صفحه اصلی / اصناف / دولت تمایلی برای اجرای کامل مالیات بر عایدی سرمایه ندارد
دولت تمایلی برای اجرای کامل مالیات بر عایدی سرمایه ندارد

تیمور رحمانی، اقتصاددان در گفت و گو با کسب و کار:

دولت تمایلی برای اجرای کامل مالیات بر عایدی سرمایه ندارد

کسب و کار نیوز- رونق بازار مسکن رابطه مستقیمی با افزایش ساخت و ساز در این بخش دارد. در حالیکه افزایش قیمت ها را در بازار مسکن داریم اما رونقی در بازار ساخت و ساز شاهد نبوده ایم و این اولین بار است که رشد قیمت ها به افزایش ساخت و ساز منجر نشده است.

بازار مسکن در طول سالهای گذشته درگیر مشکلات بسیاری بوده است. مالیات بر عایدی سرمایه طرحی بود که برای کنترل بازار مسکن به اجرا درآمد اما نتوانست نتایج مورد نظر دست پبدا کند. در حالی این طرح به موفقیت دست پیدا نکرد که دریافت مالیات بر عایدی سرمایه اصلی ترین راهکار رونق و کنترل بازار مسکن است. از طرفی دیگر قیمت ها در بازار مسکن موجب شد تا قدرت خرید مردم دراین بخش کاهش پیدا کند. راهکارهایی که دولت برای کنترل بازار مشکن در نظر داشته به موفقیتی دست پیدا نکرده است. در این بین شاهد هستیم که ساخت و ساز در بازار مسکن کاهش داشته و رشد قیمتی در این بازار به افزایش ساخت و ساز منجر نشده است. بنابراین باید به دنبال راهکاری بود تا ساخت و ساز افزایش پیدا کند.

تجربه نشان داده است که هر سه مالیات بخش مسکن اعم از مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر املاک گران‌قیمت، باعث کاهش نوسانات قیمتی مسکن می‌گردد. تمام این طرح ها در ایران مسکوت مانده اند و گویی دولت تمایلی برای اجرای کامل آنها را ندارد.

از سوی دیگر در اقتصاد کشور شاهد رشد نقدینگی هستیم. آنچه مهم است این که بخش اصلی جهش‌های قیمت مسکن در ایران ناشی از نیروی عمومی افزایش قیمت‌ها یعنی تداوم رشد نقدینگی است و با هدف‌گذاری تورم توسط بانک مرکزی و توفیق در کنترل تورم بخش قابل‌توجهی از جهش‌های قیمت مسکن نیز جلوگیری خواهد شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.