صفحه اصلی / سرخط خبرها / الزامات جهش تولید
الزامات جهش تولید

حسین صمصامی، اقتصاددان

الزامات جهش تولید

سرمقاله

تولید و رونق آن در کشور مهم ترین موضوعی است که باید برای رونق و رشد اقتصادی به آن توجه داشته باشیم. نامگذاری و سعار چند سال اخیر نیز نشان دهنده اهمیت این موضوع است و باید در راستای رونق کسب و کارها و مشاغل پیش برویم. موانع و مشکلاتی در چند سال اخیر پیش روی تولید و رونق آن قرار گرفته است که باید در گام نخست این مشکلات را حل کرده و موانع را از سر راه تولید و تولیدکننده داخلی برداریم. دلالی و حضور واسطه ها در بازارها و صنایع تهدیدی جدی برای رونق تولید و تحقق شعار جهش تولید است که متاسفانه در سالهای اخیر شدت بیشتری هم داشته است. دلالان در تمام بازارها و بخش های تولید و توزیع کشور رخنه کرده اند و نفسی برای تولید باقی نگذاشته اند. متاسفانه بازار‌های دلالی و سوداگری توانسته بازار کسب و کار‌های مولد را به تعطیلی کشانده و بخش قابل توجهی از سرمایه‌ها را راهی بازار‌های کاذبی کند که سود زیادی در آن وجود دارد.

ایجاد بازارهای کاذب برای تولید تهدید بسیار بزرگی است و ضرر و زیان آن متوجه تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود. دلالی به دلیل نبود قوانین بازدارنده جدی و جرایم بازدارنده هر روز شدت بیشتری می گیرد. جرایم و مقررات موجود برای وضعیت فعلی اقتصادی و فعالیت آزادانه دلالان و واسطه گری ها مناسب نیست و کمتر کسی از این مقررات حساب می برد. بنابراین دلیل اصلی چنین رخدادی در اقتصاد ایران این است که قوانین موجود در جهت حمایت از تولید و ضدیت با دلالی و سوداگری نیست. لذا در گام اول ایجاد محدودیت برای کسب و کار‌های سوداگرانه موضوع مهمی است که برای حفظ و توسعه کسب‌وکار‌های کنونی باید به آن توجه کرد.

در گام دوم انتظار می‌رود دولت با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی معطوف به حمایت از تولید، سرمایه داران را به مسیر تولید هدایت کند، بروکراسی‌های اداری و قوانین دست و پاگیری که تولید را به چالش کشیده و سنگ‌های بزرگی پیش پای تولید کننده قرار می‌دهد در کنار سایر عواملی که سود را از تولید گرفته و در بازار‌های دلالی و سوداگری قرار می‌دهد باید برداشته شود. در غیر این صورت بر همان مسیر و روال قبلی می‌مانیم و نمی‌توانیم موفق به تحقق شعار سال در راستای جهش تولید شویم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.