثر از تحولات جهانی است. ایران گیرنده قیمت ها است و به دلیل وابستگی بازار طلا به واردات قیمت ها بالا رفته و افزایش پیدا کرده است. اما این اتفاق با بهبود شرایط اقتصاد جهانی متحول خواهد شد و در ماه های آینده و با رشد اقتصاد جهانی شاهد کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی خواهیم بود. این افزایش قیمت ها با توجه به بحرانی که سراسر جهان درگیر آن شده طبیعی است . همانطور که اشاره شد در بحران سال ۲۰۰۷ نیز طلا افزایش پیدا کرد و با اتمام بحران قیمت طلا کاهش یافت.

اما وابستگی دیگری که در بازار داخل وجود دارد وابستگی به نرخ ارز است. یعنی قیمت طلا در ایران جدای از وابستگی به قیمت جهانی طلا به نرخ ارز نیز وابسته است. پس در ایران دو مشکل برای افزایش قیمت طلا وجود دارد. تحولات جهانی قیمت طلا و نرخ ارز. با توجه به اینکه طلا وارد می شود با نرخ ارز قیمت گذاری شده و تبدیل به قیمت ریالی می شود. طلا دنباله روی قیمت ارز است و افزایش قیمت آن تا حدی به دلیل نوسانات نرخ ارز است. البته قطعا افزایش قیمت دلار و افزایش تورم خواهیم داشت. باید در بهترین حالت توقع داشته باشیم این افزایش ها از رشد نقدینگی موجود در اقتصاد امروز فراتر نرود. متناسب با رشد نقدینگی کشور هم تورم و هم افزایش نرخ

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.