صفحه اصلی / سرخط خبرها / رکود و تورم در پسا کرونا
رکود و تورم در پسا کرونا

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

رکود و تورم در پسا کرونا

در ایام شیوع ویروس کرونا باید توجه داشته باشیم که تنها دغدغه کشور تهیه و تولید اقلام و ملزومات بیماری نیست و باید به مشکلات کسب و کارها و مشاغل نیز توجه داشته باشیم. باید به این موضوع توجه کنیم که شیوع این بیماری چه مشکلاتی برای نیروی کار به وجود آورده است. اینکه ما پساکرونا را چه تصور کنیم می تواند به ما نسخه بهتر برای اداره کشور ارائه کند. به عبارتی باید تصویری مشخص برای دوران پساکرونا ترسیم و با همراهی دولت و شرکت های بزرگ برای آن برنامه ریزی کنیم.در حال حاضر در دوران و مرحله به ثبات رساندن این شیوع هستیم و باید با پروتکل هایی آن را تحمل کنیم. اما این سوال مطرح است که برنامه کشور در شرایط فعلی چیست و این برنامه چگونه می تواند آینده را تحت تاثیر قرار دهد. اگر در شرایط فعلی بتوانیم از کسب و کارها و مشاغل بهتر حمایت کنیم بعدها درآینده وضعیت بهتر خواهد شد و با هزینه کمتری برای شروع فعالیت مجدد مشاغل روبرو خواهیم شد. امروز باید اقدامات مربوط به آینده را انجام دهیم تا جلوی هزینه های بیشتر گرفته شود.
تا زمانی که بخش خدمات و صنایع تعطیل هستند و تا زمان بازگشایی مجدد آنها باید بسته حمایتی معیشتی به کارکنان و وام به مدیران پرداخت شود تا بتوانند این دوره را با حداقل ضرر و زیان سپری کنند و زیان حداقلی را متحمل شوند. در اصل این وام ها و تسهیلات برای بقای کسب و کارها خواهد بود تا در صورت بهبود شرایط مجدد مشغول به فعالیت شوند. این در حالی است که حتی در دوران پساکرونایی نیز مشاغل و صنایع با حفظ پروتکل ها باید راه اندازی شوند و نمی توانند مسیر قبلی را مدت ها طی کنند بلکه مسیر جدیدی در فعالیت آنها ایجاد خواهد شد که هزینه هایی را در بر خواهد داشت. بنابراین اگر در شرایط فعلی هزینه کنیم بهتر است تا زمان پساکرونا که هزینه های چند برابری را متحمل خواهیم شد.
به هر ترتیب رکود در پساکرونا عمیق تر و تورم خواهیم داشت و لازم است امروز دولت وبنگاه های تولیدی بزرگ مانند پتروشیمی ها به میدان بیایند. شرکت های دارویی ها و شیمیایی که امروز با فروش ملزومات کرونا در حال سوددهی هستند به دولت کمک کنند تا بتواند از مشاغل دیگر حمایت کند. به هر ترتیب تورم همراه با اشتغال بیشتر بسیار بهتر از تورم با افزایش نرخ بیکاری است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.