صفحه اصلی / اسلایدر / سود ۱۲ درصدی وام یک میلیون تومانی خانوارها را سردرگم کرده است
سود ۱۲ درصدی وام یک میلیون تومانی خانوارها را سردرگم کرده است

پیمان مولوی، اقتصاددان در گفت و گو با کسب و کار مطرح کرد:

سود ۱۲ درصدی وام یک میلیون تومانی خانوارها را سردرگم کرده است

کسب و کار نیوز- اکثر قریب به اتفاق کشورهایی که در حال حاضر با ویروس کرونا درگیر هستند برنامه‌هایی را برای حمایت از خانوارهای آسیب دیده از آثار این بحران درنظر گرفته‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، دولت ایران نیز برای عبور از این بحران برای مشاغل و خانوارها وام ها و حمایت هایی را در نظر گرفته است تا بتواند ازاین بحران با ضرر و زیان کمتری عبور کند. متاسفانه در مسیر اختصاص این حمایت ها مشکلات بسیاری وجود دارد. هم در نحوه تخصیص و هم در شناسایی درست اقشار آسیب دیده. در تمام کشورها حمایت ها بدون در نظر گرفتن بازگرداندن آنها در حال که کشورها در قرنطینه کامل قرار دارند اختصاص پیدا کرده است اما در ایران این وام ها باید با سود بازگردانده شود. البته اقتصاد ایران با اقتصاد دیگر کشورها قابل مقایسه نیست اما باید توجه داشت که مبلغی هم که درایران به عنوان وام های حمایتی اختصاص یافته است بسیار کمتر و ناچیزتر از حمایت های دیگر کشورهاست. به هر ترتیب در این بحران مردم مقصر نبوده و نیستند و دولت باید همواره برای مواقه بحرانی ذخایر و پس اندازهایی داشته باشد تا مجبور به ارایه تسهیلات با سود نباشد.

در ایران به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع و درست از کسانی که نیاز واقعی به این حمایت ها دارند این اقدام در جهت درست خود یش نخواهد رفت. به عبارتی عام بودن این برنامه هدف ‌گذاری و تاثیر آن را کاهش می‌دهد، ضمن اینکه منابع محدود دولت برای حمایت موثر از آسیب دیدگان اصلی بحران را نیز هدر می‌دهد. همچنین یک میلیون تومان با توجه به قیمت کالاها و نرخ تورم کنونی نمی‌تواند کمک چندانی به بهبود معیشت خانواده ها کند. سردرگمی دولت در اعلام سامانه ای برای ثبت نام و همچنین بازپرداخت این وام مردم را نگران گرده است. از طرفی مردم در انتظار اعلام سامانه ثبت نام هستند و از طرفی دیگر با توجه به اعلام قبلی برخی مسئولان دولتی در سایت هدفمندی یارانه ها ثبت نام کرده اند که موجب حذف آنها از سامانه و توقف اختصاص یارانه به آنها شده است.

تمام این نگرانی ها در کنار سود ۱۲ درصدی وام یک میلیون تومانی خانوارها را سردرگم کرده است. به هر ترتیب از آنجاییکه یک میلیون تومان با توجه به قیمت کالاها و نرخ تورم کنونی نمی تواند کمک چندانی به خانواده ها برای تامین مایحتاج آنها باشد نباید با نرخ ۱۲ درصد دل نگرانی جدیدی برای دریافت کنندگان وام یک میلیونی ایجاد کرد. یک میلیون تومان برای نیمی از یارانه بگیران، مبلغ زیادی نیست بنابراین بهتر است برای نیمی دیگر از باقی ماندگان که در شرایط کنونی معیشت آنها در شرایط بحرانی به سر می برد، این تسهیلات به صورت قرض الحسنه پرداخت شود تا آنها برای بازپرداخت دچار استرس و سردرگمی نشوند.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.