صفحه اصلی / اصناف / تبلیغ و اجرای تور مسافرتی تخلف است
تبلیغ و اجرای تور مسافرتی تخلف است

تبلیغ و اجرای تور مسافرتی تخلف است

کسب و کار نیوز - معاون گردشگری تاکید کرد: تبلیغ و اجرای هر نوع تور مسافرتی در وضیعتی که ویروس کرونا هنوز شیوع دارد، تخلف محرز است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، پرونده ویروس کرونا هنوز بسته نشده و هشدارها درباره منع سفرهای غیرضروری همچنان پابرجا است، با این حال تعطیلات پایان هفته، به برخی آژانس های مسافرتی انگیزه داده تا دست به کار شوند و به شهرهایی مثل مشهد، تور بگذارند. معاون گردشگری این رفتار را تخلف محرز دانسته و رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هم تقصیر را گردن «آژانس نماها» انداخته است.این تورها بیشتر با قطار و هوایپما اجرا می شوند که این مدت تردد آن ها به نسبت خودروی مسافران، کمتر محدود شد.  اقامت مسافران تور هم در هتل هایی است که معلوم نیست، بعد از یک دوره تعطیلی کرونا، اجازه پذیرش مهمان را گرفته اند یا نه.

علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ قبلا با ابلاغ دستورالعمل «جامع پیشگیری از شیوع بیماری کرونا»، تاکید کرده بود: واحدهای گردشگری تعطیل شده، حق بازگشایی خودسرانه را ندارند.در پروتکل بازگشایی واحدهای اقامتی تعطیل شده بر اثر شیوع کرونا تاکید شده که «۱ ـ تمام واحدهای اقامتی برای بازگشایی، مراتب را به صورت کتبی به معاونت گردشگری استان اعلام و مجوز فعالیت مجدد دریافت کنند. ۲ ـ هیچ‌یک از واحدهای تعطیل‌شده حق بازگشایی خودسرانه و قبل از اعلام به معاونت گردشگری استان یا بخشنامه کشوری وزارت متبوع را نخواهند داشت. ۳ ـ سیستم‌های تهویه، سرمایش و گرمایش پیش از بازگشایی کنترل و تست شود. ۴ ـ تمام مواد غذایی فاسدشدنی در صورت اتمام تاریخ مصرف معدوم شود. ۵ ـ برق، گاز و آب شرب تمام قسمت‌ها برقرار شود. ۶ ـ تا حد ممکن از پرسنل قبلی به منظور کار دعوت شود. ۷ ـ پیش از بازگشایی واحد تمام بخش‌های قابل نظافت و ضدعفونی نظافت و گندزدایی شود. ۸ ـ پیش از شروع مجدد فعالیت از سلامت پرسنل به وسیله انجام معاینات طب کار و تهیه کارت بهداشت اطمینان حاصل کنند. ۹ ـ مراتب بازگشایی واحدها به نیروی انتظامی و اماکن استان اعلام شود. »

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ درباره اقدام برخی از آژانس های گردشگری برای تبلیغ تور و اجرای آن، با تاکید بر این نکته که شرایط «فورس ماژور» و دستورالعمل «ساز و کار لغو سفر» همچنان برقرار و معتبر است، به ایسنا گفت: در دستورالعمل لغو سفر به همه تاسیسات گردشگری تاکید شده است تا «اطلاع ثانوی» از دادن هر گونه تعهد به مسافر خودداری کنند؛  چرا که نمی توان تاریخی، حتی به صورت تقریبی برای پایان شیوع ویروس کرونا تعیین کرد. تا زمانی که این امکان وجود ندارد مقررات آن دستورالعمل پابرجا است و همچنان از آژانس های گردشگری، هتل و سایر فعالان گردشگری خواهش می کنیم تعهد جدیدی به مسافر ندهند، چون عملا امکان پاسخگویی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بعضا مشاهده می شود چون آژانس توان بازگشت پول مسافر را ندارد، وعده می دهد با پایان تعطیلات نوروز، تورهای مناسبتی را هوایی و ریلی اجرا کند، اما وقتی شهرها رسما اعلام کرده اند از پذیرش مسافر معذورند و وضعیت عادی هنوز نشده است، چگونه می خواهند این تورها را اجرا کنند.

معاون گردشگری متذکر شد: وضعیت موجود خارج از اراده افراد است، چه از طرف آژانس و چه مسافر، بنابراین طرفین نباید اصرار به سفر داشته باشند، مخصوصا حالا که تصمیم ها وارد فاز سختگیرانه ای شده و منطقی ترین راه، آن است که از تعهدات الزام آور خودداری شود.

تیموری در عین حال که تبلیغ و اجرای هر نوع تور مسافرتی بعد از تعطیلات نوروز را تخلف محرز دانست، درباره برخورد با این متخلفان، گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حکم قانونی برای برخورد با این افراد را ندارد، اما نهادهایی مثل نیروی انتظامی طبق ماموریتی که از طرف ستاد ملی مدیریت کرونا دارد، در صورت مشاهده و گزارش شدن این تخلفات، برخورد قانونی خواهد کرد. ضمن این که آژانس های مسافرتی اگر توری را برای آینده تبلیغ کرده اند، اقدام غیرقانونی انجام نداده اند که با آن ها برخورد شود، مساله این است که در شرایط موجود، با توجه به دستورهای ستاد ملی مدیریت کرونا و تا اطلاع ثانوی، دفاتر خدمات مسافرتی نمی توانند و نباید تعهد تازه ای بدهند.

اما حرمت الله رفیعی ـ رییس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ که معتقد است آژانس ها در خوشبینانه ترین حالت از خردادماه کار خود را  شروع حواهند کرد، درباره تبلیغ تور با پایان تعطیلات نوروز و به مناسبت تعطیلی آخر هفته، با این تصور که طرح «فاصله گذاری اجتماعی» تا آن موقع منقضی خواهد شد، به ایسنا گفت: با توجه به وضع موجود، همچنان تاکید بر این است که از ایجاد هر گونه تعهد جدید به مسافران خودداری شود.او درباره تبلیغاتی که برخی از دفاتر خدمات مسافرتی به راه انداخته اند نیز اظهار کرد: این ها تبلیغات دروغین است، همه ما می دانیم الان گردشگر وجود ندارد، این تبلیغات را هم یک عده «آژانس نما» انجام می دهند که دنبال کسب درآمد از شرایط موجود هستند، وگرنه دفاتر خدمات مسافرتی که همچنان با کنسلی تورها، پروازها،  قطارها و استرداد کامل وجوه به مسافر، دست به گریبان اند، وضعیت مشخصی دارند.

رفیعی با یادآوری این که صنعت گردشگری بیشترین لطمه را از ویروس کرونا خورده است، افزود: زندگی و معیشت مردم تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته و پیش بینی می شود تا پاک شدن جامعه و ریشه کن شدن این ویروس، سفر به آخرین گزینه برای مردم تبدیل شود و فعلا کسی رغبت نکند با تور سفر برود، با این شرایط از همه دفاتر خدمات مسافرتی درخواست می کنم هیچ تعهدی به مسافر ندهند که بعدا نتوانند پاسخگو باشند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.