صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / بسته ویژه حمایتی صندوق نوآوری برای پارک‌های علم و فناوری
بسته ویژه حمایتی صندوق نوآوری برای پارک‌های علم و فناوری

بسته ویژه حمایتی صندوق نوآوری برای پارک‌های علم و فناوری

کسب و کار نیوز - عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به عملکرد خوب پارک‌های علم و فناوری در حوزه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، گفت: با توجه به اینکه در سطح استان‌ها، پارک‌های علم و فناوری عمده مسولیت تولید فناوری را بر عهده دارند از این رو این صندوق بسته حمایتی ویژه و اختصاصی برای این پارک‌ها در نظر گرفته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مهدی کشمیری در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص عملکرد پارک‌های علم و فناوری در مقابله با شیوع ویروس کرونا و با تاکید بر اهمیت نقش پارک‌ها در تامین نیازهای کشور به اقلام و محصولات مرتبط با حوزه پیشگیری و مقابله با این ویروس، گفت: پارک‌های علم و فناوری پس از شیوع کرونا در تمامی ایام تعطیلات نوروز مشغول به فعالیت بودند تا نیازهای کادر درمان و مردم در مواجهه با این ویروس را تامین کنند.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت‌ها ی استانی در این عرصه در پارک‌های علم و فناوری شکل گرفته است، اظهار کرد: شرکتی که در حوزه تولید دستگاه‌های ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) بسیار فعال است، عضو پارک علم و فناوری خراسان رضوی است که با استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرفیت تولید خود را افزایش داده است.

کشمیری وظیفه اصلی پارک‌های علم و فناوری را حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور و کمک به آنها برای تجاری‌سازی محصولاتشان ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۵ پارک علم و فناوری در کشور ایجاد شده که بخشی از آنها پارک‌های استانی و تعدادی از این پارک‌ها نیز وابسته به دانشگاه‌ها هستند. همچنین یک پارک وابسته به بخش خصوصی داریم و دو پارک نیز زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت هستند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد پارک‌های تخصصی را در دستور کار وزارت علوم دانست و یادآور شد: سیاست ما این است که اگر تقاضایی برای تاسیس پارک در بخش‌های تخصصی ارائه می‌شود سریع در دستور کار قرار گیرد. پشتوانه اصلی این پارک‌های تخصصی نیز آن وزارتخانه یا بخش مربوطه خواهد بود.

کشمیری اضافه کرد: امروز بیش از ۸ هزار شرکت دانش بنیان و واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری مستقر شده‌اند. حدود ۶۰ هزار نفر نیز در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند. بین ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان هم گردش مالی این شرکت‌ها البته بنا به اظهار خود آنها است ولی برآورد بنده رقمی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی درباره نحوه تعامل پارک‌های علم و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور خاطر کرد: یکی از مخاطبان صندوق نوآوری شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری هستندلذا بسته اختصاصی و ویژه‌ای برای حمایت از پارک‌های علم و فناوری در صندوق نوآوری در نظر گرفته شد.

به گفته وی، بر اساس این بسته اختصاصی، پارک‌ها به عنوان یک عنصر منطقه‌ای، شریک کاری صندوق نوآوری در زیست بوم فناوری آن منطقه می‌شوند. به عبارت دیگر هر کدام از شرکت‌های مستقر در پارک علاوه بر اینکه با صندوق نوآوری در ارتباط است، پارک‌ها نیز یکسری مسئولیت‌هایی را در قبال این شرکت‌ها به عهده دارند از جمله این مسئولیت‌ها کمک به صندوق نوآوری در حوزه توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان و فناور است.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از راهبری و نظارت بر صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌ها از طریق پارک‌های علم و فناوری انجام می‌شود، افزود: با تدبیری که در دوره جدید هیات عامل صندوق نوآوری اندیشیده شد و با استفاده از ظرفیت‌های کاری صندوق‌های پژوهش و فناوری، امکان سرویس‌دهی صندوق نوآوری به شرکت‌های فناور که لزوما مجوز دانش بنیان هم ندارند و در پارک‌ها مستقر هستند فراهم شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.