صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / مناقشه بر سر آزادسازی فرکانس
مناقشه بر سر آزادسازی فرکانس

مصطفی ارجمند، کارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گو با "کسب و کار" مطرح کرد:

مناقشه بر سر آزادسازی فرکانس

کسب و کار نیوز - موضوعی که در رابطه با کاهش کیفیت و سرعت اینترنت اهمیت دارد این است که هر زمان بحرانی در کشور بروز می کند اولین نگاه ها به سمت اینترنت است چراکه فناوری ارتباطات امروز نقش بسیار زیادی در امور دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، به عنوان مثال در حوادث آبان ماه و یا حتی اتفاقات قبل و بعد از آن اینترنت به موضوعی حیاتی تبدیل شد. در آن زمان نیز زیرساخت های اینترنتی جواب نیازهای کاربران را نداد و اعتراضات بسیاری در رابطه با کاهش کیفیت و سرعت اینترنت وجود داشت. در شرایط حال حاضر نیز که مردم ملزم به خانه نشینی شده اند تنها چیزی که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اینترنت است که متاسفانه وضعیت مطلوبی ندارد. با شروع قرنطینه خانگی مصرف اینترنت در کشور چندین برابر شد و زیرساخت هایی که وجود داشت توانایی پاسخگویی به این حجم از استفاه را نداشته و باز هم اعتراضات کاربران در این مورد دیده شد. بسته هایی هم که برای تشویق کاربران برای خانه نشینی اختصاص داده شد کیفیت خوبی نداشته و همواره در تمام موارد کاربران را به شکایت وا داشته است. متاسفانه کار خاصی برای تقویت زیرساخت های اینترنت در چند سال اخیر انجام نشده و بهانه های متعددی برای ارتقا این شبکه وجود داشته است.

اینکه تقویت شبکه اینترنت موبایل به فرکانس در دست صدا و سیما مرتبط است ارتباط چندانی با این موضوع ندارد. کیفیت فعلی اینترنت به موضوع فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ ربطی ندارد، چرا که کیفیت در داخل کشور نیازمند تأمین تجهیزات است و شبکه انتقال باید جواب بدهد، اما هم اکنون ظرفیت توسعه در کشور وجود ندارد. اینترنت به تنهایی به کار نمی‌آید وقتی ظرفیت توسعه داخلی وجود ندارد. در این شرایط حتی هزار گیگ اینترنت رایگان نیز کاربردی نخواهد داشت. بنابراین بهتر است به جای بهانه جویی و استفاده از ترفندهایی که منجر به برداشته شدن بار مسئولیت از دوش وزارت ارتباطات می شود، با تقویت زیرساخت ها و تجهیزات مرتبط سعی کنیم کیفیت و سرعت اینترنت را نه تنها برای مواقع بحران بلکه همیشگی برای احقاق حقوق کاربران افزایش دهیم.

به هر ترتیب آنچه در این روزها اتفاق افتاده و ‌می‌بایست ما را هوشیار کند، این است که سرمایه‌گذاری در عرصه اینترنت همانند سرمایه‌گذاری در کلانشهرها و ساخت پروژه‌های عظیم، ‌می‌تواند توسعه چشمگیری را برای کشورها و جهان به دنبال داشته باشد. اگرچه این سرمایه‌گذاری‌ها شاید همانند دیگر پروژه‌ها، در همان لحظه به چشم نیایند، اما ‌می‌توانند تجربه متفاوتی را در چنین شرایطی برایمان رقم بزنند.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.