صفحه اصلی / اسلایدر / خودرو گرفتار تعمیق رکود
خودرو گرفتار تعمیق رکود

کرونا قدرت چانه زنی در بازار خودرو را افزایش داد

خودرو گرفتار تعمیق رکود

کسب و کار نیوز - بازار خودرو در طول سال گذشته تاکنون درگیر مشکلات و نوسانان قیمتی بسیاری شده و مصرف کنندگان را در دو راهی خرید و فروش نگه داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، آرامش و آشفتگی در بازار خودرو به عوامل مختلفی وابسته است که در طول سال گذشته تا به امروز تمامی این عوامل مانند نوسانات نرخ ارز، بازار خودرو ها، خروج از برجام و حال شیوع بیماری کرونا توانسته اند تاثیرات خود را بر این بازار بگذرند. در حال حاضر بازار خودرو به دلیل شیوع بیماری کرونا آرام است و خرید و فروشی در آن انجام نمی شود. نمایشگاههای خودرو تعطیل است و فروشنده ای هم در این بازار وجود ندارد. آینده بازار خودرو فعلا قابل پیش بینی نیست و فعالان بازار بر این اعتقادند که باید به انتظار روزهای بدون کرونا بمانیم تا تکلیف بازار خرید و فروش خودرو مشخص شود. بررسی بازار خودروی پایتخت و نمایشگاه‌های خودرو حکایت از رکود کامل و تعطیلی خرید و فروش‌ها در این روزها دارد که دلیل اصلی آن شیوع ویروس کرونا و پرهیز مردم از حضور در بازار و مناطق شلوغ است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت در این رابطه اظهار داشت: این روزها همه مسوولان مردم را به خانه نشینی دعوت می‌کنند، به همین دلیل مراجعات به بازار خودرو و همچنین نمایشگاه ها به حداقل خود رسیده است. وی یادآور شد: خرید خودرو مستلزم رفتن به اماکن شلوغ، گرفتن برگه کارشناسی، مراکز تعویض پلاک، دفترخانه ها و غیره است، اما شیوع کرونا سبب شده شاهد کمترین مراجعه به این نقاط برای خرید و فروش خودرو باشیم.این مقام صنفی گفت: رکود خرید و فروش ها سبب شده از ابتدای اسفند ماه تاکنون کاهش متوسط بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی خودروهای وارداتی، افت ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومانی خودروهای مونتاژی و کاهش تا ۲۰ میلیون تومانی خودروهای داخلی را شاهد باشیم و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: این روزها تقاضا برای انواع کالاها از جمله خودرو کاهشی شده، اما فروشندگانی که پول لازم باشند احتمال دارد با قیمت‌های بسیار پایین تر از قیمت های بازاری خودروهایشان را بفروشند.موتمنی به طور نمونه از پراید مثال زد که این روزها در بازار ۶۱ میلیون تومان قیمت دارد، اما برخی با چانه زنی ۵۵ میلیون تومان نیز موفق به خرید شده اند؛ بر این اساس فروشنده در بازار زیاد بوده اما تقاضا بسیار پایین است و خریداران واقعی می توانند با صبر و حوصله بیشتر با قیمت‌های مناسب‌تری به خرید اقدام کنند. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مردم به سلامتی شان اهمیت می‌دهند تقاضاها در حداقل خود است، بازار نیازمند آرامش است و کرونا امروز تاثیر خود را روی بازار خودرو گذاشته و همه منتظرند چه زمانی از شر این بیماری خلاصی خواهیم یافت؟

اما در این میان برخی به این فکر افتاده‌اند که در این بازار برای مصرف خود، خریدهایی داشته باشند، اما از آنجا که چشم‌انداز برای آینده بازار چندان روشن نیست که این بحران کرونا، کی از کشور رخت برمی‌بندد، به همین دلیل بسیاری هم دست نگاه داشته اند و خودروهای کمتری به بازار عرضه می‌کنند. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که بخشی از افرادی که عموماً خودروهای خود را به فروش می‌گذاشتند، مبالغ حاصل از آن را در راه سرمایه‌گذاری های جدید یا ورود به بازارهای دیگر یا حتی تبدیل خودروی خود به یک خودروی بهتر هزینه می‌کردند، اما اکنون اکثر بازارهای موازی نیز در رکود به سر می‌برند و تنها احتمالی که در این میان وجود دارد آن است که برخی خودروهای خود را به معرض فروش می‌گذارند، بخواهند مبالغ حاصل از آن را در بازار پررونق سرمایه هزینه نمایند.

دلالان و واسطه ها نیز از بازار خودرو خارج شده اند

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید

کرونا و شیوع این بیماری کشور را وارد دوران جدیدی کرده است که به طور قطع بر تمام بازارها تاثیر خواهد گذاشت. بازار خودرو از آن دسته بازارهایی است که مدت زیادی است دستخوش اتفاقات بسیاری است و هم تولیدکننده و هم مصرف کننده در بلاتکلیفی به سر می برند. در حال حاضر بازار خودرو آرام است و خرید و فروشی وجود ندارد. قیمت ها هم از آن میزان افزایشی خود خارج شده و مشتری در بازار دیده نمی شود. بیماری کرونا تا حد زیادی سر و صداها را در بازار خودرو کاهش داد و آشفتگی در این صنف دیده نمی شود. در حال حاضر خریداری هم اگر در بازار وجود داشته باشد به دلیل نبود مشتری و خلوتی بازار قدرت چانه زنی بسیاری خواهد داشت و می توان گفت قیمت ها تا حد زیادی کاهش داشته و در ادامه نیز کاهش بیشتری را خواهند داشت.

اگرچه در هفته‌های گذشته در اثر کاهش عرضه خودرو به بازار قیمت چارچرخ‌ها روزانه افزایش می‌‎یافت تا جایی که بهای پراید از مرز ۶۰ میلیون تومان نیز عبور کرد اما با شیوع ویروس کرونا بازار خودرو کساد و میزان خرید و فروش ها افت چشم‌گیری پیدا کرد. رکود خرید و فروش‌ها سبب شده از ابتدای اسفند ماه تاکنون کاهش قیمت خودروهای تولید داخل را در بازار شاهد باشیم و این روند با توجه به کاهش حجم تقاضا ادامه دار خواهد بود.

دلالان و واسطه ها نیز از بازار خودرو خارج شده اند و به دلیل تعطیلی نمایشگاه ها و بازارهای فروش دیگر فعالیتی از این افزاد دیده نمی شود تا بازار را تحت تاثیر خود قرار دهند. باید برای دوران پساکرونا نیز راهکارهایی داشته باشیم تا دلالی با بازار خودرو خداحافظی کند و تولید را در جهتی پیش ببریم تا نیاز بازار خودرو را تامین کند و کیفیت را نیز ضمانت کنیم. به هر ترتیب در این شرایط به شرط مهار بیماری و بازگشت به شرایط عادی، معاملات خودرو باید از خرداد کم‌کم در بازار افزایش پیدا کند. باز هم شرایط رونق بازار خودرو به ادامه روند بیماری کرونا بستگی دارد و اگر مهار این بیماری تا ماه های آینده نیز ادامه داشته باشد شاید وضعیت بازار خرید و فروش خودرو ساکن و خالی از مشتری باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.