صفحه اصلی / اسلایدر / سردرگمی مردم برای دریافت وام یک میلیونی
سردرگمی مردم برای دریافت وام یک میلیونی

دولت برای اعطای وام اندک یک میلیونی دست دست می کند

سردرگمی مردم برای دریافت وام یک میلیونی

کسب و کار نیوز- حمایت دولت از مشاغل، کسب و کارها و خانوارهای آسیب دیده از کرونا اقدامی است که در چند روز اخیر صحبت های بسیاری را به خود اختصاص داده و بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی را وادار به اظهارنظر در رابطه با آن کرده است اختصاص 200 تا 600هزار تومان به خانوارها و هم چنین پرداخت وام یک میلیون تومانی از جمله حمایت هایی است که هنوز خود دولت نیز نمی داند برنامه ای درست پیاده شده است یا خیر.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پرداخت وام یکی میلیون تومانی انقادات بسیاری را برانگیخته چراکه در وضعیت فعلی اقتصادی این مبلغ که قرار است با سود ۱۲ درصد نیز از یارانه مردم کم شود، دردی را از خانوارها دوا نمی کند. امروز مردم سردرگم برای ثبت نام وام یک میلیون تومانی هستند و از طرف دیگر نگران بازپرداخت ۱۲ درصدی که قرار است در اقساط دوازده ماهه از یارانه ماهانه آنها کم شود.

در همین رابطه قرار شد خانوارها برای اعلام موافقت خود به سایت هدفمندی یارانه ها مراجعه کنند تا در اردیبهشت ماه این مبلغ به حساب آنها واریز شود. افراد متقاضی با توجه به صحبت رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اعلام موافقت در سایت، با ورود به سایت سازمان هدمندی یارانه و انتخاب بخش «یارانه‌های نقدی» به سایت refahi.ir وارد شدند و اطلاعات درخواست شده را وارد کردند و در نهایت، بدون آنکه بدانند در چه سامانه‌ای وارد شده اند، از دریافت یارانه نقدی اتصراف دادند. موضوعی که باعث شد تا بسیاری از متقاضیان دریافت وام یک میلیون تومانی، در مرحله نخست به لیست افرادی اضافه شوند که دیگر یارانه بگیر نیستند و به طبع شرایط دریافت وام یک میلیونی را هم نخواهند داشت.

در این خصوص، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: هنوز سایت و سازوکار ثبت‌نام وام یک میلیون تومانی اعلام نشده است. به گفته قمصریان: “به اشتباه به نقل از رییس سازمان برنامه و بودجه اینگونه بیان شده است که متقاضیان وام یک میلیون تومانی برای ثبت نام به سایت هدفمندی یارانه ها مراجعه کنند که اینگونه نیست و سایت محل ثبت نام هنوز اعلام نشده است. در اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه، هیچ نامی از سایت سازمان هدفمندی یارانه ها برده نشده است. همچنین هنوز زمان ثبت نام متقاضیان این وام نیز مشخص نشده است.”

اما در این میان، خانوارهای بسیاری ناخواسته، در لیست کسانی قرار گرفته اند که از دریافت یارانه انصراف داده اند. موضوعی که باید در اسرع وقت توسط سازمان برنامه و بودجه و سازمانه هدفمندی یارانه ها، در دست بررسی قرار بگیرد و پیشنهاد می شود در بازه زمانی دو روز گذشته که برخی به اشتباه و به دلیل عدم شفافیت در اعلام سایت مورد نظر، با حذف از لیست یارانه بگیران مواجه شده اند؛ سامانه مورد نظر، وضعیت این خانوارها را به حالت قبل فعال کرده و در لیست یارانه بگیران قرار دهد.

به طور مشخص، در شرایط به وجود آمده، ضرورت دارد که سیاست گذار و مسئولین دولتی، در زمینه اقدامات حمایتی از خانواده ها و کسب و کارهای آسیب دیده، اصل را بر اطلاع رسانی دقیق و شفاف و همچنین سرعت عمل در ارائه بسته های حمایتی قرار دهند. در موضوع اخیر، یعنی ارائه وام یک میلیون تومانی، همانطور که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، متقاضیانه بدون مراجعه به بانک بایستی در سایت، موافقت خود را مبنی بر دریافت وام اعلام کنند، اما عدم اعلام آدرس سایت، مردم را دچار سردگمی کرده است و ضرورت دارد در اولین فرصت، بستر اجرایی سایت مورد نظر فراهم و به مردم اطلاع رسانی شفاف و دقیق شود تا در این شرایط مشکلات مردم بیشتر نشود.

تسهیلات به صورت قرض الحسنه پرداخت شود

پیمان مولوی، اقتصاددان

اکثر قریب به اتفاق کشورهایی که در حال حاضر با ویروس کرونا درگیر هستند برنامه‌هایی را برای حمایت از خانوارهای آسیب دیده از آثار این بحران درنظر گرفته‌اند. دولت ایران نیز برای عبور از این بحران برای مشاغل و خانوارها وام ها و حمایت هایی را در نظر گرفته است تا بتواند ازاین بحران با ضرر و زیان کمتری عبور کند. متاسفانه در مسیر اختصاص این حمایت ها مشکلات بسیاری وجود دارد. هم در نحوه تخصیص و هم در شناسایی درست اقشار آسیب دیده. در تمام کشورها حمایت ها بدون در نظر گرفتن بازگرداندن آنها در حال که کشورها در قرنطینه کامل قرار دارند اختصاص پیدا کرده است اما در ایران این وام ها باید با سود بازگردانده شود. البته اقتصاد ایران با اقتصاد دیگر کشورها قابل مقایسه نیست اما باید توجه داشت که مبلغی هم که درایران به عنوان وام های حمایتی اختصاص یافته است بسیار کمتر و ناچیزتر از حمایت های دیگر کشورهاست. به هر ترتیب در این بحران مردم مقصر نبوده و نیستند و دولت باید همواره برای مواقه بحرانی ذخایر و پس اندازهایی داشته باشد تا مجبور به ارایه تسهیلات با سود نباشد.

در ایران به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع و درست از کسانی که نیاز واقعی به این حمایت ها دارند این اقدام در جهت درست خود یش نخواهد رفت. به عبارتی عام بودن این برنامه هدف ‌گذاری و تاثیر آن را کاهش می‌دهد، ضمن اینکه منابع محدود دولت برای حمایت موثر از آسیب دیدگان اصلی بحران را نیز هدر می‌دهد. همچنین یک میلیون تومان با توجه به قیمت کالاها و نرخ تورم کنونی نمی‌تواند کمک چندانی به بهبود معیشت خانواده ها کند. سردرگمی دولت در اعلام سامانه ای برای ثبت نام و همچنین بازپرداخت این وام مردم را نگران گرده است. از طرفی مردم در انتظار اعلام سامانه ثبت نام هستند و از طرفی دیگر با توجه به اعلام قبلی برخی مسئولان دولتی در سایت هدفمندی یارانه ها ثبت نام کرده اند که موجب حذف آنها از سامانه و توقف اختصاص یارانه به آنها شده است.

تمام این نگرانی ها در کنار سود ۱۲ درصدی وام یک میلیون تومانی خانوارها را سردرگم کرده است. به هر ترتیب از آنجاییکه یک میلیون تومان با توجه به قیمت کالاها و نرخ تورم کنونی نمی تواند کمک چندانی به خانواده ها برای تامین مایحتاج آنها باشد نباید با نرخ ۱۲ درصد دل نگرانی جدیدی برای دریافت کنندگان وام یک میلیونی ایجاد کرد. یک میلیون تومان برای نیمی از یارانه بگیران، مبلغ زیادی نیست بنابراین بهتر است برای نیمی دیگر از باقی ماندگان که در شرایط کنونی معیشت آنها در شرایط بحرانی به سر می برد، این تسهیلات به صورت قرض الحسنه پرداخت شود تا آنها برای بازپرداخت دچار استرس و سردرگمی نشوند.

 

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، اسفند سال گذشته بیش از ۲۰ جلسه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.